Vill DU ha allt?

Vill DU ha allt?

Nej verkligen inte:)

För en 1-2 veckors ensamvandring i led och stuglöst land lämnar jag hemma:
Smartfånen ( i bilen)
MP3:n med sportlurarna
Alkohol
Mat annan än `drivmedel´
Sötsaker /godis
Rakgrejor
 
Högsta prio för mig har varit säkerhet. Att jag kan lita på min utrustning. Är nog en av få som bränt över tusen timmar på ett Hiker 111C. Det vägde bly men fantastiskt pålitligt kök. Polarens primus la av i Sarek. Då var Hiker köket det enda vi hade. Så fortsätter min resa. Sen köptes allt jag någonsin velat ha när jag var rik och bodde i Norge. Inte blev jag så mycket lyckligare av Phantom karbiner och Hillebergstält. Den ouppnåeliga drömmen var nådd. Efter att ha varit ute på Bottenhavet insåg jag att äventyrandet var över. Jag var mätt. Så kan det gå. Visst är utrustning viktigt. Har nog lagt en kvarts miljon på utrustning under de tio åren jag var aktiv. En del saker går inte att kompromissa med. Sen har jag kört solo och då är det än viktigare att kunna lita på sina saker. Kanske därför jag litat mer på lite tyngre beprövade saker än nya ultralätta. Man får dock inte glömma bort att fokusera på målet. Utrustningen är medlet.

Så trist att helt plötsligt inte vilja ut mer, hoppas lusten kommer tillbaka.
Jag är också upptagen av säkerhet, men min sitter mycket i huvudet, inte i packningen.
Jag har backup-planer om utrustningen går sönder i rimlig utsträckning, dvs om ALLT i säcken går sönder samtidigt sitter jag i skiten, medan planerna är klara om en eller ett par saker fallerar.
Hjärnan är det viktigaste vi kan ha med på tur.
 
Vill DU ha allt?

Nej verkligen inte:)

För en 1-2 veckors ensamvandring i led och stuglöst land lämnar jag hemma:
Smartfånen ( i bilen)
MP3:n med sportlurarna
Alkohol
Mat annan än `drivmedel´
Sötsaker /godis
Rakgrejor

Ja, det är skönt att slippa elektroniken ett tag, men med frågeställningen menar jag främst om friluftslivet verkligen blir bättre om utrustningen uppfyller alla drömkriterier, t.ex tält på 100 g som är 15 kvm stora, med ståhöjd, tål vindstyrkor på 100 m/s och slår upp sig själv.

För mig är en del av det fina med friluftslivet att få krypa in i ett ganska trångt tält, att få tänka till för att hitta en lägerplats där inte tältet hamnar i värsta vinden eller i en vattenpöl om det börjar regna.

Tältet från drömmarna kanske kan verka lockande, men vore det inte innerst inne trist att bo så?
 
Min prioritet när jag ska ut är 1) Äger jag det? Om nej, 2) Kan jag göra/sy det själv? Om nej på det, 3) Behöver jag verkligen det? Denna prioriteringsordning har gjort att jag inte köpt nåt friluftsrelaterat på flera år. Jag är en dålig konsument.
 
Min prioritet när jag ska ut är 1) Äger jag det? Om nej, 2) Kan jag göra/sy det själv? Om nej på det, 3) Behöver jag verkligen det? Denna prioriteringsordning har gjort att jag inte köpt nåt friluftsrelaterat på flera år. Jag är en dålig konsument.

Dålig konsument kanske, men det vore spännande att se utrustningen du använder. :)
 
Ja, det är skönt att slippa elektroniken ett tag, men med frågeställningen menar jag främst om friluftslivet verkligen blir bättre om utrustningen uppfyller alla drömkriterier, t.ex tält på 100 g som är 15 kvm stora, med ståhöjd, tål vindstyrkor på 100 m/s och slår upp sig själv.

För mig är en del av det fina med friluftslivet att få krypa in i ett ganska trångt tält, att få tänka till för att hitta en lägerplats där inte tältet hamnar i värsta vinden eller i en vattenpöl om det börjar regna.

Tältet från drömmarna kanske kan verka lockande, men vore det inte innerst inne trist att bo så?

Då förstår jag vad du är ute efter:)
Det där tror jag är ganska individuellt, vad folk vill ha ut av friluftslivet alltså. Många springer över fjället i dag, jagade av vad vet jag? Andra vill bli utkörda till äventyret och avsluta dagen med en lyxmiddag. Själv har jag med åren lärt mig att stanna upp och njuta av de fina platserna, ibland en hel dag. Prylarna jag har skall fungera men det dyker alltid upp tillfällen då något annat vore bättre men vem orkar bry sig, inte jag.

Här är folk som bryr sig hela tiden, undrar om dom någonsin får någon ro:)
http://gossamergear.com/wp/tribal/how-to-go-lighter/shave-a-few-more-grams

Och har är en gammal dam på över 80 vid Tarrekaisestugan på Padjelantaleden som jag träffade för tre år sedan. Pigg tant med stålmesförsedd rygga från 70-talet och andra prylar som hon kände förtroende för. Helt fokuserad på naturupplevelsen.
 

Bilagor

  • Nex5.Perar.2011-08-04.Tarrekaisestugan.jpg
    Nex5.Perar.2011-08-04.Tarrekaisestugan.jpg
    294.5 KB · Visningar: 402
Som sagt, komfort kommer ganska högt för mig. Det är ett NeoAir All Season Large med den batteridrivna luftpumpen.
Har tänkt i framtiden att köpa NeoAir Xlite till sommar, och Xtherm till vintern, båda i strl L.
Då blir det gamla liggunderlaget en bra present, troligen till min far så han har något ordentligt på kajakturer.

Jag har inget intresse att förvandla detta till en lättviktstråd, utan vill höra hur andra tänker när de planlägger packningen och förhoppningsvis få nya insikter och kunskaper.
Det finns många sätt som fungerar, lätta packningen är min väg, men inte den vägen alla väljer. Det vore trist om alla hade likadan packning på tur, en sak mindre att prata om! ;-)

Hur mycket väger pumpen?
 
Har träffat en del "UL" folk lite här och där och jag blir alltid förvånad över hur mycket saker dessa människor bär med sig. Vissa är så galna att dem tror att bara för att sakerna väger lite enskilt så väger allt tillsammans lite också! Några får en packvikt på över 15 kg på en veckotur!!

Jag har ganska få saker som väger lite mera men som jag kan använda till fler saker än en och får en packvikt för en veckotur på ca 8-10kg. (ändå ganska mycket)


Ska du skaffa något som du behöver, kolla gärna om det finns något som har det du behöver men som går att använda till fler saker så kan du spara i vikt och utrymme.





PS. Ursäkta om detta inlägg är lite rörigt då jag själv är lite rörig...
 
Jag vägde nyss grejerna utan 4-6 liters vattenförråd. 22,5kg...och...utan lyxtillsatsen som jag postade hem....ta mig fan.

Inte konstigt att jag hade det svettigt när.det var och sprang i +31 grader!
 
Så trist att helt plötsligt inte vilja ut mer, hoppas lusten kommer tillbaka.
Jag är också upptagen av säkerhet, men min sitter mycket i huvudet, inte i packningen.
Jag har backup-planer om utrustningen går sönder i rimlig utsträckning, dvs om ALLT i säcken går sönder samtidigt sitter jag i skiten, medan planerna är klara om en eller ett par saker fallerar.
Hjärnan är det viktigaste vi kan ha med på tur.

Trist vore det att fortsätta göra något man inte känner för. Det lustiga i det hela är att jag varit ensam i alla år och nu när jag har en sambo som är tuffare, snabbare och uthålligare än vad jag är på vinterturen har vi båda lagt det på hyllan. Någon tur ska vi ut på innan vi skaffar djur. Ska lägga ut mina solosaker på Tradera så fort jag får tid.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.