Vilket multi eller bensinkök är bäst!?

ha

Hur är reglerbarheten av lågan? Vore det inte bättre att ha en kran vid brännaren än i
andra ändan av slangen?

Thure

Ja, håller med dig att den skulle varit bättre med vred direkt in vid brännaren som Dragonfly. Jämför man med justeringsmöjligheten på tidigare whisperlite så är den bättre men inte lika bra som på Dragonfly. Tycker det är synd att bara MSR använder hattbrännare idag, eller iaf en variant av den. Jag har även gamla whisperlite och XGKII, och dessa krävs lite andra tekniker som att lyfta kastrullen och inte köra med så högt tryck i flaskan, men Universal är som sagt bättre men inte perfekt. För den som enbart vill sjuda skulle jag rekommendera dessa kök i följande ordning: MSR Dragonfly, Optimus Nova, Primus Omnifuel...

Är det ett krav att det ska vara tyst minskar ju valmöjligheten ganska rejält.

Bland jetmotorerna rekommenderas:
Jag har ett Optimus Nova (svensktillverkat) som gått felfritt kring 8 år nu. Sen Optimus köptes upp (när det nu var) och tillverkningen flyttades har ju tyvärr Optimus dragits med en del ojämnheter i kvaliteten.

Vissa säger sig ha haft problem på höga höjder (4000m+), men i övrigt är kökskonstruktionen väldigt trevlig. Regleringen är mycket exakt, och man behöver aldrig byta munstycke.

Optimus Nova+ är samma kök, med nackdelen att man justerar effekten vid flaskan.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Är det ett krav att det ska vara tyst minskar ju valmöjligheten ganska rejält.

Självklart är det inte så att det generellt ska vara tyst. Andra egenskaper är viktigare. Se bara alla expeditioner som väljer MSR XGK! Dom väljer det för att det är det pålitligaste på marknaden!

Senast ändrad:
Tycker det är synd att bara MSR använder hattbrännare idag, eller iaf en variant av den.

Primus har ju även några hattbrännare vid namn Gravity EF och Gravity HF. Har prövat Gravity II EF (gasolvarianten) men gillar min gamla MSR Rapid Fire (gasolvarianten av gamla Whisperlite) bättre - med Trillium Base http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MSRTRILLIUMSTOVEBASE.

Vill även slå ett slag för MSR Simmerlite, även om man då blir begränsad till bensin.
/Niklas

Primus har ju även några hattbrännare vid namn Gravity EF och Gravity HF. Har prövat Gravity II EF (gasolvarianten) men gillar min gamla MSR Rapid Fire (gasolvarianten av gamla Whisperlite) bättre - med Trillium Base http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MSRTRILLIUMSTOVEBASE.

Vill även slå ett slag för MSR Simmerlite, även om man då blir begränsad till bensin.
/Niklas

Finns även Coleman. Men vad både Coleman och Primus Gravity har gjort fel anser jag är att trycka in så många delar som möjligt på ett kök. Sen är bådas benstöd något jag ifrågasätter. Enligt mitt tycke skall ett kök vara gjort av få delar och lätt att meka om det blir aktuellt. Colemans Apex II är kanske det sämsta kök jag provat!

Håller med, Rapid fire är trevligt!

Finns även Coleman. Men vad både Coleman och Primus Gravity har gjort fel anser jag är att trycka in så många delar som möjligt på ett kök. Sen är bådas benstöd något jag ifrågasätter. Enligt mitt tycke skall ett kök vara gjort av få delar och lätt att meka om det blir aktuellt. Colemans Apex II är kanske det sämsta kök jag provat!

Jag tycker att Primus-köken gott kunde nämnas. En låg tyngdpunkt och en mycket bra stabilitet på jämnt underlag (läs hajkbricka). Mitt Gravity II EF är klart stabilare än Rapid Fire utan Trillium base, anser jag. Dock smälte piezotändaren på tredje uppkoket, men i övrigt var piezotändaren en trevlig bekantskap så länge den nu varade...

Colemans kök har jag ingen erfarenhet av och deras friluftskök verkar vara sällsynta i Sverige. Ett och annat Coleman campingkök hittas ibland på Jula, ClasOhlson och liknande ställen.

Håller med, Rapid fire är trevligt!

Bra!
/Niklas

Det går ju inte bara att ha ett kök :) Men ska man det är MSR Whisperlite Universal det bästa. Jag har skrivit om det i andra trådar, har inte kommit på något direkt negativt. Det har bra effekt, går på gas, bensin eller fotogen. Inbyggd rensnål. Går att bygga in i Trangia om man vill annars är vindskydd av folietyp mycket effektiva. Det låter inte farligt.

Av de jag använt (MSR Dragonfly, XGKII, gamla Whisperlite, Primus Multifuel, Omnifuel, Optimus Nova, 111, KAP Arctic mfl. ) så är Whisperlite Universal det mest allsidiga och lättaste att använda. Dessutom tystare än de flesta andra. Dagens pump gillar jag skarpt, lätt och hållbar. MSRs pumpar från mitten av 00-talet och tidigare var vissa problem med men inte idag mer än andra märken.

Mitt svar på din frånga: MSR Whisperlite Universal

Inte heller på MSR Whisperlite Universal kan man reglera lågan när man kör på flytande bränsle.

För den som enbart vill sjuda skulle jag rekommendera dessa kök i följande ordning: MSR Dragonfly, Optimus Nova, Primus Omnifuel...

Jag skulle hellre vilja se det från andra hållet.

För den som är intresserad av matlagning (d.v.s. allt från stormkokning till sjudning) rekommenderas....

Att välja ett kök som inte kan sjuda (utan tiotals timmar av erfarenhet, tålamod och teknik) bara för att det är snäppet mer pålitligt än de andra erkänt bra köken som kan sjuda, det skulle i.a.f. inte jag göra.

Huruvida köket kan sjuda eller inte är trots allt en ganska viktig aspekt att tänka på när man väljer kök.

Jag kan på både international och universal, universal är bättre på det men inte som dragonfly. Handlar om teknik!

Precis, att inte pumpa upp trycket maximalt när man vill låta maten småputtra. Så fungerar det i alla fall på MSR Simmerlite. Sedan tar det ju ett litet tag från att man vrider på ratten till att sparlåga inträder.

En trevlig variant kan ju vara Dragonfly med en Dragon tamer . Finns en videor om den på nätet, t. ex. den här.
/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips