Vinter-/höst-jacka för Skåne

Hej!

Jag är ute efter en vinter- och höst-jacka som jag ska använda i Skåne. Huvudsakligen kommer jag att använda den i stan, till och från jobbet, osv. Jag kommer också vid ett fåtal tillfällen att använda jackan vid kortare (=mindre än en dag) vandringar i naturen. Jag vill att jackan ska vara så tight (=inte bylsig), smidig och lätt som möjligt men ändå stå emot fukt, regn, vind och kyla. Dessutom vill jag att jackan ska vara slitstark och hålla länge utan att se sliten ut efter ett tags användande. En snygg och praktisk vinter-/höst-jacka helt enekelt! Jag skulle uppskatta alla tips och synpunkter på val av jacka!

Jag har provat en mängd olika jackor och det är tre stycken som jag fastnat någerlunda för:

* Tierra Cirrus Jacket (Gore-Tex + Primaloft)
* Millet Vertical Primaloft Jacket (Gore-Tex + Primaloft)
* Fjällräven Morf Jacket

Försäljaren har flaggat för att dessa jackor kan bli något kalla som vinterjackor i Skåne. Är det någon som har erfarenhet av dessa jackor? Har dessa märken bra rykten? Några andra synpunkter eller tips? Dessutom skulle jag uppskatta tips på bra butiker i Malmö/Lund med omnejd!


Tack på förhand!
/J
 
Skaffa en bra vattentät jacka, som släpper igenom vattenånga hyggligt. Sedan kompletterar du med mellanlager efter temperaturen - flerlagersprincipen. Att ha fleece eller andra foder i jackan minskar bara dess användningsområde väsentligt.
 
Säljaren har siktat in dig i det övre segmentet av priser....Bra för denne...
Gå till Friluftsbolaget i Malmö och ställ din fråga på nytt, nöj dig med en skaljacka och reglera påklädningen under, dvs ha plats till dubbla skjortor och dito tröjor, så så thight kan det faktiskt inte bli....
Funktion går alltid före märke....
 
Tack för era tips!

Märket bryr jag mig inte om så länge det är en bra jacka. Däremot vill jag gärna kunna använda den när jag tar mig till jobbet med t ex endast en långärmad skjorta under. Att ha flera lager som ska av och på var för sig då tycker jag helt enkelt är för bökigt. Kanske är Fjällräven Morf Jacket (http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=87905) som har "urknäppbar fleecejacka som kan användas för sig" ganska nära Kurts förslag då?

Jag var på Friluftsbolaget i Malmö vid stortorget men fick väldigt dålig och okunnig hjälp där. Kanske var det bara någon extrapersonal så att jag får ge det ett försök till...

Synpunkter?
 
Jag var på Friluftsbolaget i Malmö vid stortorget men fick väldigt dålig och okunnig hjälp där. Kanske var det bara någon extrapersonal så att jag får ge det ett försök till...

Synpunkter?

Den vid Stortorget heter Friluftsland.

Friluftsbolaget är väl ett gammalt namn för Naturkompaniet, som har butik på Skomakaregatan 6.
 
Även jag är bosatt i Skåne och söker också en jacka nu till hösten och över vintern. Varit inne lite på Fjällrävens Pace Warmer Jacket - testade den på Naturkompaniet och gillade den skarpt. Om jag köper en renodlad höst- och vinterjacka för skåneklimatet blir det nog den. Däremot vet jag inte ifall jag ska köra på en tunnare skaljacka och sedan mellanlager de gånger de behövs. Lite bökigare men samtidigt kan man använda skaljackan under en mycket längre period på året.
 
Vilken 3-skaljacka ska man satsa på då? Smärtgränsen går vid cirka 3500:-. Men kollar man på britiska nätbutiker brukar man kunna hitta lite bättre priser.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
highlandpark Alternativ för dagsvandring höst/vinter Kläder 24
museo12 Kläder för vandring i skånsk höst och vinter (nybörjare) Kläder 4
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
rJohansson Lundhags strumpor motsvarande i woolpower? Kläder 15
vandrafjäll Skalbyxa vinter Kläder 10
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
Napoleon Känga för vinter i stad och skog? Kläder 17
såg M/90 vinter känga Kläder 1
Oskar R. Fjällrävens vinter Jackor Kläder 4
liquidmonkey vinter kläder Kläder 0
jarmland Vinter Jacka + byxor! Kläder 7
junis Skaljacka i vinter Kläder 11
Timbo Dilemma ang. kombnerad vinter/sommar känga! Kläder 14
Motulen Byxor för våt Skånsk vinter Kläder 19
hakpet Skaljacka för både vinter och sommar Kläder 4
flundval tjocka vinter strumpor? Kläder 3
rofe85 vinter-sommardamasker?? Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
tooomas Vandringsjacka för sommar-sensommar-höst Kläder 32
SLMT Perfekta jackan för vår, höst och sommar Kläder 7
snowdog Vår höst jacka Kläder 1
sooman Kajakkläder: Höst/tidig vår Kläder 0
Mattias1981 Skalkängor, Vår, Sommar o höst Kläder 6
piaea Regnjacka för höst/vår och sommarvandring Kläder 9
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...