Alien vs Camalot C3

Hej på er..

Jag funderar på att komplettera upp mitt trad-rack med lite små kamsäkringar.
Jag har förstått att Aliens är det som gäller när man kommer under BD Camalot C4 storlekarna. Men Camalot har ju en mindre storlek, C3. Någon som har använt båda? Är de jämngoda? Åsikter?

mvh//Tobias
 
Black Diamond 3CU är skitgrymma. De funkar fint i riktigt grunda placeringar där det annars bara gått att säkra med copperheads. Ailiens är något bredare men skitbra de med. De har ett mycket mjukare skaft vilket gör att mindre av reprörelserna påverkar placeringen. De saknar dock inverteringsskydd vilket C3U har. Svårt val, jag rekomenderar att du försöker få tag på ett par du kan testa eller i alla fall känna på i butik.
 
Har provat båda. Gillar Alien bättre, lättare att placera och det mjuka böjliga skaftet gör att dom vandrar lite mindre. Camalots mini finns dock i ännu mindre storlek än alien, det skulle möjligen va ett skäl.

En annan pluttig liten kam som är värd att titta på är metolius tcu och kanske även mastercam. Jag har ett par tcu i strl 00 och 1, jag kommer uttöka mitt rack med 0 och 2. Verkar inte vandra särdeles trots dubbelvajer, skön kvalitetskänsla och lättaste kammarna jag hittat. En liten-mininackdel med metolius tcu är att det är lite svårare att se hur kammarna satt sig när dubbelvajern skymmer de minsta kammarna, men jag tycker inte det är särskillt stort bekymmer. Masterkam har jag inte klämt på, än mindre provat, men metolius gör goa grejjer och den verkar designmässigt rätt lik Alien.

Fördel, och nackdel, med Alien är att de har ett mjukt o lite smetigt gods i kammarna. Fördelen är att de greppar bra, men slits i stället fortare.
/Jörgen
 
Läste på bloxc.com att Metolius nya småkammar var fina, även jämfört med Aliens.

Har själv ett par Metolius TCU:er, men lite större (röd och blå). De är ju underbart små på racket, men samtidigt tycker jag aldrig placeringarna känns så bra som med fyra kammar.
Har förresten de minsta av RE Comet, och tycker faktiskt de är riktigt användbara och förtroendegivande. Minns inte måtten på dem - men samtidigt är det ju så att allt som är mindre än så börjar kännas väldigt marginellt och det är ju inte klassat för fall som regel.
 
Nån som vet om det har gjorts några utvärderingar om det är någon nämnvärd skillnad i praktiekn mellan 3 o 4 kammar? Jämför man kontaktytan mot t e x mindre kilar så.. ja.. jag vet inte, tycker inte det borde va så stor skillnad om det är 3 eller 4 kammar? Punkttrycket/utåtriktade kraften på 3 borde å andra sidan bli större än på 4 och känns som om risken för att den ska rippa isåfall inte ska vara direkt större? Eller...?

Jag gissar och amatörfilosoferar nu, är det någon som vet bättre?
/Jörgen
 
Alla dessa val..

Så största skillnaden är att C3 har tre kammar och styvare skaft, Aliens fyra kammar och mjukare skaft..
Rent storleksmässigt känns det ju enklare att bara gå ner i BDs eget system.
Aliens har väl lite mindre omfång också?
Men om jag går ner till 0.3 på Camalot C4 och fortsätter med 3/4" i Aliens borde bli det samma?
 
Nån som vet om det har gjorts några utvärderingar om det är någon nämnvärd skillnad i praktiekn mellan 3 o 4 kammar? Jämför man kontaktytan mot t e x mindre kilar så.. ja.. jag vet inte, tycker inte det borde va så stor skillnad om det är 3 eller 4 kammar? Punkttrycket/utåtriktade kraften på 3 borde å andra sidan bli större än på 4 och känns som om risken för att den ska rippa isåfall inte ska vara direkt större? Eller...?

Jag gissar och amatörfilosoferar nu, är det någon som vet bättre?
/Jörgen

Om jag också får gissa lite så känns det som om största skillnaden är vad som händer om en kam släpper. (t.ex om säkringen roterar pga repdrag så den yttre kammen hamnar utanför, eller om en kristall bryts av)

Med fyra kammar har du tre kvar i berget. De bildar en triangel, och det räcker förmodligen till att få stopp på ett fall.
Med tre kammar är bara två kvar. Om de håller är det ren och skär tur.

Själv har jag de två största C3:eek:rna. Jag tycker de är lätta att placera. Jag blev överlycklig när jag hittade ett en-och-en-halvfingershål som svalde huvudet på en C3:a perfekt, men inte hade tagit emot en bredare säkring.
Däremot har jag inte fallit på dom, bara aidat lite, så det viktigaste testet återstår...
 
Tre elle fyra kammar...
Ja, det är ju lite skillnader. Men så som jag upplevt det så är det just nån slags upplevd skillnad - jag tycker att det känns lite som om TCUerna sitter lite på trekvart (ursäkta den numeriska vitsen), men i vilken mån detta kan omsättas i ett beräkningsunderlag är nog mer osäkert.

Sen kan denna skillnad bero på annat i utformningen än just antalet kammar.

Måste nog säga att jag misstror mina säkringar som är mindre än Rocks 1, eller kammar i sprickor som man inte får in tummen i... starkt förenklat!

Fast jag använder ju rätt ofta småkammar och det finns ju lägen då jag ogärna gör ett move utan att ha lagt första säkringen, och att en liten kam då kan vara räddningen. Vid fall kanske kammen bara tar upp lasten av att jag tappar balansen och tippar av från väggen - och när jag väl kommit så långt så att den lilla kammen är vid knäna kanske man kan lägga en bomber. Det kan vara skillnaden mellan ett rejält osäkert move, eller ett som känns ganska tryggt även med en liten kam.

Med lite normallåg fallfaktor och bra förutsättningar i övrigt kan jag tänka mig att småkilar och småkammar kan ta rätt ordentliga fall. Men fallfaktor och form och kvalitet på klippan har ju en himla betydelse.
 
Vilka är de minsta särkingarna som är klassade för att klara fall?

Såklart beror det på placering, klippkvalitet osv om den ska hålla. En stor kam kan ju också rippa om den sitter dåligt. Men rent byråkratiskt, vilka är klassade?
 
Ibland står det här på lappen som följer med, men det finns förstås en norm ang hur mång kN säkringen måste klara. Jag börjar personligen ömka mig under 10 kN, men 7 är nog fullt ok för fall.

Bättre svar någon?
 
Ja där börjar vi kanske närma oss det intressanta med små kammar, brottgränserna. Har inte kollat alldeles nyss men dom minsta av 3cu:s och WC zeros får nog betraktas som aidhjälpmedel medan Aliens har rätt hög brottgräns utom för den svarta, som ändå (har jag för mig) tål en hel del mer än dom andra. Googla och kolla olika brottgränser, kolla även in filmen där dom falltestar en blå Alien. Den håller rätt bra... Själv har jag tagit fall på en grön, inga problem alls.

Björn
 
Gillar både C3 och Aliens.

C3 passar perfekt många gånger då inte Alien gör det...

Jag kör med ett set av varje, C3 upp till gul (2) och Alien upp till röd och sen vanliga Camalots från 0.5 eller 0.75 och uppåt.

Tog ett fall i en C3:a i helgen, 00:an (färg:lila 6kn) inga problem med det, 20 meter rep ute och jag var 1 meter över säkringen, stoppade fem meter under den - mjukt och fint och inga synliga skador på kammarna...

peace
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.