Vinter bestigning av Kebnekaise

Jag brukar insistera på att vi knyter in oss, även om risken att trilla i är minimal. Fast är det en fin utförslöpa kör vi utan rep, det blir så trassligt annars :)
 
Topptur

Grymma bilder du la upp. Nu blir man inte mindre sugen direkt. När på året va detta taget??

som sagt 28 feb (står under bilden). Vi var först upp på Nygrens/nordtoppen det året (i alla fall sen stationen öppnade) och det var grymt mycket snö, vi vadade långa sträckor till midjan i lössnö och bitvis där det var brant till armhålorna, man blir inte så snabb då...

Men vi hade grymt väder och det var en fantastisk tur, men att gräva igenom toppdrivan när det började skymma var inte riktigt lika roligt, kallt som fan... Jag bytte från fingervantar till tumvantar när jag stog och säkrade Tomas och märkte då att fingertopparna hade frusit fast i fodret på vantarna;-)

Men väl uppe på Nordtoppen var alla bekymmer glömda, supervackert, en fin kamvandring och sedan skidåkning hem, lätt som en plätt!

I gamla toppstugan tog vi en kort paus, och då började vi fundera på vad vi håller på med. Sitter och småfryser när man försöker värma kalla tår i kompinsens armhålor i toppstugan, det är mörkt ute, man har precis druckit upp det sista ur termosen. Och det är en bit kvar innan man är tillbaka.

Det var ganska skönt att guiderna hade fäst de fasta repen på östra leden dagen innan, så det var bara att rejsa ner i pannlampans sken. Efter en djupfryst appelsin väntade en spännande nedfart i pannlampans sken, att åka kartongsnö är knepigt i dagsljus, men i skenet av en pezl tica blir det helt klart utmanande. Men efter lite hetsskejtande han vi tillbaka till buffén innan den stängde, snacka om att den känndes välförtjänt!

Ang inknytning på glaciär så brukar jag inte köra det på vintern om man inte vet att det är grymt mycke sprickor eller lite snö... På sommaren är det en självklarhet så länge det inte är avsmält och man kan se alla sprickorna. Naturligtvis får man vara föriktig vid kritiska passager.

Vi knöt in oss och körde löpande säkring hela Nygrens led, samt vid kammvandringen.
 
Tack så mycket för många tipps och annan bra information. Nu ser det ut som det kanske blir nygrens led.gen?
Finns det statiska rep där? Eller behöver man säkra sig själv under kamvandringen?
Hinner man göra hela leden på 10 timmar (Upp nygrensled, ner västraleden)?
 
Nygrens

Vi gjorde Nygrens led upp, östra ner på ca 12h (start slut på stationen) men då var det grymt djup snö och vi fick gräva genom toppdrivan.

finns inga fasta rep på nygrens, vi hittade en bult uppe vid drivan resten fick vi sätta själva, bitvis var det bara snöankare som funkade.

Är kammen bred (mellan nord och sydtopp) som den var när vi gick så går det snabbt att gå kamvandringen, vi bara nått snöankare för säkerhets skull (det är ju gaska luftigt trots allt;-)
 
Nu har jag ju inte gått där, men jag gissar på att man inte vill trilla ner från kammen :).
Då är helt enkelt enda säkringsmöjlighterna snöankare?
 
Östra leden, ang. via ferrata vajern som är satt där sommartid. Jag misstänker väldigt starkt att den är kvar vintertid, stämmer det?

Jag är en av de lyckliga tre som skall upp snart; på tiden att jag anslöt till tråden ;)

Edit:

Några kvicka frågor:

1. Finns det turskidor att hyra för att ta sig till och från fjällstation i Nikkaloukta? Normalt sett hyr de inte ut något sommartid, så det är troligtvis ett nej där. I så fall, finns det någon rekommenderad uthyrare av turskida med tillbehör i Kiruna?

2. Ska köpa in ett par schyssta skalhandskar, modell tumvante. Några stadiga tips? Kanske inte ens krävs skalmodell, även om det är vad jag själv föredrar.

