Vin till gryta!

Vad för vin använder ni i grytor? Jag har testat per morbergs nya zinfandel och den passade väldigt bra till en gryta med högrev. Tipsa gärna om andra mustiga viner!
 
man kan använda ett liknande vin man tänker dricka till rätten.. du verkar dock föredra smakrika, kraftiga och en aning onyanserade viner.. om jag var du så skulle jag utforska malbec i sydamerika, shiraz i australien för att nämna några.. dock aldrig något med en kändis på flaskan.. väljer man ett enklare vin i glaset så kan man med fördel använda samma i grytan. var inte rädd att testa portvin eller maderia heller..
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

gro

Avslutat
Men -patric- om jag tänker dricka brännvin till maten ska man då ha skattefritt i grytan?

I övrigt tycker jag att man kan kosta på sig ett gott vin till grytor, det gör skillnad! Det är svårt att ge tips utan att veta mer. Allt beror ju på resten av ingredienserna. Och som sagt, skulle inte köpa nåt för att det var en betakändis på.
 
vad menas att kosta på sig ett gott vin i en gryta, jag har inga problem med att lägga någonstans mellan 100-200 kr på ett vin i en bra gryta, jag är dock beredd att lägga avsevärt mer i glaset.. men jag misstänker att vi menar samma sak, häll ingen skit i maten, en stor del av resultatet bygger på råvarorna..
 

Almgren

Avslutat
Som nån svensk kock sa (kan det vara Nils Emil kanske?), Häl inte i maten det du inte är beredd att hälla i strupen. För många köper "matvin". Sen är jag överens, har kanske lite olika övre gränser för strupen och grytan.

Men tex en Bolognese ska ha en kraftig italienare i sig, en fransk köttgryta mår så bra av en Bourgogne osv.
 
Men -patric- om jag tänker dricka brännvin till maten ska man då ha skattefritt i grytan?

I övrigt tycker jag att man kan kosta på sig ett gott vin till grytor, det gör skillnad! Det är svårt att ge tips utan att veta mer. Allt beror ju på resten av ingredienserna. Och som sagt, skulle inte köpa nåt för att det var en betakändis på.

Du kan ta samma vin i maten som du har i brännaren.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Säger som Keith Floyd: använd det bästa vinet ni har till grytan...det går ju bara ett par deciliter dit ändå och resten får kocken...
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.