Hängmatta

För ett par månader sedan fick jag höra talas om det här med att använda hängmatta istället för tält att sova i. Jag tyckte det lät spännande och började surfa för att ta reda på mer. Jag hittade www.hammockforums.net och en del andra sidor och hittade trådar om att göra sin egen hängmatta. Efter att ha letat tyg och annat så bestämde jag mig för att göra en hennessyhammock-klon, men med dragkedja mellan myggnät och botten istället för ingången med kardborre underifrån. Efter en del arbete och knåpande blev den klar och jag var någorlunda nöjd, men självklart var jag nyfiken på att testa en riktig hennessy. Eftersom dollarn är som den är så lyckades jag övertala mig själv att skaffa en explorer deluxe a-sym från hennessy. Den kostade 1500 kr och levererades på ungefär en vecka. Det var en del skillnad mellan den köpta och den hemgjorda. Min hemgjorda är lättare, men man ligger lite mer bananformad än i den köpta. Den köpta är bekvämare men det är "lägre i tak" så när jag sitter så tar huvudet i myggnätet.

Förra helgen bestämde min man och jag oss för att testsova. Eftersom jag är inne i "gör det själv"-träsket hade jag knåpat ihop en underquilt i syntetmaterial och en i dun som vi använde för att hålla oss varma på undersidan.

Jag hade den köpta hennessyn tillsammans med dunquilten och tyckte att det var varmt och skönt om ryggen, men tyvärr är min sovsäck lite för dålig för att klara av de 4 graderna som var det kallaste under den fuktiga natten, så jag frös lite på ovansidan. Vi hade dessutom satt upp hängmattan vid en fågelsjö och vi lärde oss att fåglar inte sover på natten. Vi vaknade alltså inte bara av att det var kallt utan även av en del skränande fåglar ibland.

Min man hade den hemgjorda hängmattan tillsammans med syntetquilten+ett duntäcke mellan quilt och hängmatta. Passformen var dock för dålig och hela konstruktionen blev lite tung så att den annars rymliga hängmattan blev ihoptryckt och trång. Han sov inte särskilt bra och frös om ryggen eftersom isoleringen inte låg nog bra emot tyget på hängmattan.

Jag är jättesugen på att prova hängmattan igen och jag är säker på att det är ett bra sätt att sova ute på. Sover jag på liggunderlag på marken brukar jag vara alldeles stel när jag vaknar, men efter natten i hängmattan hade jag inte de problemen.

Finns det fler hängmattesovare på forumet eller är jag ensam? Hur tacklar ni andra det här med att hålla sig varm på ryggen? Är det bekvämt att sova på ett liggunderlag i hängmattan eller blir det stelt och konstigt? Andra tankar och funderingar eller frågor om hängmattor?
 
Liggunderlag kör jag med. Faktum är att jag aldrig slaggat utan. Det enda problemet förutom den uppenbara övningen att vika in underlaget genom öppningen är kondensen som bildas på ryggsidan. En underquilt motsv. är nog den bästa lösningen.
 
Jag trär sovsäcken över hela hängmattan. Har sytt på ett par extra knytband på huvan, så sovsäcken hålls uppe vid huvudändan. Sover också betydligt bättre i hängmatta än på marken, trots att jag släpar dubbla liggunderlag! Anna
 
Jag trär sovsäcken över hela hängmattan. Har sytt på ett par extra knytband på huvan, så sovsäcken hålls uppe vid huvudändan. Sover också betydligt bättre i hängmatta än på marken, trots att jag släpar dubbla liggunderlag! Anna

Har du klippt upp ett hål i fotändan då för att få igenom hängmattan?
 
Vad kul att tråden kommit igång! Jag började nästan tro att den skulle dö obesvarad...

Faktum är att tänjde lite på sanningen i mitt första inlägg. Duntäcket som jag offrade till förmån för min dunquilt hade inte nog med dun för att fylla alla fack jag gjort. Dum som jag var började jag fylla quilten nerifrån och upp så att de översta tre facken förblev tomma. Skulle tro att det är lättare att ha ett liggunderlag under fötterna än vad det är att krångla sig i en sovsäck samtidigt som liggunderlaget på ryggen ska ligga still och på rätt plats. När jag sov ute hade jag med mig en styckad yogamatta i 19 kronors-klassen och hade den under huvud/rygg och faktum är att jag kände mig lite småfuktig när jag vaknade. Min yogamatta är väldigt formbar så jag märkte knappt att den var där. Jag kan tänka mig att det kan bli lite stelt med ett vanligt liggunderlag.

luffarjohan, använder du uppblåsbart liggunderlag? Blir du kall på axlar och höfter på grund av för smalt liggunderlag?
 
Jag trär sovsäcken över hela hängmattan. Har sytt på ett par extra knytband på huvan, så sovsäcken hålls uppe vid huvudändan. Sover också betydligt bättre i hängmatta än på marken, trots att jag släpar dubbla liggunderlag! Anna

Det där har jag läst om tidigare, men jag känner mig lite skeptisk. Känns det inte lite instängt? I min stora hennessy kan jag röra mig ganska så fritt. Hur funkar det när myggen kommer? Kryper du in helt i sovsäcken då eller har du något insektsskydd?
Det vore kul att se en förbipasserande vandrares min när de ser din hängmatta med sovsäck i skogen! Det måste ju se ut som en gigantisk kokong! =)
 
Sovit i hängmatta har jag gjort många gånger, flera gånger på vintern i samband med långfärdsskridsko, och då i en näthängmatta av lättviktstyp, de du Jörgen F. !;)
Den blir som en större knytnäve när den är ihoprullad.

Jag använder ett vanligt standardliggunderlag 10 mm, som jag lägger i hängmattan.
Har karbinhakar för snabb uppsättning/nedtagning.

Vid taskigt vädet spänner jag en lina mellan träden ochså ovanför hängmattan, på den breder jag ut mindre yttertak till ett tält, som jag fäster i marken, funkar s-tbra !

Ligger i hängmattan gör jag så diagonalt som möjligt för att undvika "bananform", det spar ryggen
Använd ordentliga rep, och gärna jämn mark inunder, inga uppstickande stenar som knäcker ryggen vid ett eventuell urramlande ur hängmattan...

Ett smidigt sätt att övernatta på, då det "bara" gäller att hitta två stadiga träd med lagom avstånd mellan.
Stå upp för din hängmatta !, eller ligg ned...
peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Hängmatta - Saltoluokta ? Bo och sova 5
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
andersmossing Hängmatta: enkelt undertäcke för sommarbruk Bo och sova 15
andersmossing Myggnät till hängmatta Bo och sova 6
Karinru Hängmatta Bo och sova 8
avslutatmedlemskap160620 Vad är detta för hängmatta? Bo och sova 7
Vandringshyveln Ringar till hängmatta? Bo och sova 6
Vandringshyveln Hängmatta?? Bo och sova 8
avslutatmedlemskap160620 Sätta upp hängmatta Bo och sova 11
bensson Hängmatta i Grövelsjön Bo och sova 1
avslutatmedlemskap160620 Hängmatta Bo och sova 15
Kanii Tält eller hängmatta? Bo och sova 17
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
Hacke Liggist Tält eller hängmatta på Gotland? Bo och sova 6
peter1969 Montera hängmatta? Bo och sova 9
DrChris Hängmatta! Bo och sova 6
DrChris Hängmatta! Bo och sova 0
zeromaker Hängmatta/Hammock Bo och sova 0
LOOP32 Hängmatta Bo och sova 3
ecsalab Smidig hängmatta Bo och sova 4
johannaf Hängmatta i Östafrika! Bo och sova 0
motumba Djungel-hängmatta Bo och sova 8
backpacker8 hängmatta Bo och sova 0
KLAGER Hängmatta Bo och sova 1
backpacker8 hängmatta? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.