Camalot C4

Black Diamond har ju modifierat sina Camalots lite.

Det är främst tre skillnader som märks:

1. Infästningen för den fasta slingan är nu så pass stor att man får in tummen i den, (tänk Alien och WC Zero), det betyder att man vid t.ex Aid-klättring kan komma en dm högre med FiFi-kroken, vilket är bra.

2. Kammarna har ändrats en del, syns främst på de lättningshål som numera är fyrkantiga istället för runda. Även själva kammen har fått en liten annan "look".

3. De är lite lättare, ca 20% enligt uppgift...

Tycker nog att den nya slingans infästning är lite bättre än den gamla, men jag skulle aldrig göra mig av med mina gamla för de nya, kostnaden för det skulle inte vara motiverad.

Men för den som köper nya Camalots är det säkert en bra modell, Camalot C4 alltså...

PEACE!
[Ändrat av spacemonkey 2004-09-17 kl 14:48]
 
Klättrade med ett set av dessa i sommar, hade turen (?) att känna en kille som fått ett "test-set". Tror att de skall börja säljas i mitten av oktober i USA. Tar nog ett tag innan de finns tillgängliga i Sverige...

Kolla märkningen på kammarna på dina dubbelstemmade Camalots, står det (instansat) Chouinard med ett "diamat C" före så är det förmodligen modell C1, står det Black Diamond med "diamant C" på platsen för cét i Black så är det förmodligen modell C2. Svårt att förklara! C3 är dagens modell, det fanns en modell före C1 också, den hade inga plastförstärkningar på skaftet...

Om man vill veta exact hur modellerna såg ut och vilka år de lanserades så kan man säkert maila Black Diamond och fråga! Vore faktiskt kul...

PEACE!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.