• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vindkraftverk potentiellt stora spridare av mikroplaster.

Tänk på hur mycket energi det går åt för att sitta här och göra inlägg,som kunde anv till att gå ut i det som är kvar av natruren innan vindkraftvännerna även förstört den med.
Långt upp i fjällvärden nästan vid Kiruna står de och man måste åka till tågens och bussens slutstationer för att slippa dessa miljövänliga miljöförstörare.
 
Detta med dessa microplaster har ju acepterats på så många andra områden som Bildäck,konstgräsplaner,fleecplagg osv.
Största problemet med vindkraft är att det ej kan vara basen i energimix då man ej kan garantera att det alltid blåser då energin behövs och att hela elkraftnätet bygger på att det funns äverskott på vattenkraft eller kärnkraft.
Ska man helt sluta med kärnkraft som tex miljöpartiet vill får vi i södra SV vara utan ström när Norrlänska skattesubventionerade industrier som LKAB ,SSAB,Northvolt osv har förbrukat all vattenkraft så kollapsar energinätet i Södra Sverige vi får hoppas att det räcker till miljöparties partikontor i Stockholm.
Men vi kan ju alltid ladda ur elbilsfantasternas batteri för att driva tex operationssalar på sjukhusen och flertalet får vara hemma från jobbet då det är stömlöst och på vintern och för kallt.
Men enligt språkröret så har vi ju enegiöverskott på helårbasis så vi får lägga om sommar semestern till vintern då
vi måste vara hemma och sköta om huset så ej vattenledningarna fryser och äta upp tinade maten ur frysen då det varit stömlöst sedan det blåste senast.
 
Annat än vadå ?

Det är väl ganska sannolikt att det är hagel, regn, damm sot, insekter, is , snö, sol, uv-ljus och liknande och flygfän som står för en hyffsat betydande del av slitaget på bladkanterna.

De jag vill säga är att bladen kanske inspekteras för att unvika att stora delar av vingarna lossnar - då blir det akut farligt för den som får den stora plastbiten på sig, för att undvika olyckor som denna

Microplasten är ju mer farligt på lång sikt - man dör ju inte akut av att få några kulor microplast i huvudet.

Saknas någon micrometer plast jämt över tror jag verket levererar ström som vanligt och inga obalanser skapar akut fara.

Jag tror inte man inspekterar med skruvmicrometer men jag kan ha fel.

och enligt bilder precis före detta inlägg här i tråden är det ju betydande bitar plast som saknas. Lossnar de i micrformat eller i större bitar i taget?

/Patrik
 
De jag vill säga är att bladen kanske inspekteras för att unvika att stora delar av vingarna lossnar - då blir det akut farligt för den som får den stora plastbiten på sig, för att undvika olyckor som denna

Microplasten är ju mer farligt på lång sikt - man dör ju inte akut av att få några kulor microplast i huvudet.

Saknas någon micrometer plast jämt över tror jag verket levererar ström som vanligt och inga obalanser skapar akut fara.

Jag tror inte man inspekterar med skruvmicrometer men jag kan ha fel.

och enligt bilder precis före detta inlägg här i tråden är det ju betydande bitar plast som saknas. Lossnar de i micrformat eller i större bitar i taget?

/Patrik
Ja bladen räcker ju inte så länge, speciellt inte om de finns ute till havs, bara tre år - Assessment of the rain and wind climate with focus on wind turbine blade leading edge erosion rate and expected lifetime in Danish Seas | Elsevier Enhanced Reader.
 
De jag vill säga är att bladen kanske inspekteras för att unvika att stora delar av vingarna lossnar - då blir det akut farligt för den som får den stora plastbiten på sig, för att undvika olyckor

/Patrik

Med största dannolikhet inspekteras bladen även av den anledningen, men även ur vrerkningsgrsdsynpunkt enl branschens egen utsago.
 
och enligt bilder precis före detta inlägg här i tråden är det ju betydande bitar plast som saknas. Lossnar de i micrformat eller i större bitar i taget?

/Patrik

Bra och relevant fråga.

Ser man till plastpåsar som vi betalar runt 5:-/st i miljöskatt för så åker vi och kastar dom (enligt Regeringen) hela I havet efter vi kånkat hem Falukorv i dom och sedan bryts dom ner till microplast.

Vad det gäller material som lossnar från vindkraftverkets blad så får man väl gissa på att det är en kombination.

Allt från bitar till atomlager, det vi vet säkert är att allt hamnar i naturen.
 
Ser man till plastpåsar som vi betalar runt 5:-/st i miljöskatt
Skatten på vanliga plastkassar (volym större än 7 liter och materialtjocklek över 15 mikrometer) är 3 kronor. Jag får en känsla av att du hela tiden anpassar fakta till ditt tyckande i stället för att bygga ditt tyckande på fakta. En dålig idé som gör att det blir svårt att ta dig på allvar.
 
Skatten på vanliga plastkassar (volym större än 7 liter och materialtjocklek över 15 mikrometer) är 3 kronor. Jag får en känsla av att du hela tiden anpassar fakta till ditt tyckande i stället för att bygga ditt tyckande på fakta. En dålig idé som gör att det blir svårt att ta dig på allvar.

Stämmer.
3:- kronor i plastskatt plus runt 0,75:- i moms var det, tack för rättelsen. :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.