Vindmotstånd..

Hur stor roll spelar vindmotståndet när man snittar mellan 20-30km/h på sina cykelturer?? Vad jag menar är, när är det vettigt att köra med "tre ekrar" och strömlinjeformad vattenflaska. m.m..?..
[Ändrat av esoxlucius74 2003-08-09 kl 20:51]
 
känns som om man kan bli snabbare på andra sätt innan man går på extrem utrustning, om man inte har råd med det förstås.

De sätten skulle kunna vara: äta/dricka mer rätt, strängare träningsdisciplin, analysera sitt sätt att träna, mindre/lättare packning, psykisk träning, cross training...

fast vad vet ja.. ja e ju bara amatör..
 
Du har nog så rätt så rätt!

Ja lite så var mina tankar också.. Men nu går jag i cykel-letar-tagen (ska se vad som blir billigt i höst) då undrar jag lite vad som är viktigt att lägga krutet på..
 
Vindmotstånd

Jag vill minnas att jag läste i "cykelboken" att
över 12 km/t så var luftmotståndet det största
motståndet, om du förstår.
Det framgick inte hur cyklisten satt eller hur stor
han skulle vara.
Man nog spelar luftmotståndet en roll.
Jämför med och motvind.
Jag är mycket amatör men kan tänka mig att sittställningen spelar större roll än antalet ekrar
och vintunnelprovad vattenflaska.
Mvh Anders S
 
CYKLA!

"Redan vid cirka 12 km i timmen är luftmotståndet större än rullmotståndet om man åker på en standardcykel med högt styre och sitter upprättt. Om man åker framåtlutad på en cykel med bockstyre blir luftmotståndet större än luftmotståndet först vid cirka 22 km i timmen."
Citat ur boken CYKLA! Handbok för cyklister av Bo Dellensten / Liber förlag.
 
Rullmotståndet?

Nu är jag inget "proffs" på cykling, men spontant kom jag att tänka på rullmotståndet. Vad är de viktigaste parametrarna där?
Det är skillnad på ett dåligt pumpat och ett "stenhårt" däck. Om man ska dra det till sin spets, skulle ett rent metallhjul ha mindre rullmotstånd än ett gummidäck? Eller är det helt enkelt kontaktytan mot vägbanan som är det viktigaste (ett smalt däck rullar lättare)?
Däckdiameter? Jag kan föreställa mig att en cykel med 5 tums hjuldiameter rullar sämre än en 28-tummare.
...och hur är det med kullager?
Finns det något att vinna på en ultralätt ekerreflex (eller om man nu är olaglig och kör utan)?
 
Re: Rullmotståndet?

IslandTraveller; sa:
Det är skillnad på ett dåligt pumpat och ett "stenhårt" däck. Om man ska dra det till sin spets, skulle ett rent metallhjul ha mindre rullmotstånd än ett gummidäck?
Ja, men det leder till andra saker oxå, högre vikt på hjulet (= högre rullmotstånd, sämre komfort och sämre fäste.
IslandTraveller; sa:
Eller är det helt enkelt kontaktytan mot vägbanan som är det viktigaste (ett smalt däck rullar lättare)?
Jag tror att det inte spelar så stor roll.
IslandTraveller; sa:
Däckdiameter? Jag kan föreställa mig att en cykel med 5 tums hjuldiameter rullar sämre än en 28-tummare.
Ja.
IslandTraveller; sa:
...och hur är det med kullager?
IslandTraveller; sa:
Finns det något att vinna på en ultralätt ekerreflex (eller om man nu är olaglig och kör utan)?
Har man satt på ekerreflex så har man redan förlorat :)

Viktigt för "accerelationsmottståndet" är att hjulet väger lite, och viktigast är då att det som är längst från hjulcentrum väger lite (däck, slang, fälg).

Som många andra som påpekat tidigare, så är det nog viktigare med träning, sitta rätt samt tighta kläder än en aerodynamisk cykel.

/Håkan
 
Rulla på...

Hallo!
Det handlar (som vanligt) om en kompromiss. Det man är ute efter på en långfärd med packning är starka hjul och däck som klarar glas, trottoarkanter och skräp. Att spara vikt på hjulet har bara betydelse om man är en som vill komma iväg först vid grönljus. På långtur rullar ett tyngre hjul lika bra. Och väljer man t.ex. ett Schwalb Marathon för långfärd kommer du älska det med packning och på dåliga vägar. I stan till affären kommer du däremot att hata dem! Men dom håller. Allt tal om vindmotstånd blir lite märkligt. Cyklar man genom England "End to end", väljer de flesta att starta söderifrån då det oftast blåser från sydväst. Detsamma gäller om man vill cykla genom Sverige.
Viktigats är- som alltid= vikt är din fiende! För tung packning är största boven om man vill ta sig någonstans. Att mixtra med flaskhållare eller smala däck skulle jag inte göra. (Jag har provat i sydeuropa med smala däck. Det går lite fortare men det kostade mig ekrar och slangar). Se hellre till att banta ner packningen, kolla vad som finns att handla på vägen, håll din kropp, ben och bak förberedda för turen och om du vill det ska gå fortare i nerförsbackarna; kryp ihop som en "kanonkula". Det gör jag. Det funkar väldigt bra. Kolla också på däcket hur hårt du kan pumpa det. Och bra däck kostar. Bra hjul att titta på: Mavic X517 och starkaste: Sun Rhyno.
Rulla på, Jürgen
 
kvadrat

Hej!
Har för mig att luftmotståndet ökar med "kvadraten på hastigheten" dvs. dubbel hastighet = fyra ggr högre luftmotstånd.
Då borde det finnas lite att tjäna när man kommer mot 30km/h.

Trampa på!
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.