Baby Dragon Cams vs Camalot 0.3, 0.4

Hej!

Tänkte kolla om nån har erfarenheter och åsikter kring DMMs Dragon Cams storlek 00 och 0 ("baby dragons"), och hur de står sig mot Camalot 0.3 och 0.4.

Har länge varit sugen på att skaffa i dessa storlekar, men det har inte blivit av. Nu när de små DMM:erna finns på marknaden är jag osäker på vad jag ska köpa.

Mina två invändningar mot dragon cams är väl:
1. De har för korta skaft, vilket gör att man tenderar att skrapa upp fingrarna i sprickor när man ska pilla med avtryckarna.
2. De är lite tunga i bakänden, vilket gör att de tenderar att rotera ned istället för att sitta i den vinkel man satt dem. Detta kanske inte är ett problem i praktiken, men jag blir lite nervös av det, för det ger intrycket att kammen sitter löst när man släpper taget om den.

Det som talar för dragon cams är att de är riktigt billiga att köpa från england, och är aningens starkare än Camalots i de storlekarna.

Någon som testat de minsta DMM:erna?
 
Det som talar för dragon cams är att de är riktigt billiga att köpa från england, och är aningens starkare än Camalots i de storlekarna.

Jag vet inte vad en dragoncam normalt kostar från england, men om du ska köpa från england är det ju 47 pund för en camalot på bananafingers. Tänkte det kunde vara bra att veta, om du nu ändå ska beställa från england!
 
I de storlekarna kör väl alla med mastercams? Men det är väl enbart för att ingen har kunnat köpa aliens de senaste åren, vilet du kan göra nu. I annat tycker jag det är bättre att du matchar hela setet än att du stoppar in två stycken random-kammar. Dragonen har ett smalare huvud. Angående att de roterar neråt så är väl det bara bra? Eftersom när du faller så roterar säkringen, neråt.
För övrigt kan det vara lämpligt att alltid klättra på borrbultar eftersom det är roligare att sportklättra.
 
Jag vet inte vad en dragoncam normalt kostar från england, men om du ska köpa från england är det ju 47 pund för en camalot på bananafingers. Tänkte det kunde vara bra att veta, om du nu ändå ska beställa från england!

Det finns dragon cams för runt 40 pund styck, vilket blir jäkligt billigt om man beställer ett gäng.


I de storlekarna kör väl alla med mastercams? Men det är väl enbart för att ingen har kunnat köpa aliens de senaste åren, vilet du kan göra nu. I annat tycker jag det är bättre att du matchar hela setet än att du stoppar in två stycken random-kammar. Dragonen har ett smalare huvud. Angående att de roterar neråt så är väl det bara bra? Eftersom när du faller så roterar säkringen, neråt.

Joalltså, jag har camalots ner till 0.5, men är himla osäker på vad som är bra i mindre storlekar. Inte för att jag vet om jag behöver dem, men det är ju så roligt att köpa kammar. Blir nog camalots ändå, de är så trevliga. Men folk pratar sig lyriska om Aliens och liknande. Kan inte säga att jag (med min begränsade trad-erfarenhet) brukar uppleva kam-huvudena som för breda.


För övrigt kan det vara lämpligt att alltid klättra på borrbultar eftersom det är roligare att sportklättra.

Det är det ju faktiskt...
 
Joalltså, jag har camalots ner till 0.5, men är himla osäker på vad som är bra i mindre storlekar. Inte för att jag vet om jag behöver dem, men det är ju så roligt att köpa kammar. Blir nog camalots ändå, de är så trevliga. Men folk pratar sig lyriska om Aliens och liknande. Kan inte säga att jag (med min begränsade trad-erfarenhet) brukar uppleva kam-huvudena som för breda.

Metolius master cams ligger ju runt 40 pund stuck de också:
http://www.bananafingers.co.uk/metolius-master-cams-c-38_65.html?osCsid=na7hr8arfmndanj00gdbflbik3

Jag har hört många tala väl om dem, och de har känts bra när jag har pillat på dem. Jag har dock inte använt dem på riktigt.
 
Mastercams har väldigt litet omfång, men är riktigt bra i storlek 3, 2, 1, och 0. Om jag får vara lyrisk om en kamsäkring så är det totemcams, men de är väl dyrare? Men så mycket bättre!
 
Har inte provat DMMs små storlekar, men är väldigt glad i mina små C4or (har ner till 0.3). Nyfiken på vad du tycker om Baby Dragons om du nu införskaffar dem!

Aliens? Nja, har aldrig varit så imponerad, men det finns väl ett skäl att de gamla rävarna älskar dem!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.