Hängmatta!

Hej,

Ett meddelande till alla er som använder hängmatta när ni är ute i naturen gå med i www.hammockforums.net och sedan gör er hörd på denna scandinaviska tråd. Vi håller på att få ihop ett gäng "hängare" till en träff nu i vår.

För alla er andra som funderar på att testa en hängmatta eller vill ha lite mer "kött på benen" kan jag rekommendera att läsa denna sida samt Just Jeffs sida. Givetvist kan ni också bli medlemmare i hf.net! En jätte bra hemsidan med hjälpsamma människor. Och så är ni välkommna att delta i vår träff nu i vår.

Hoppas att vi ses på HF.net!


P.S. Jag säljer min Hennessy hängmatta på utsidans prylmarknad, passa på och testa hur det är att sova gott i skogen!



några tillverkare av hängmattor för utomhus bruk:

http://hennessyhammock.com/
http://www.junglehammock.com/
http://www.eaglesnestoutfittersinc.com/
http://www.speerhammocks.com/
http://www.ddhammocks.com/
 
Använder min hängmatta jag köpte på 70-talet fortfarande sommar som vinter, funkar bra, tycker inte att det är något nytt under solen precis, men häftigt att det finns förum för allt nuförtiden !
Absolut största fördelen med den är att det behövs bara ett par träd, eller klippväggar, tänk dig det, blicka ut över dalen på morgonen när du vaknar......Det är inte alla tältplatser som klarar det inte....
Finns det ett forum där man kan leta sig till ett specifikt forum, en lista av något slag menar jag ?, förlåt trådkapningen , DrChris !

Fram för mera UTELIGGARE....i hängmatta !!!
 

Bilagor

  • hangmatta.jpg
    hangmatta.jpg
    44.8 KB · Visningar: 2,062
Senast ändrad:
Finns det ett forum där man kan leta sig till ett specifikt forum, en lista av något slag menar jag ?, förlåt trådkapningen , DrChris !

Fram för mera UTELIGGARE....i hängmatta !!!

Inte riktigt med på frågan men jag kan säga lite översiktligt att www.hammockforums.net är en egen hemsida med enbart frågor och diskussioner om och kring hängmattor för frilufts bruk.

Gillar ordvalet, det kanske blir namnet för träffen nu i vår, Uteliggare 2009! ;)
 
Jag är helt normal och social på vardagarna men på helgerna så är jag "uteliggare" definitivt..!
Nu har jag provat det mesta tror jag. Kolarkoja, grotta, under en gran, tält, tarp och lappkåta...
Men inte sovit i någon hängmatta sen början på 80 talet.
Jag måste prova min nya Exped Scout Hammmock nu i helgen som kommer, jag har ju nästan glömt bort hur det var.
 
Hängmatta på vintern?

Är det inte risk att det blir lite kallt och dragigt vintertid i hängmattan? Renskinn i botten kanske är lösningen, eller?
 
Är det inte risk att det blir lite kallt och dragigt vintertid i hängmattan? Renskinn i botten kanske är lösningen, eller?

Helt rätt, detta är hängmattors i stort sett enda nackdel, de är svåra att isolera.

Men det finns en hel uppsjö av lösningar. Liggunderlag fungerar, men eftersom hängmattor tenderar att omfamna en och därmed komprimera sovsäcken så behöver man oftast ett bredare liggunderlag. Man kan också korsa ett extra liggunderlag vid axlarna för att breda det hela.

Den mer populära och dyrare lösningen är att hänga en "underquilt" under, ett täcke fyllt med dun eller syntetisk material. På så viss slipper man böcket av liggunderlag som glider iväg under natten samt kvarhåller bekvämligheten av att ligga direkt mot hängmattans tyg.

Men när detta är löst så glädjer man sig av att slippa:
-Vakna under natten av: rötter, stenar och kottar som trycker mot en
-Vakna i ena hörnet av tältet.
-Leta efter en platt plats att slå läger på
-Krypa in och ur ett lågt tält
-Bli besvärad av att regnet har på något sätt tagit sig in i tältet och att golvet har nu blivit en bassäng.
 
Min hängmatta är gjord som ett nät, ingen risk underlaget glider i väg.
Ligger man sedan lite diagonalt i hängmattan, så ligger man rakare med ryggen.
Isoleringen har jag inte tyckt vara ett problem, man har ju samma liggunderlag som i tält, vindskydd etc.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Hängmatta - Saltoluokta ? Bo och sova 5
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
andersmossing Hängmatta: enkelt undertäcke för sommarbruk Bo och sova 15
andersmossing Myggnät till hängmatta Bo och sova 6
Karinru Hängmatta Bo och sova 8
avslutatmedlemskap160620 Vad är detta för hängmatta? Bo och sova 7
Vandringshyveln Ringar till hängmatta? Bo och sova 6
Vandringshyveln Hängmatta?? Bo och sova 8
avslutatmedlemskap160620 Sätta upp hängmatta Bo och sova 11
bensson Hängmatta i Grövelsjön Bo och sova 1
avslutatmedlemskap160620 Hängmatta Bo och sova 15
Kanii Tält eller hängmatta? Bo och sova 17
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
Hacke Liggist Tält eller hängmatta på Gotland? Bo och sova 6
peter1969 Montera hängmatta? Bo och sova 9
DrChris Hängmatta! Bo och sova 0
Jera Hängmatta Bo och sova 49
zeromaker Hängmatta/Hammock Bo och sova 0
LOOP32 Hängmatta Bo och sova 3
ecsalab Smidig hängmatta Bo och sova 4
johannaf Hängmatta i Östafrika! Bo och sova 0
motumba Djungel-hängmatta Bo och sova 8
backpacker8 hängmatta Bo och sova 0
KLAGER Hängmatta Bo och sova 1
backpacker8 hängmatta? Bo och sova 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...