Metolius eller Alien?

Skall nu inför sommaren köpa nya kamsäkringar i små storlekar och står i valet mellan Metolius TCU, FCU eller Aliens.

Är det någon med lite erfarenhet av dessa som kan ge mig tips om vilka som fungerar bäst? Smidighet, tendens till vandring, storleksval mm.

Tack på förhand!

/j

Hej Julie

Båda är bra. Många brukar framhäva Aliens lilla huvud som gör att deras fcu är lika smal som en vanlig tcu som det största +:et. Detta är givetvis en fördel med Aliens men om du funderar Metolius tcu så känns även den trygg (ytterst känslomässiga ickevetenskapliga subjektiva åsikter)och har ett lika smalt huvud, dock endast med tre kammar då förstås. Jag hävdar att största fördelen med Aliens är dess böjliga och smala skaft som gör att det är lätt att placera den i tunna sprickor där andra friends inte passar även om nu kammarna skulle gå in oberoende av om det är tre, fyra, smala eller feta.

Så min åsikt är att i tunna sprickor som ofta kan vara bökiga att säkra med vanliga friends är aliens bättre. Klättrar du inte hårda tunna och svårsäkrade sprickor klarar du dig med metolius som är välgjord och som är marknades bästa tcu, men å andra sidan Aliens är bättre i nästan alla ronder (åtminstone i de små storlekarna)

Antar att du inte blev vare sig klokare eller mer bestämd i dina köpvåndor av detta svaret. Kontentan är väl egentligen att om du skall på hårda svårsäkrade saker så har du större nytta av aliens annars är även metolius ett bra val och du kan låta priset bestämma vilken som du köper.

Oscar

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Offset Aliens

Hej!

Jag några små Aliens som jag använt ett tag (upp till storlek röd). De fungerar väldigt bra. Om jag skall lyfta fram en ur mängden får det bli den lilla grön-blåa "Offset Aliens" (med olika stora kammar) för placering i knepiga sprickor. Den är verkligen suverän.

Om Metolius vet jag intet, men jag känner instinktivt att fyra kammar är bättre än tre.

M v h
/Örjan :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips