Vilket multi eller bensinkök är bäst!?

Huruvida köket kan sjuda eller inte är trots allt en ganska viktig aspekt att tänka på när man väljer kök.

Liksom ljudnivån! Alla trattbrännare lämnar ju mycket övrigt att önska när det gäller ljudnivån. Hattbrännare är ju betydligt tystare och ett Trangia på sprit är ju helt ljudlöst.

De bensin/fotogenkök som kan både stormkoka och sjuda, har ju idag uteslutande trattbrännare!
/Niklas
 
Liksom ljudnivån! Alla trattbrännare lämnar ju mycket övrigt att önska när det gäller ljudnivån. Hattbrännare är ju betydligt tystare och ett Trangia på sprit är ju helt ljudlöst.

De bensin/fotogenkök som kan både stormkoka och sjuda, har ju idag uteslutande trattbrännare!
/Niklas

Personliga referenser naturligtvis, men att kunna sjuda är för mig viktigare än ljudnivån (även om jag stör mig stort på ljudnivån hos koppbrännare).
De jag menar är att alla kök har för och nackdelar, och att det gäller att tänka igenom detta och inte bara titta på siffror och "bäst i test".


Har många gånger funderat på att komplettera både mitt Nova och mitt Svea med hattbrännare. BernieDawg (som du länkade till) har ju många fina, men de är ju inte gratis. Inte speciellt svårt att tillverka själv, men tyvärr har jag flyttat alldeles för långt från min verkstad =(
 
Personliga referenser naturligtvis, men att kunna sjuda är för mig viktigare än ljudnivån (även om jag stör mig stort på ljudnivån hos koppbrännare).

Så är det inte för mig, utan jag vill undvika en rytande svetslåga. Om det sedan tar någon minut längre att smälta snön, så må det vara hänt.

De jag menar är att alla kök har för och nackdelar, och att det gäller att tänka igenom detta och inte bara titta på siffror och "bäst i test".

Jo, det gäller att man noga har tänkt igenom sin kravspec. Enligt ett gammalt kökstest i Utemagasinet hävdades det att köket är den friluftspryl som byts ut mest sällan.


Har många gånger funderat på att komplettera både mitt Nova och mitt Svea med hattbrännare. BernieDawg (som du länkade till) har ju många fina, men de är ju inte gratis. Inte speciellt svårt att tillverka själv, men tyvärr har jag flyttat alldeles för långt från min verkstad =(

Jo, jag har umgåtts med liknande planer för mitt MSR XGK II, fast jag saknar tyvärr tillgång till en vettig verkstad för ändamålet, varför det nog får bli ett inköp för min del...
/Niklas
 
Jo, jag har umgåtts med liknande planer för mitt MSR XGK II, fast jag saknar tyvärr tillgång till en vettig verkstad för ändamålet, varför det nog får bli ett inköp för min del...
/Niklas

Man kanske kan modifiera optimus inner och ytterhuv som finns i länken Thure postade. Jag är klart intresserad av att experimentera lite. Någon som redan provat?
 
Man kanske kan modifiera optimus inner och ytterhuv som finns i länken Thure postade. Jag är klart intresserad av att experimentera lite. Någon som redan provat?

Mailade Fogas förut och frågade om dimensionerna på inner och ytterhuv. Tror huven var 45mm i diameter, men jag ska leta fram mailet och kolla exakt.
 
Det finns förgyllare oxså! Men ur profitsynpunkt verkar hattar vara i samma klass som att sälja eifeltornet. Tur man blev tilldelad ur gratishögen.
 
Optimus 111C hiker är världens bästa multifuelkök. Mitt har nog ett par tusen timmar bakom sig. Läcker dock i nålventilen så det är undanställt för renovering när jag har tid. Är rädd för att brännaren är kass nu. :(
 
Ett x2 över om du vill ha

Om du tycker att ett X2 är väl dyrt nytt så kan så kan du få köpa ett mycket lite använt för halva list-priset av mig + frakt.

Jag köpte det i vevan då Optimus Nova återkallades men mitt Nova av den nya modellen funkar utmärkt så jag jag gör gärna mig av med X2. Det är den nya modellen som Primus tillverkar.

Hälsningar

Tommy
 
Många proffs svär vid sina 111, en klump men med god funktion. Meckiga kök som Explorer och Loke blev sällan vintervänner.
MSR XGK vinner på vikten men upplevs ofta som meckigt. Bullrar rejält. Båda är rekomendabla.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Skattletaren Tystare multi fuel kök Kök och brännare 9
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
srpp Ditt val: minimalistiskt vinterkök med multi. Kök och brännare 18
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister Firemaple - Konstant sugiga eller otur..? Kök och brännare 6
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
D300 HA eller NS Kök och brännare 5
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
graylingman Buckla i pumpflaska - anledning till oro eller utbyte? Kök och brännare 8
insco Quietstove eller BernieDwag Kök och brännare 52
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
haiwa IsoPro eller PowerGas Kök och brännare 7
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
patrix Helios Jetboil eller bensinkök? Kök och brännare 8
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Daddy EtaExpress eller Crux/Crux Lite? Kök och brännare 20
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
justsafe Titankärl eller aluminiumkärl? Kök och brännare 20
mBengtson ETAPower EF eller Jetboil Helios Kök och brännare 14
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
mikeon ETApower eller Stormkök Kök och brännare 10
majjen Bensinkök (eller multifuel) Kök och brännare 48
majjen Stegjärn - eller inte? Kök och brännare 0
dsk Design? Kök slange eller alt på tanken? Kök och brännare 5
sommar07 mini-trangia eller biltema/ÖB's kök? Kök och brännare 33
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.