DMM Dragon cam

Nu har Highsport fått bekräftelse från DMM om att produktionen de nya Dragon cams går som planerat.
Troligen finns de i Sverige någon gång i mars. Highsport har en förorder lagd, så de kommer så fort som möjligt.

Tyvärr finns de inte med på DMMs hemsida, men man kan hitta lite bilder om man googlar.
De är samma färger och storlekar som camalots men snyggare, lättare och bättre =)

PS. Bara så ingen börjar gnälla, jag arbetar för Highsport.
 
Ja självklart är det hela beroende av smak.

Men för mig är en av de stora fördelarna den dubbla slingan som ger möjlighet till inklippning i 3 längder en riktigt bra grej.
Sen är ju lättare = bättre...
För övrigt så tycker jag att DMM är en av de få tillverkarna som lyckats bibehålla finnish och funktion under senare år. Titta på både BDs och tex petzls kabbar från senare modeller gämfört med för några år sen, helt klart en utveckling neråt. Något man inte har kunnat se hos DMM.
Men allt är ju bara tyckande...
 
Hur mycket lättare blir de då?
Jag antar att någon form av patent-/mönsterskydd har gått ut med tanke på hur lika Camalots de är.
 
Hur mycket lättare blir de då?
Jag antar att någon form av patent-/mönsterskydd har gått ut med tanke på hur lika Camalots de är.

Precis så är det. De flesta tillverkare av kamkilar (däribland Black Diamon) slutade med U-stam och gick över till I- stam precis samma år som WCs patent på I-stammen gick ut.

Jag räknar med att de flesta tillverkare med tillräckligt högt tekniskt kunnande följer efter DMM och börjar producera tveaxlade kamkilar.

En sak som är bättre med Dragons jämfört med Camalots är att kamvinkeln på Dragons är lägre.
 
Vikterna fanns på DMMs hemsida tidigare i vinter, men nu är de borta. Jag tror de har gjort lite fler ändringar sen den första prototypen visades i somras. Och de tabellerna som låg uppe kanske inte stämmer längre. Men jag gissar bara.

Ang priset så är rekommenderat priset 849 kr för storlek 1 till 5 (motsvarar camalot 0.5-3) och 995 för stl 6 (camalot 4). Normalt brukar man kunna hitta återförsäljare som ligger lite lägre.
Rekommenderat pris för camalots (2009) är 769.- för stl 0.5-0.75, 829.- för stl 1-2, 949.- för stl 3 och 1099.- för stl 4.

Så ungefär samma pris, något dyrare, speciellt i mindre storlekar.

Men det är möjligt att priserna justeras...
 
De verkar grymma, har älskat DMM sen jag besökte deras fabrik i Llamberis för några år sen. Men inte så grymma att man kan lägga +10000kr för att byta upp sig från en serie Camalots.

anekdot:

Frågade en kille som jobbade där vad DMM stod för. Han sken upp och sa;
- It´s us man, the Demented Metal Monkeys!

Ganska passande för ett gäng klättertokiga smeder i Wales.

Tyvärr visade det sig att så var inte fallet. Han hittade bara på. På kvittot jag fick på grejerna jag köpte stod det med små bokstäver längst ner, Denny Morehouse Mountaineering Ltd.. Tråkigt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...