MvH

Robert
 
Östra leden, ang. via ferrata vajern som är satt där sommartid. Jag misstänker väldigt starkt att den är kvar vintertid, stämmer det?

Jo, de plockar ju inte bort den vad jag vet. Problemet är att det brukar vara några meter snö över den ^^

2. Hestra Fjellvotten, hade jag sist på Keb och även på Mont Blanc, suveräna.
 
Får hoppas att vajern finns tillgänglig. Annars blir det snöankare och isskruvar. Men det känns ju mycket skönare med fasta säkringsmöjligheter.
 
Tipps som man kan dela med sig av:

1. Vi hyr turskidor på Intersport i Kiruna, är förvisso inte öppet på söndagen när vi åker hem. Men de trevliga norrlänningarna är väldigt tillmötesgående.

2. Hyr nästan all utrustning som är stor och otymplig på fjällstationen.

Kommer mer när jag vet mer :). Fyll gärna på för oss och alla andra som gör denna tur!
 
Jag var där i början på april. Utan någon erfarnehet av strapatser i högalpin miljö. Guiden var osäker på vår förmåga att ta oss upp och han misstänkte dåligt väder där uppe så tempot var mördande i början (Jag sjöng barnvisor för att hålla modet uppe). Jag var helt slut när jag kom upp till glaciären.. "Orkar du forsätta jonas? Du har två alternativ; upp eller ner". Vi kör!! Det kändes mycket bättre över glaciären. Vädret var skit. Jag såg guiden rickards färgglada jacka framför mig men inte mer än så. Vi satt fast i vrandra för att inte tappa bort oss. Jag var på gott humör. Det var vi mot vädret. "Kom då ditt jävla skitväder, du har inte en chans" sa jag högt. Gudien tittade gillande på mig och skrattade. Han hade hört det förut. Dags att ta av sig skidorna och på med stegjärnen. Av orutin förstör jag byxor för 3 loppor ganska omgående. Vi kopplar upp oss på säkerhetslinan.. Vart fan ska vi? Menar han allvar? Ska vi gå där? Det är max 2 dm att sätta fötterna på. Jaja.. Vi litade 100% på rickard. Dags för klättring. RAKT UPP! Krampaktigt håller jag i repet, låren och överararna skriker av smärta. Kör på Jonas! EN FÖR ALLA ALLA FÖR EN hör jag rickard ropa! Det behövdes.. Snart var vi uppe. Handskarna hade frusit fast runt snöret. Jag kunde inte öppna händerna. Jag tittar på jackan Stelfrusen av is och snö. Tittar på mina kompisar. Ögonen är bara som två hål. Vädret är skit!!! Rickard måste ha litat på oss för han beslutar att vi ska fortsätta.. In i gamla toppstugan för att köra ett sista peptalk, sedan vidare. Mina reserver är helt slut. Jag blir gråtmild. Vart fan kom det ifrån? Jag gråter aldrig.. Jag orkar inte fortsätta. Jag är i bra fysisk kondition, men jag pallar det inte.. "Ni måste fortsätta"säger jag. Nej, säger rickard, alla eller ingen. Jag insisterar på att stanna själv och dom ger sig i väg. Efter 20 minuter kommer dom tillbaka. Det är för dåligt väder. Det är för farligt. Så nära men ändå inte!! Vi börjar den "långa" resan hemåt.. Av med grejerna. "Vi tar hand om det här" säger guiderna.. Ta en bastu ni! Det var det skönaste bastun någonsin!! Fantastiskt underbar bastu med underbar utsikt. I dalen är det solsken och knappt ett moln. Nästa år ska vi upp igen tänkte jag.. Då ska vi fan UPP!

Största respekt för guiderna på Keb! Dom är fantastiska!!

Träna låren innan
Var fysiskt i bra form
Några tips;
Bra kläder
Bra mat
Godis att se fram emot
När vädret inte är på er sida. Tänk på det som din värsta fiende och önska livet ur det!!
Tänk possitiva tankar
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.