Vilket multi eller bensinkök är bäst!?

Har själv ett Primusomnifuel med tystbrännar hatt. Otroligt bra.

Nu köpte jag på rean ett Primus/Trangia multifuel till bra pris och trots jag byggt om mitt gamla Trangia för att skruva dit den gamla omnifuelen så köpte jag den nya brännaren som är som jag förstår samma sak. Det var en betydligt bättre infästning med koppen än den gamla enklare plåtgrejen som fäste brännaren till Trangian.

Jättebra förutom att jag behöver Bernies hatt om jag ska sjuda i låg temperatur.
 
Jag är egentligen inte 100% frälst på multifuelkök. Kök som är optimerade för ett bränsle tenderar att funka bäst i längden. Nästan alla multifuelkök har en slang mellan bränslebehållare och brännare som skall kopplas ifrån vid transport..
Om man är mobil och sällan lagar två måltider på samma plats, kokar små mängder (0,5 l), så kommer upp till en fjärdedel av bränslet att gå bort i kopplingsförluster vid användning av flytbränsle (även vid inverterad gaspatron).
Dessutom kan det vara svårt att lista ut vilket bränsle köket funkar bäst på, innan inköp.
Här är några av mina kök, och vilket bränsle jag tycker dom funkar bäst med.

Primus OmniFuel - bensin o gas
Primus OmniLite Ti - bensin o gas
Trangia Multifuel x2 - bensin o gas
Optimus Polaris - fotogen, bensin o gas
Optimus Nova - fotogen o bensin.
MSR WhisperLite Universal - bensin o gas

Nackdelar:
Primusköken behöver mycket förvärmning och vill gärna kallna och självslockna vid krypkörning på fotogen.
OmniFuel och WhisperLite tar rätt mycket plats i packningen
X2 och WisperLite har gaspådraget vid pumpen och därmed besvärligare krypkörning på flytbränslen.
WisperLite har för liten spritskål vid förvärmning med sprit .
Optimusköken är sämre på hög höjd.
OmniLite och X2 har lägre effekt än de övriga.
Alla har kopplingsförlust vid packning.

Fördelar:
X2 är smidigast att montera i Trangia 25 o 27 (även efter konvertering av något av de andra köken).
Optimusköken kör alla bränslen med samma munstycke och har mycket bra reglering av gaspådraget, dessutom snabb förvärmning.
MSR har tystbrännare.
Det finns tystbrännarhatt som originaltillbehör till OmniLite (bara bensin och gas).

Vilket som helst av dom här köken är ett jättebra kök. Men valet är lite beroende av vilka egenskaper man är beredd att kompromissa med.
Inget av köken skall köras på bilbensin.
Om jag packar gaskanistrar så blir det ett renodlat gaskök, alla dom här köken är onödigt tunga vid användning av gas.

/John
 
Jag är egentligen inte 100% frälst på multifuelkök. Kök som är optimerade för ett bränsle tenderar att funka bäst i längden. Nästan alla multifuelkök har en slang mellan bränslebehållare och brännare som skall kopplas ifrån vid transport..
Om man är mobil och sällan lagar två måltider på samma plats, kokar små mängder (0,5 l), så kommer upp till en fjärdedel av bränslet att gå bort i kopplingsförluster vid användning av flytbränsle (även vid inverterad gaspatron).
Dessutom kan det vara svårt att lista ut vilket bränsle köket funkar bäst på, innan inköp.
Här är några av mina kök, och vilket bränsle jag tycker dom funkar bäst med.

Primus OmniFuel - bensin o gas
Primus OmniLite Ti - bensin o gas
Trangia Multifuel x2 - bensin o gas
Optimus Polaris - fotogen, bensin o gas
Optimus Nova - fotogen o bensin.
MSR WhisperLite Universal - bensin o gas

Nackdelar:
Primusköken behöver mycket förvärmning och vill gärna kallna och självslockna vid krypkörning på fotogen.
OmniFuel och WhisperLite tar rätt mycket plats i packningen
X2 och WisperLite har gaspådraget vid pumpen och därmed besvärligare krypkörning på flytbränslen.
WisperLite har för liten spritskål vid förvärmning med sprit .
Optimusköken är sämre på hög höjd.
OmniLite och X2 har lägre effekt än de övriga.
Alla har kopplingsförlust vid packning.

