Vinter-/höst-jacka för Skåne

Hej!

Jag är ute efter en vinter- och höst-jacka som jag ska använda i Skåne. Huvudsakligen kommer jag att använda den i stan, till och från jobbet, osv. Jag kommer också vid ett fåtal tillfällen att använda jackan vid kortare (=mindre än en dag) vandringar i naturen. Jag vill att jackan ska vara så tight (=inte bylsig), smidig och lätt som möjligt men ändå stå emot fukt, regn, vind och kyla. Dessutom vill jag att jackan ska vara slitstark och hålla länge utan att se sliten ut efter ett tags användande. En snygg och praktisk vinter-/höst-jacka helt enekelt! Jag skulle uppskatta alla tips och synpunkter på val av jacka!

Jag har provat en mängd olika jackor och det är tre stycken som jag fastnat någerlunda för:

* Tierra Cirrus Jacket (Gore-Tex + Primaloft)
* Millet Vertical Primaloft Jacket (Gore-Tex + Primaloft)
* Fjällräven Morf Jacket

Försäljaren har flaggat för att dessa jackor kan bli något kalla som vinterjackor i Skåne. Är det någon som har erfarenhet av dessa jackor? Har dessa märken bra rykten? Några andra synpunkter eller tips? Dessutom skulle jag uppskatta tips på bra butiker i Malmö/Lund med omnejd!

Tack på förhand!
/J

Skaffa en bra vattentät jacka, som släpper igenom vattenånga hyggligt. Sedan kompletterar du med mellanlager efter temperaturen - flerlagersprincipen. Att ha fleece eller andra foder i jackan minskar bara dess användningsområde väsentligt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Säljaren har siktat in dig i det övre segmentet av priser....Bra för denne...
Gå till Friluftsbolaget i Malmö och ställ din fråga på nytt, nöj dig med en skaljacka och reglera påklädningen under, dvs ha plats till dubbla skjortor och dito tröjor, så så thight kan det faktiskt inte bli....
Funktion går alltid före märke....

Tack för era tips!

Märket bryr jag mig inte om så länge det är en bra jacka. Däremot vill jag gärna kunna använda den när jag tar mig till jobbet med t ex endast en långärmad skjorta under. Att ha flera lager som ska av och på var för sig då tycker jag helt enkelt är för bökigt. Kanske är Fjällräven Morf Jacket (http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=87905) som har "urknäppbar fleecejacka som kan användas för sig" ganska nära Kurts förslag då?

Jag var på Friluftsbolaget i Malmö vid stortorget men fick väldigt dålig och okunnig hjälp där. Kanske var det bara någon extrapersonal så att jag får ge det ett försök till...

Synpunkter?

Jag var på Friluftsbolaget i Malmö vid stortorget men fick väldigt dålig och okunnig hjälp där. Kanske var det bara någon extrapersonal så att jag får ge det ett försök till...

Synpunkter?

Den vid Stortorget heter Friluftsland.

Friluftsbolaget är väl ett gammalt namn för Naturkompaniet, som har butik på Skomakaregatan 6.

Även jag är bosatt i Skåne och söker också en jacka nu till hösten och över vintern. Varit inne lite på Fjällrävens Pace Warmer Jacket - testade den på Naturkompaniet och gillade den skarpt. Om jag köper en renodlad höst- och vinterjacka för skåneklimatet blir det nog den. Däremot vet jag inte ifall jag ska köra på en tunnare skaljacka och sedan mellanlager de gånger de behövs. Lite bökigare men samtidigt kan man använda skaljackan under en mycket längre period på året.

Vilken 3-skaljacka ska man satsa på då? Smärtgränsen går vid cirka 3500:-. Men kollar man på britiska nätbutiker brukar man kunna hitta lite bättre priser.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips