Vinter bestigning av Kebnekaise

Hej, vi är ett litet gäng som tittar på en eventuell vinterbestigning av kebnekaise i slutet av feb.

Tänkte bara kolla om det finns några tipps angående detta? Både generella samt utrustning, leder, färdvägar m.m.

Allt som sägs angående detta projekt är mer än välkommet :).

Vi har planer på att ta en ev. två nätter på basläger någostans på vägen upp. Förslag på sådana?

Lavinfara? Är det någon speciell risk på vägen upp?

Har tanke på att skida ner. Ideer? Tankar?

Hur kallt kan det tänkas bli?

Ja ni förstår att frågorna är många :)
 
Är det Sydtoppen på enklaste vis som avses eller är det någon mer avancerad alpin tur ni tänkt er?

Jag var upp på Sydtoppen förra vintern. Gick Durlings led från Singistugorna. (Dvs Singivaggi-kaffedalen-västra leden). Inga problem att hinna på en dag. Enkel skidåkning tills vi kom till västra leden. Där hindrade snöbrist vidare skidåkning. Grävde ner skidorna och gick sista kilometrarna till fots. Åkningen ner till Singistugorna igen var en upplevelse. En mil konstant utför. Åkte på vanliga turskidor, Åsnes Sondre och stighudar på vägen upp.

Efteråt kändes det nästan konstigt att det inte var svårare att bestiga Sveriges högsta berg...

Edit: Jag var ute i mitten på mars, så dagarna var kanske lite längre än ni kommer att ha, men vi gick å andra sidan inte i gryningen heller, utan lite senare. Lavinfara var inget jag upplevde, men så var det väldigt lite snö också. Hur som så går man inte i några alltför branta sluttningar utom på västra leden och både Singivaggi och Kaffedalen är såpass breda att det borde gå att åka säkert.
 
Jag var där med en expedition vecka 7, vi hade -27 grader och halvvägs fram till fjällstationen fick vi gräva in oss då det blåste över 20 sekundmeter :)
 
Jajemän, det är sydtoppen och den västra leden som skall göras.
Vi funderar på att ta Randonnée skidor o pjäxor. Eller jag skulle behöva ta bräda men det blir ju lite svårt att åka på den upp.

Några synpunkter på Randonnée? Eller även tipps på hur man får med både skidor, pjäxor, bräda och skor?

Vi får ju verkligen hoppas att vi slipper -27 och 20 m/s. Då är det inte varmt :)
 
En sak man kan va säker på är ju dagsljuset..

Sun and Moon Data for One Day

The following information is provided for Kebnekaise (longitude E18.5, latitude N67.9):

Saturday
26 February 2011 Universal Time + 1h

SUN
Begin civil twilight 06:22
Sunrise 07:19
Sun transit 11:59
Sunset 16:40
End civil twilight 17:37

MOON
(No Moon phenomena occur)

Så dagarna är ju inte direkt överdrivet långa..
Men en månad senare har man 4 timmar längre dag, och det kan ju vara ganska skönt..
Men har man inte möjligheten att ge sig ut senare så är det väl så helt enkelt. :)
 
Ja nu är ju iaf redan tågbiljetten till Kirunna bokad, så att flytta det hela en månad känns ju jobbigt ;).

Nu blir det bara att köpa utrustning utav bara H*!
 
Nygrens led

Min favorit hittils, är Nygens led, lite mer alpin karaktär
c499e4b17eb6aee0eb2957a2c9deab0e.jpg


och då får du ju kamvandringen också men dagarna är korta här är en bild från nordtoppen i solnedgång. En bit kvar innan man är tillbaka till buffén på stationen...
67fceb305b6f98c48a6589ebd235d293.jpg

28 feb 2006, kl 17:55

En mycket fin tur som avslutades med skidåkning ned för björings glaciär i pannlamssken på kartongsö.
 
Väder och vind

är verkligen faktorer att ta med i upplägget. Jag har varit uppe en gång på toppen men därefter varit på väg upp men vänt på olika ställen vid tre senare tillfällen. Utsikten vid fint väder är spektakulär men I M H O är det inte värt besväret att gå upp om det är dålig sikt.

Senast jag var där skulle det varit läge dagen innan när vi åkte skidor Tarfala-Firnpasset-Rabots glaciär ned till Singi se bild. Sen blåste det snålt dan efter så vi vände på 1400 meters höjd på Durlings led. Alla andra toppar runt ikring hade då klart väder men orografiska moln på Kebnekaise. Såna moln bildas då vinden drar upp fuktig luft som kondenserar när den blir avkyld på högre höjd.

Vi fick trösta oss med bl a minnena från vyerna från Rabots glaciär upp mot Halspasset Nord och Sydtoppen från dagen innan.

Thure
 

Bilagor

  • IMG_6841.jpg
    IMG_6841.jpg
    35.1 KB · Visningar: 2,125
  • IMG_6843.jpg
    IMG_6843.jpg
    35.2 KB · Visningar: 1,952
Rabots glaciär

Ser ut som ni står på Rabots glaciär. Är det inte väldigt dumt att skida på den. Finns inga brunnar där?
 
På högfjällskartan

utgiven av glaciologer avråder man från att färdas på glaciärerna i Kebnekaise utan att vara inknuten.

Om man väljer rätt spår med hänsyn till sprickzoner och åker i april eller maj när snötäcket är som tjockast under vintern så torde risken att ramla ned i en spricka eller brunn vara rätt liten enligt min bedömning. Men det kan finnas olika uppfattning om det. Vad säger ni andra?

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.