Fördelar:
X2 är smidigast att montera i Trangia 25 o 27 (även efter konvertering av något av de andra köken).
Optimusköken kör alla bränslen med samma munstycke och har mycket bra reglering av gaspådraget, dessutom snabb förvärmning.
MSR har tystbrännare.
Det finns tystbrännarhatt som originaltillbehör till OmniLite (bara bensin och gas).

Vilket som helst av dom här köken är ett jättebra kök. Men valet är lite beroende av vilka egenskaper man är beredd att kompromissa med.
Inget av köken skall köras på bilbensin.
Om jag packar gaskanistrar så blir det ett renodlat gaskök, alla dom här köken är onödigt tunga vid användning av gas.

/John

Rätt bra sammanfattning som jag håller med om.
Jag gillar att köra gas till snabba och enkla uppkok och bensin ( bara alkylat) på långkok och vinter.
X2 i Trangian och Primus Omnifuel till större kastruller för exempelvis fem liter och då bensin.
 
För den som redan har ett Trangia kan MSR Whisperlite Universal vara intressant. Om GB-74 redan finns, så Whisperlite Int. för vinterbruk. Dessa har tyst och bredstrålande brännare och går att montera i Trangian.

...sen går den ju att konvertera tillbaka till originalutförande och då har man ett tyst och beprövat kök utan att behöva köpa ljuddämpare.

//J
 
Det slutgiltiga svaret i denna tråd är MSR Whisperlite Universal + Optimus Polaris Fuel Pump.
Då använder du MSR UG Jet + UC control Valve så kan du köra ALL bränslen med samma munstycke och samma anslutning.
 
Jag valde ett Soto Muka för mina behov. Brasklapp för att jag inte testat andra multifuel så jag är nybörjare i sammanhanget

Fördelar
Riktigt hög effekt och en kastrull på 5l är inga problem
Ingen förvärmning behövs
Väldigt enkelt att hantera och gediget byggt
Relativt lätt/kompakt
Rimlig kostnad
Stor öppning i bränsleflaskan som blir lätt att fylla på
Lätt vindskydd ingår

Nackdelar
Egen bränsleflaska så standard passar ej
Svårt att begränsa effekten för att sjuda, gick att steka pannkakor men det var på håret, ris var nästan omöjligt och vi körde en 3l kastrull i vattenbad i 5l kastrullen efter att ha bränt vid första risotton något.
Kräver högre tryck och därmed mer pumpning
Enbart bensin (Fungerar fint på akrylat)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Skattletaren Tystare multi fuel kök Kök och brännare 9
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
srpp Ditt val: minimalistiskt vinterkök med multi. Kök och brännare 18
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister Firemaple - Konstant sugiga eller otur..? Kök och brännare 6
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
D300 HA eller NS Kök och brännare 5
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
graylingman Buckla i pumpflaska - anledning till oro eller utbyte? Kök och brännare 8
insco Quietstove eller BernieDwag Kök och brännare 52
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
haiwa IsoPro eller PowerGas Kök och brännare 7
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
patrix Helios Jetboil eller bensinkök? Kök och brännare 8
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Daddy EtaExpress eller Crux/Crux Lite? Kök och brännare 20
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
justsafe Titankärl eller aluminiumkärl? Kök och brännare 20
mBengtson ETAPower EF eller Jetboil Helios Kök och brännare 14
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
mikeon ETApower eller Stormkök Kök och brännare 10
majjen Bensinkök (eller multifuel) Kök och brännare 48
majjen Stegjärn - eller inte? Kök och brännare 0
dsk Design? Kök slange eller alt på tanken? Kök och brännare 5
sommar07 mini-trangia eller biltema/ÖB's kök? Kök och brännare 33
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.