Goda nyheter för alien-fan

http://www.barrabes.com/revista/noticias/2-7100/fixe_faders-comienza-fabricar-alien-llegar.html

Fixe har köpt maskiner, kunskap och nödvändiga patent för att tillverka aliens i Katalonien.

Finalmente, tras 1 año y medio de negociaciones, Fixe-Faders ha conseguido la patente, la maquinaria y todo el conocimiento transmitido y comienza la fabricación

...

De hecho, ya se trasladó toda la maquinaria desde Colorado a Sant Quirze de Besora, y Nadia, la viuda de David Wagoneer, ha estado dos meses en tierras catalanas enseñando todos los secretos y trucos de la fabricación.
 
Oj, spännande.
Fixe var ju lite oväntat. jag hade trott och hoppats att någon av de lite större aktörerna, typ metolius, bd, eller dmm skulle köpa upp patentet..

Har fixe bra kvalite på sitt övriga sortiment?
 
Fixes hängare och ankare känns ju tämligen pålitliga och gedigna...

Är det nån som vet om det verkligen finns nåt patent som fortfarande gäller för Aliens?
Antar att det skulle kunna avse lösningen med fjädrarna eller nåt? Frågan är dock om det fortfarande gäller, och i vilka länder.
Fast det spelar väl i och för sig inte så himla stor roll.

Kul om de fortsätter att tillverkas i alla fall, även om jag klarat mig med andra kammar.
 
Om man kör googles översättningsprogram:

Google translate sa:
Fixe-fader starts making the Alien after reaching an agreement with the widow of David Wagoneer

By EDITORIAL BARRABES.COM - Miércoles, 29 de junio de 2011 - 4 comments
Share

The guidelines David Wagoneer, inventor of the Aliens, left his widow before she died were clear: the company to continue with making the aliens would have to be of medium size, would have to continue with the name, the same philosophy and he performed precise manufacturing, including machinery and raw materials. Finally, after 1 ½ years of negotiations, Fixe-Faders has obtained the patent, the machinery and all the knowledge transmitted and begins manufacturing
 
Länken funkade inte tidigare (kom bara till Barrabes startsida) så jag var in på Fixes sida, men hittade inget om Alien ännu. Dock framgick att de gått ihop med/köpt Faders, vilket jag inte kände till.
De kanske är på väg att bli en lite större aktör.
 
Härligt. Hoppas det sker viss utveckling. Den mjuka metallen och vajern är bra, men de aluplattor som triggertrådarna sitter i (inte själva triggern) är i vägen vid vissa placeringar, särskilt på de minsta storlekarna. Dessa saknas på äldre micro-Camalots och C3:eek:r, men finns på t ex Mastercams. Schysst kvalitetssäkring skulle nog också vara bra...
 
Vad jag förstod det som har fixe köpt tillverknings rättigheterna till produkten alien cam. Den ska tillverkas i samma maskiner av samma råvaror och får inte ändras i design och den ska ha samma namn.
Det är nog inga av patenten som inte gått ut på aliens men jag tror inte det är så många som är intresserade av att ta fram en ny cam i det mjuka godset som aliens är gjort i.
Fixe tillverkar väll rock empire sen en tid tillbaka men jag har ingen aning om vad dom har för kvallitetsäkrings grad på sin tillverkning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.