Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!!

Tänkte jag skulle vara lite smart och spara vikt. Gjorde ett ultralätt vindskydd med en bit tjock alu-folie och gaffa. Tejpade fast aluminiumet på gasburken och voila... Trots att det fläktade en del när jag gjorde experimentet, så blev det en extrem värmeutvecklingen under det toppmonterade köket. Handtaget började bli oroväckande varmt så jag stängde fort av. När det hela svalnat och jag skulle skruva av köket, så visade det sig att ventilen på tuben gått sönder och all gas sprutade ut. Jag antar i alla fall att det var värmeutvecklingen som gjorde slut på ventilen.

Ibland ska man visst lära sig den hårda vägen.. Nu har jag nåt mer luftigt vindskydd, typ en lämplig sten jag råkar passera eller ryggan..
 

Bilagor

  • 022.jpg
    022.jpg
    180.7 KB · Visningar: 4,587
  • 023.jpg
    023.jpg
    88 KB · Visningar: 4,447
  • 024.jpg
    024.jpg
    110.2 KB · Visningar: 4,619
Uj-uj,

Heder at du lägger ut detta!

Hm, märkligt att det gick så. Jag vet att flera andra här på utsidan provat liknande skydd (uppklippt ölburk fastsatt med gummisnodd runt flaskan), och det skall ha funkat bra.

Sedan har jag oxå läst att det inte är så lätt det där med vindskydd; det skall vara lagom drag, ventilation och skydd för att funka. Trangian verkar vara det enda som ger nåt. Jag har därför lagt ner iden att göra eget skydd typ ditt. Det får bli att fortsätta att söka ordentlig lä istället.

Inväntar kommentarer från bättre vetande (xxargs,,)

/Lars
 
Jag brukar bara vika fast grillfolien runt kanten på kokburken/kaffepannan när jag vill vara lätt.
Det funkar,blir kuftigt kring burken med skydar lågan från vind.
 
och jag kör bara ölburkskyddet till mitt bensinkök.

Sist jag körde ett liknande försök som ditt, så smälte jag piezotändaren på mitt kök... Det lärde mig något.

Brukar numera palla upp ett vindskydd av ett liggunderlag på lämpligt avstånd från brännaren.
 
Jag

råkade ut för att plasten runt brännarfoten smälte på ett Biltemakök när jag skulle koka potatis i en 2-liters rostfri kastrull. Ytterst obehagligt. Kastrullen välte (klarade mig från brännskador) men det gick inte lägre att vrida av gaskranen så jag slängde ut hela köket på en gammal eldstad där gasen fick brinna slut.

Köket hade jag inomhus på en bänk men med en öppen dörr alldeles intill. Köket var inte modifierat på något sätt.

Thure
 
Hmm... innovativt peter1959... (nä inte skrattat åt din fina teckning :)
Inte dumt alls. Liksom inte redo att hoppa på primus eta-power-vågen innan billigare och lättare alternativ är provade (men vid det laget är jag nog redo för ett multifuel. Med vindskydd). Ska dock låna en pulversläckare kanske nånstans...
 
Jag gjorde en liten ring som fördes över utblåset och vilade på fästena till kärlstödet,funkade bra i hårdare vindar på ett tidigare kök.Sett till köket i första inlägget skulle det kanske vara 10-15 mm högt och ha en slits,träs på innan kärlstöden fälls ut.


peter
 
Själva knepet

borde vara att haka på ETApowerkonceptet så att värmen absorberas av kokkärlet och innehållet i kastrullen och att inte värmen blir kvar i brännaren eller blåser iväg.

Vindskyddet borde alltså vara kopplat till kastrullen och leda värme dit samt sprida de varma lågorna/gaserna uppåt via kastrullsidorna.

Bra luftintag nedifrån och bra luftutsläpp upptill.

Thure
 
Det här kanske inte funkar ?
Det räcker väl inte till.
Har ett gaskök med integrerat vinskydd runt om själva brännare, o de funkar skapligt.
Man måste nog som ture skriver fixa lufthål nedertill .
 

Bilagor

  • vinds.jpg
    vinds.jpg
    20.9 KB · Visningar: 4,026
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
aksello vindskydd till köket, vad använder ni? Kök och brännare 1
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Lasse Be Vindskydd till köket Kök och brännare 4
spajk Vindskydd till omnifuel Kök och brännare 22
PetNor Vindskydd till Pocket Rocket? Kök och brännare 57
majjen Vindskydd till Crux? Kök och brännare 3
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
Jörgen Fjaderlatt.se Vindskydd till Primus Micron? Kök och brännare 10
Strykarräven Bygga vindskydd till gasbrännare Kök och brännare 5
ElinasPappa 3D-printad lättviktsstöd för vindskydd/gastub Kök och brännare 10
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
G.Kraft Trangia och lägerkittel - effektivare ställ/vindskydd? Kök och brännare 9
Salmiak Vindskydd på ETA power vs Trangia? Kök och brännare 4
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15
utesälen Toppmonterat vindskydd Kök och brännare 9
Lasse Be Reflektor under spindeln, och vindskydd Kök och brännare 2
joanna Thermoreflekt som vindskydd Kök och brännare 0
strang3 Trangia mini DIY vindskydd Kök och brännare 26
Leffe357 Primus nya vindskydd Kök och brännare 12
hannulan Vindskydd Kök och brännare 6
Davva2 Vindskydd av alu economy Kök och brännare 0
OBD Vindskydd m.m. Kök och brännare 3
apoe Hembygt vindskydd, vad tycks? Kök och brännare 13
-Patric- Vindskydd/ FickRaket! Kök och brännare 63
rikard_wiberg_hotmail.com Primus Vindskydd Kök och brännare 5
Spaceman Spiff MSR-XGKII monterat i Trangia-vindskydd? Kök och brännare 2
bushmaster84 Vindskydd??? Kök och brännare 18
lusth Vindskydd? Kök och brännare 4
wesslan Vindskydd Kök och brännare 3
dojjan77 Tyst gasolbrännare och vindskydd Kök och brännare 7
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
Mårten Wallén MSR XGK + Trangia vindskydd Kök och brännare 1
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...