Alien vs Camalot C3

Jag har både C3 storlek 0 och blå alien, jag har tagit fall på mer än 2 meter på båda och det har funkat utan problem.

Rent placeringsmässigt känns aliens bättre med det mjuka skaftet, sedan kanske det bara är en falsk trygghet jag känner men den känsla jag får av BD:n är att det styva skaftet ger mer moment och mer punkt belastning och rotation på den nedre kammen om man har satt den i vertikal spricka.
Är sprickan djup känns bd klockrent för då kan man lägga den i dragriktningen men är den grund så instinktivt vill jag lägga alien istället

Rent repdragsmässigt (dvs att kammen rör sig ur läge pga reprörelsen) så känns också aliens bättre pga det mjuka skaftet, speciellt viktigt med de minsta eftersom när jag sätter dem brukar jag oftast vara i en tight situation och sätter oftast ingen qd.

Tillverkningskvalitet så är väl bd totalt överlägset, aliens känns jävligt epa, jag har dessutom haft en ny alien som en trigger vajer pajade direkt på.

totalt summa +-
Ska jag köpa någon till så kommer jag nog fortfarande gå på aliens, bara man får tag på dem.
 
Så det verkar som om ni alla är nöjda med både era C3 och Aliens, men om ni ska välja så är det fortfarande Aliens som gäller.
Men som jag går ner till minsta C4 Camalot 0.3. Vilka Aliens borde det bli då? Grön 1/2" och Svart 1/3" ? För över det täcker ju faktiskt C4an? Eller är det overkill att gå ner under Camalot C4 0.3 (går ju ner till ca 14mm)?
 
Eftersom Aliens är så jäkla svåra att få tag i så faller jag nog (i dubbel bemärkelse?) för Metolius TCU och/eller mastercam. strl 00-1. Goare kvalitetskänsla än alien, lättare (tcu betydligt lättare) o billigare än BD3c, tcu tar väldigt liten plats i racket oxo. Både BD, Alien o Metolius är hursomhelst "top of the pops". Schyssta pinaler, nästan orättvist att utse en vinnare. Men får du tag i Alien så...junkig kvalitetskänsla, men jag gillar "greppet" kammarna får när man hittar placeringen, känns gött för psyket. :)

Alien i svart blått o grönt tycker jag borde täcka upp för dina camalots c4. men som sagt.. allt hänger ju på att du får tag i dom... Särskillt dom svarta försvinner från hyllorna som mjukglass i sahara.. :-(
 
Jag hade tänkt beställa från USA och då verkar det inte vara några problem att få tag i Aliens. Det är därför jag velar, valen är för många ;)
 
Aliens just ni i onåd borta i USA

Men de flesta där borta menar fortfarande att designen är den bästa för mindre kammar.

Orsaken till onåden att CCH behandlat kvalitetsproblem arrogant. Och att de kanske inte löste problemet på första försöket. Tror du att CCH löst problemen är alltså Aliens nog fortfarande "bäst". Om inte kan du kika på Camalot C3, Zeroes eller Metolius Aliens kopia.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.