hängmatta?

Hej.Jag undrar om det finns någon som har ett tips på en bra och användar vänlig hängmatta.Ska användas för övernattning i skogsmiljö.Det gör inget om den inte kostar en förmögenhet.
 
Jag har en hängmatta av nättyp. Ihoprullad blir den stor (liten) som en apelsin. Man knyter fast den mellan två stadiga stammar, Det är vanlig repförankring. Enda nackdelen är att den inte är myggtät underifrån. Modellen finns att köpa i varje vildmarks-/friluftslivs-butik. Den finns nog till och med på OK om sommaren.
 
Bred och utan träribbor

Hejsan!

Jag har sovit en del i hängmattor då jag reste runt i Venezuela, hängmattornas förlovade land. Jag vet inte riktigt hur och var du tänkt använda hängmattan, men om du ska ut och vandra och är beroende av lätt och liten packning är säkert en enkel nät-variant att föredra, såsom tipsas om i inlägget ovan.

Om du däremot inte är lika beroende av plats och vikminimering skulle jag rekommendera en rejält bred matta och absolut utan träribbor i ändarna. Fördelen med detta är att du dels kan ligga diagonalt, vilket både är stabilare och mer bekvämt men också att du knappast behöver en filt eller sovsäck. I alla fall inte om det är någorlunda varmt ute. Du använder helt enkelt det "överblivna" tyget vid dina sidor som täcke.

I dessa hängmattor kan man dessutom sova uppochner, hängande som i en kokong. Det låter obekvämt, men är faktiskt väldigt skönt när man vant sig och lärt sig tricket att komma i rätt position. Lägg dig i mitten av hängmattan, ta det överblivna tyget över din kropp från bägge håll och vrid kraftigt på kroppen så att du "välter" hela ekipaget. Du ligger nu uppochner och din kroppstyngd förhindrar dig att falla ur! Kanonskönt, men se dock till att inte ha träden alltför nära varandra...

Frågan är var man hittar en sådan riktig hängmatta i Sverige. Jag har en som jag köpte i Venezuela, men kanske finns det någon firma med Sydamerikanska produkter som direktimporterar. Jag har faktiskt aldrig sett någon i Sverige, men har egentligen aldrig letat heller. Lycka till och..

...sov gott!

/Stefan
http://www.myax.se - "Access to the best sites in Sweden!"
 
Som jag har letat...

Om någon har koll på var och hur man får tag i en hängmatta enligt ovan. Min peruanska(?) har upphört existera efter flitigt användande.
 
Visst är det sant att de smala man köper här i sverige inte kan jämföras med "riktiga" hängmattor.
Men de går bra att sova i. Liggundelag rekommenderas
dock. Särskilt i vind.
 
"Djungelhängmatta"

Jag använder mig ibland av en så kallad djungelhängmatta - en konstruktion med regntak och myggnät som "väggar". Den väger väl cirka 1,5 kilo och tar inte mer plats än en sovsäck om man använder kompressionsfodral.

Dock är den lite knepig vid uppsättandet då man måste spänna ut taket med 4 - 8 linor beroende på terräng och träd i närheten. Har man väl fått upp den fungerar den dock mycket bra (och man lär sig tekniken efter lite träning). När den väl är uppspänd ligger man väderskyddad och myggfritt. Den funkar bra i svensk skogsterräng och även i innerskärgård. Att jag inte använder den så ofta beror på att jag tycker man får "gamnacke" av att sova i hängmatta...
 
Nät med tak

Nät varianten som nämns ovan fungerar utmärkt men jag brukar kompletera den med ett litet tak. Jag har förlängt ena fästrepet och använder det som taknock att spänna upp taket med. Taket består av en ca 3x4m pressening som jag låter hänga ner på vardera sidan och jag fäster den med tältpinnar eller stenar. Detta ger vind- och regnskydd och hela paketet med hängmatta och allt går ner i en kompressionspåse modell mini och väger inte speciellt mycket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Hängmatta - Saltoluokta ? Bo och sova 5
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
andersmossing Hängmatta: enkelt undertäcke för sommarbruk Bo och sova 15
andersmossing Myggnät till hängmatta Bo och sova 6
Karinru Hängmatta Bo och sova 8
avslutatmedlemskap160620 Vad är detta för hängmatta? Bo och sova 7
Vandringshyveln Ringar till hängmatta? Bo och sova 6
Vandringshyveln Hängmatta?? Bo och sova 8
avslutatmedlemskap160620 Sätta upp hängmatta Bo och sova 11
bensson Hängmatta i Grövelsjön Bo och sova 1
avslutatmedlemskap160620 Hängmatta Bo och sova 15
Kanii Tält eller hängmatta? Bo och sova 17
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
Hacke Liggist Tält eller hängmatta på Gotland? Bo och sova 6
peter1969 Montera hängmatta? Bo och sova 9
DrChris Hängmatta! Bo och sova 6
DrChris Hängmatta! Bo och sova 0
Jera Hängmatta Bo och sova 49
zeromaker Hängmatta/Hammock Bo och sova 0
LOOP32 Hängmatta Bo och sova 3
ecsalab Smidig hängmatta Bo och sova 4
johannaf Hängmatta i Östafrika! Bo och sova 0
motumba Djungel-hängmatta Bo och sova 8
backpacker8 hängmatta Bo och sova 0
KLAGER Hängmatta Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.