Vindmätare

Halaj!

En stilla fråga: vad gör man med informationen?

För björnjakt, visst. Så att man kan kompensera kikarsiktet för vindriktning och styrka. Men annars? En vettig vindmätare verkar ju kosta från en till flera tusen kronor. Jag inbillar mig att man inte kostar på dessa pengar bara för att: ehh, det kan vara kul att veta… så vad?

//T
 
Halaj!

En stilla fråga: vad gör man med informationen?

För björnjakt, visst. Så att man kan kompensera kikarsiktet för vindriktning och styrka. Men annars? En vettig vindmätare verkar ju kosta från en till flera tusen kronor. Jag inbillar mig att man inte kostar på dessa pengar bara för att: ehh, det kan vara kul att veta… så vad?

//T

Hehe. Det var lite av den anledningen som jag inte köpte någon vindmätare förra året. Men... Kestrel 4000 mäter även temperatur, höjd, och lufttryck, och det sistnämnda kan plottas över tiden. Känns definitivt som en vettig liten sak att ha med sig på nästa långvandring.
 
Det saknas några små detaljer.
Kompassfunktion, så man får vindriktningen i loggen, i alla fall då man lyckas rikta mätaren rätt.
Att logga vind över tid, t ex under natten verkar jobbigt, det saknas en uppriktande bom med fena och den skulle behöva sitta på ett lagrat stativfäste.
Men det kanske finns som tillbehör?
 
Halaj!

Mor, som är trädgårdstokig, har en regnmätare mitt på gräsmattan. En graderad kopp som står på en pinne, som visar hur mycket det har regnat över given tid.
Egentligen tror jag att den där regnkoppen är helt meningslös. För inte är det den som bestämmer när gräsmattan skall vattnas. Egentligen.

så, vad gör vindmätaren"

//T
 
En batteridriven 1000-kr pryl har ett mervärde för dem som tycker att en näve gräs eller löv är tunnt.
Att lyfta blicken från Iphonen och se om kvistar, grenar eller träd rör sig men det är klart bland sommarstugor och flaggstänger finns det nog en liten, liten coolhetsfaktor i en onödig pryl till. YMMV
go tur
 
Vindmätare och temp tycker jag hade vart kul att logga under natten.
Det känns ju allt som oftast att det blåser 30 m/s fast det kanske bara är 15 m/s
Onödiga prylar kan ju diskuteras i all oändlighet, men vad är onödigt för vem??
 
När man inte får ner sovgrejor, kök, förstärkningskläder och matpaket vet man att man har för mycket "bra att ha" i ryggsäcken. YMMV
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Almgren Kombinerad höjd och vindmätare Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.