Vilket liggunderlag?

Passa på nu då Addnature har kvar gamla Exped downmat 7 för 1000kr se länk, http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=EXPED_DOWNMAT7
Eller Exped AirMat 7.5 300kr om ni inte är ute under 10 +grader väger bara 500gr.

Airmat går bort - även om vi inte är ute på vintern så kanske vi tex. sover i vindskydd i april, eller tältar i september, och då är det helt klart under +10 på nätterna.

Så då är Downmat med lös pump billigare än Synmat med inbyggd - vilket skall man då välja???

Så då är Downmat med lös pump billigare än Synmat med inbyggd - vilket skall man då välja???

Har själv ett Synmat med inbyggd pump är mkt nöjd med funktionen! Mindre prylar hålla reda på!
Men vet oxå att det finns en lös pump som man ha som kudde,smart!
Valet är ditt! Chansa lite det är ju trots allt inget husköp ;)

/Janne

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Har själv ett Synmat med inbyggd pump är mkt nöjd med funktionen! Mindre prylar hålla reda på!
Men vet oxå att det finns en lös pump som man ha som kudde,smart!
Valet är ditt! Chansa lite det är ju trots allt inget husköp ;)

/Janne

Håller helt och hållet med dig Janne, en Synmat 7 DLX är ett riktigt shysst underlag. som borde passa bra.

Tar lite utrymme med en förhållandevis liten vikt.
Inbyggda pumpen fungerar bra, tar dock ett par uppblåsningar innan den fungerar som bäst.

// Dirk

Barnen

Är barnen stora nog att gå själva kan de också bära ett cellplastunderlag! Eller två.
När man är ute med ganska små barn är det ju oftast volymen, snarare än vikten, som
skapar problem. Lastar man de lätta underlagen på barnen blir man av med mycket. Då räcker lätta luftmadrasser för frilutsbruk gott.

Just lutar det åt Synmat åt maken och mig.

Thermarest är lite för likt de självuppblåsande vi redan har.

Luftmadrasser + cellplast är självklart en lösning, men vi vill helst inte behöva ha så många/skrymmande prylar med oss, så om det blir något nytt vill vi ha både värmen och komforten i samma lösning. Barnen kommer fortsätta att använda cellplast resp. självuppblåsbart (väljer själva), åtminstone än så länge.

Jag hakar på majoriteten i denna tråd. Om inte pengarna avskräcker är Downmat det givna valet! Har kört Thermarest i många år och det är klasskillnad, både packmässigt, viktmässigt och komfortmässigt! Kompisarna har tältat i 35 minus med Downmat 7 utan problem. Men ni skulle ju mest vara ute spå sommaren och då kanske det är bättre att spara 500 och köra synmat? Jag tycker dunet gör sitt till även vår och höst då det gärna blir någon minusgrad även då!

Thermarest Trail pro är inte helt fel, 5 cm tjockt och liten packvolym 26x16 cm ihoprullat med en vikt på 910 gr, det är inte fy skam tycker jag, men det är ju min åsikt förstås, gå o kika hos ex naturkompaniet eller liknande, det finns lite att välja på så att säga.

Jag hakar på majoriteten i denna tråd. Om inte pengarna avskräcker är Downmat det givna valet! Har kört Thermarest i många år och det är klasskillnad, både packmässigt, viktmässigt och komfortmässigt! Kompisarna har tältat i 35 minus med Downmat 7 utan problem. Men ni skulle ju mest vara ute spå sommaren och då kanske det är bättre att spara 500 och köra synmat? Jag tycker dunet gör sitt till även vår och höst då det gärna blir någon minusgrad även då!

500:- billigare? Det billigaste jag hittat Synmat för är 1095:- på Addnature. Finns det ännu billigare någon annanstans?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips