Man får tacka för alla fina tips!
Kommer helt klart att bli lättare att hitta rätt tältlösning nu!
.Anton
Kommer helt klart att bli lättare att hitta rätt tältlösning nu!
.Anton
Har någon nått fint tips på ett tält som; har stora absider, smidigt att resa, rymmer 3pers, förhållandevist lätt samt självstående.
För att vi vill ha dem i fred och under bättre bevakning eller uppsikt jämfört med om de står utanför. När vi dragit ner blixtlåset och stängt tältet har vi allt framför ögonen inne i absiden. Folk i tredje världen har ofta en tends att vilja pilla på hojarna, dra i växlar etc. Dessutom är en eventuell stöld av dem mycket jobbigare att hantera om man är långt ut någonstans.
Är då stöldrisken större? Jag vet uppriktigt talat inte. Dock kan man konstatera, att en välrustad cykel kostar en bråkdel av en årsinkomst i EU eller USA medan den kan motsvara tio femton årsinkomster i Nepal eller Indien. Och, tillfället gör ofta tjuven, så vi lämnar i princip aldrig hojarna obevakade. Bor vi på hotel tar vi in dem, oftast på rummet. Ibland låter vi dock hotellet ställa dem i något låst utrymme.
Hittills har vi inte, peppar, peppar, fått något stulet varken på våra vandringar eller cykelsemestrar.
du [får] gärna berätta när du senast råkade ut för att "folk i tredje världen" pillade sönder din cykel medans du låg o sov. Personligen har jag bara upplevt att "folk i tredje världen" hyser enorm respekt för främlingar, och i det stora hela aldrig skulle ta sig för att pilla på eller stjäla en gästs cykel medans han/hon låg och sov.
Det finns ju orsaker till att FN-s posteringar där sådana finns är inhägnade och låsta från insidan.... Per har redovisat sina erfarenheter och slutsatser, gilla det eller håll tyst, men kritiserera inte Per!
//J
nä, precis.. ingen har dratt "rasse" kortet, konstigt att Per, jag och seobesrver alla märkte antydningarna och tonen.. jag tycker bara det är jävligt larvigt att köra "rasse" prylen när någon på ett konstruktivt sätt förmedlar sina erfarenheter om tredje världen.. jag tror inte per med flera valt att tillbringa så mycke tid i dessa länder om man hatat dom som bor där, killen vill helt enkelt inte att folk pillar på hans hoj, enkelt..
nä, precis.. ingen har dratt "rasse" kortet, konstigt att Per, jag och seobesrver alla märkte antydningarna och tonen.. jag tycker bara det är jävligt larvigt att köra "rasse" prylen när någon på ett konstruktivt sätt förmedlar sina erfarenheter om tredje världen.. jag tror inte per med flera valt att tillbringa så mycke tid i dessa länder om man hatat dom som bor där, killen vill helt enkelt inte att folk pillar på hans hoj, enkelt..