Vill ha hjälp att köpa UL haspelrulle och spö

Hej!
Jag kan inte så mycket om fiskerullar men tänkte köpa en ultralätt fiskerulle till min sambo och eventuellt ett spö. Han har tidigare ABU rullar så det kanske är säkrast att köpa en sådan. Jag var inne på ABU´s hemsidan men jag blev inte direkt klokare. Vad ska jag köpa om jag vill ha det senaste och bästa. Skulle vara jättetacksam för svar/Erika
 
Hej!
Tack för ditt svar, det verkar ju var en bra rulle. Tyvärr så är den nog lite dyr men jag fån nog skylla mig själv om jag skriver att jag vill ha det bästa. Jag hade tänkt mig ca 1000 kr. Du har inget annat förslag som är lite mer i min prisklass. /Erika
 
ABU funkar bra

ABU Cardinal 501 med 0.12 flätlina och ett ABU conolon spö (kommer inte ihåg vad modellen heter) 4-12 grams kastvikt. Det är vad jag har använt de senast åren till Aborre, regnbåge och fjällfiske, är helnöjd med kombinationen, Använder också en lite mindre Cardinal 70 UL (osäker på om den tillverkas fortfarande, 4 år sedan jag köpte den) på det spöt.
 
SY750FI

Vad tror ni annars om denna shimanorulle (Symtre FI 750) Det är svårt att hitta så mycket information om den för jag tror att den är ganska ny. Jag har faktiskt ingen aning men det lilla dem säger om den låter ju bra.
 
jag fiskar med en shimano AX ULS kör med 0.14 nylonlina ungefär 100 meter går på jättenöjd med denna som jag haft i 4 år ligger mellan 350-450 kr på nätet har jag sett
 
Lina

Funkar det bra att köra nylonlina. Jah har bara kört med tvinnad lina och jag tycker att min rulle låter lite för mycket. Jag funderar därför på att testa nylon istället tror ni att det kan få rullen tystare eller finns det något annat man kan göra?
 
jag har gått tillbaka till nylon från tvinnad pga olika orsaker som sagt finns fördelar med tvinnad o finns fördelar med nylon o i mitt fall vägde det över till nylon
 
Tycker flätlina är överlägset trots priset. Direktkontakten med betet och att man inte tappar fisken är A & O.

Fastnar man i stening botten så är sannolikheten 10* större för att man får tilllbaka draget.

Förstår inte hur man kan använda nylon.
 
crazy; sa:
Tycker flätlina är överlägset trots priset. Direktkontakten med betet och att man inte tappar fisken är A & O.

Fastnar man i stening botten så är sannolikheten 10* större för att man får tilllbaka draget.

Förstår inte hur man kan använda nylon.

Det du beskriver tex crazy ser jag kanske som nackdelar av olika orsaker som jag ej orkar skriva här

"Fastnar du botten med tvinnad o ej får loss den e sannolikheten att du får kapa linan istället o förlora en massa meter där."

Som jag skrev innan man får väga fördelar o nackdelar

Jag förstår varför vissa använder tvinnad o vaffö vissa använder nylon.
 
Köp en Shimano Sedona 750FB.
Lätt, smidig, grym broms för så liten rulle.
Dessutom har den Shimanos högkvalitativa ARB Kullager.
Shimano är överlägsna ABU när det gäller rullar. Så är det bara. Och ska du köpa ett spö också så rekommenderar jag Shimanos Exage mini tele. Kastvikt 5-20g. Längd 7 fot. Leveras i smidig tub. Endast 31cm långt i hopfällt läge. Världens minsta sägs det.
Denna rullen och spöt är en grym kombo för fjällfiske!
Smidigt att ta med, väger lätt och är pålitligt.
Givetvis ska han ha PowerPro lina på spolen.

Rullen kostar Ca. 800:-
Spöt kostar Ca 700:-

Klart prisvärt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
OscarD Hjälp! Öringfiske i fjällen Fiske 5
lsjonsson Ny fiskart håller på att sprida sig norr ut. Hjälp till att stoppa den! Fiske 7
friluftsrookie Hjälp mig hitta en bra och packbar flytring! Fiske 12
Molngrabb Hjälp en nybörjade med utrustning! Fiske 2
jonathan.molin Köpråd vadare! Hjälp Fiske 2
enriktighunter Lite hjälp med utrustning? Fiske 5
speedy hjälp med fiskevandrig! Fiske 5
mikano Fiskevandring Helagsområdet -08 *hjälp* Fiske 1
vuogga HJÄLP ANG: Vildmark fiske som gick på TV...... Fiske 4
Sweeper Hjälp med val av fiskeplatser i Dalälven... Fiske 2
schizo Flugfiskeset - Nybörjare - hjälp Fiske 13
Malindo Wader-boot: hjälp till i vâr produktutveckling! Fiske 40
maskon Hjälp mej välja rulle! Fiske 8
jenkka hjälp mig flugfiska i keb-abisko Fiske 6
LosLocos Vilket fiskespö ska en köpa?? Fiske 11
dragetuf Köpa fiskekit från fladen för en billig peng? Fiske 2
pjh891013 Vilket flugfiskeset ska jag köpa?? Fiske 7
Jocka Vilket Flugfiskespö ska jag köpa? Fiske 9
vuogga Vilken haspelrulle ska jag köpa?? Fiske 23
Floot Vad ska jag köpa för fluglina? Fiske 12
TG Köpa lack.! Fiske 1
jackdaniel.falk_gmail.com Liten haspelrulle för ädelfiske Fiske 6
Osynlig Ny haspelrulle Fiske 2
mipert Var serva en gammal haspelrulle (Cardinal 3)? Fiske 12
janotse Beställde precis en ny haspelrulle.. Fiske 12
ala flugspö och haspelrulle? Fiske 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.