Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vilket liggunderlag underst resp. överst?
- Trådstartare Mullemek
- Start datum
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Utan någon som helst utbildning om värmeeffekt:
Måste man inte värma upp luften "inne" i sitt expeed?
Jag tycker mitt 7 cm tjocka expeed känns lite farligt då det är så jäkla mycket luft i det som jag tycker borde kyla ner mig som anvädare...
Tvärtom, det är luften som isolerar. Det är jättemycket luft i en dunjacka också, men den isolerar tack vare att luften delas upp bland allt dun som hindrar luften att röra sig. Skulle du däremot trycka ut luften ur jackan så skulle den sluta att isolera.
Men, det är en viktig skillnad mellan ett oisolerat uppblåst liggunderlag och ett isolerat:
I det oisolerade kan luften röra sig fritt, d.v.s. all luft inuti liggunderlaget kommer så småningom att få samma temperatur som luften utanför. Det uppstår konvektion inuti.
I ett isolerat liggunderlag (och även en dunjacka, en dunsovsäck etc) så "binder" dunet luften, luften kan inte cirkulera fritt så men får en temperaturgradient där luften närmast kroppen är varmast och luften som är ytterst är kallast.
Det är därför traditionella luftmadrasser inte fungerar vintertid och Exped har stoppat in isolering i sina liggunderlag.
Om man ser det så så kan man faktiskt säga att man måste värma upp luften som är närmast kroppen, precis som när man sätter på sig en dunjacka om hängt utomhus och blivit nerkyld så är liggunderlaget nerkylt till en början.
I det oisolerade kan luften röra sig fritt, d.v.s. all luft inuti liggunderlaget kommer så småningom att få samma temperatur som luften utanför. Det uppstår konvektion inuti.
I ett isolerat liggunderlag (och även en dunjacka, en dunsovsäck etc) så "binder" dunet luften, luften kan inte cirkulera fritt så men får en temperaturgradient där luften närmast kroppen är varmast och luften som är ytterst är kallast.
Det är därför traditionella luftmadrasser inte fungerar vintertid och Exped har stoppat in isolering i sina liggunderlag.
Om man ser det så så kan man faktiskt säga att man måste värma upp luften som är närmast kroppen, precis som när man sätter på sig en dunjacka om hängt utomhus och blivit nerkyld så är liggunderlaget nerkylt till en början.
Oh nej, så är det inte. Uppblåsbara liggunderlag finns många olika modeller av med mycket varierande grad av isolering, men de varmaste isolerar tillräckligt även i extrem kyla. Inga cellgummiliggunderlag islorerar så mycketSom jag uppfattar det som svarat här är att cellgummi isolerar bättre än uppblåsbara liggunderlag?
Som jag uppfattar det som svarat här är att cellgummi isolerar bättre än uppblåsbara liggunderlag?
Gammal tråd, men väl värd att återuppväckaOh nej, så är det inte. Uppblåsbara liggunderlag finns många olika modeller av med mycket varierande grad av isolering, men de varmaste isolerar tillräckligt även i extrem kyla. Inga cellgummiliggunderlag islorerar så mycket
Det går inte att svara på Snödrivans fråga utan att den blir mer preciserad. Per centimeter tjocklek har skumplast med slutna celler långt bättre värmemotstånd än varje tänkbar uppblåsbar madrass*. De uppblåsbara madrasser som är tjocka och fyllda med konvektionsstoppande isolermaterial (t ex dun) "isolerar bättre" totalt bara för att de är så mycket tjockare än skumplastunderlagen. De ofyllda uppblåsbara isolerar sämre än skumplast oavsett tjocklek*.
Så Still Alive's svar är helt korrekt, men avser bara specialfall, samt en möjlig tolkning av frågan
* Förklaring:
Det är luft som isolerar i bägge fallen. För att den ska kunna gör det, måste den hållas så stilla som möjligt. Om det luftskikt som kroppen värmt upp rör på sig, ersätts det av kallare luft, som återigen måste värmas upp, medan den redan uppvärmda förlorar sin mödosamt vunna värmeenergi till allt som är kallare: mark, uteluften på madrassens sidor och andra exponerade ytor, den kallare luften i själva madrassen etc. Och eftersom varm luft är lättare än kall, drivs snart den här rundgången av konvektionen - samt så fort människan på madrassen rör på sig det allra minsta.
Det är därför tomma luftmadrasser är helt värdelösa, och man behöver fylla dem med något - dun, syntetfiber - som så långt det går stoppar dessa luftrörelser och därmed konvektionsförlusterna.
Luften i skumplast med slutna celler ( som alla seriösa liggunderlag är gjorda av) cirkulerar inte per definition (tja, något litet minimalt inne i varje bubbla, och då kan lite värmeledning uppstå mellan bubbelsidor med olika temperaturer, men det kan vi bortse ifrån). Enda sättet att förlora värmeenergi genom en sådan är den lilla värmeledning som kan ske där bubblornas väggar hänger ihop, men de är mycket tunna, "transportvägen" genom madrassen blir extremt snirklig, och plasten i sig har högt värmemotstånd.
Luften i uppblåsbara madrasser cirkulerar olika mycket, beroende på hur och hur mycket de är fyllda, med något som hindrar den att göra just det. Men den cirkulerar aldrig minde än luften i de slutna plastcellerna.
Om det uppblåsbara liggunderlaget känns för kallt så lär det ju i alla fall inte hjälpa att lägga ett skumplastunderlag under. För det uppblåsbara kyls inte primärt från marken utan från sidorna.
Om en hink läcker hjälper det inte att sätta på ett lock även om det faktiskt gör hinken "tätare" generellt sätt.
Om en hink läcker hjälper det inte att sätta på ett lock även om det faktiskt gör hinken "tätare" generellt sätt.
Jag som aldrig tältar på vinter har sällan upplevt markkyla som nåt att ta hänsyn till. Uppblåsbara har jag mest för att det ska bli så likt en vanlig madrass på vardagsrumsgolvet som möjligt, ist för att sova direkt på trasmattan. Det ska bli mjukare! Men brukar ha cellplast också, som punkaskydd/footprint.
Brukar ha cellplast under tältet alltså, men har hänt att jag har det ovanpå madrassen också, men skillnaden är liten tycker jag.
Brukar ha cellplast under tältet alltså, men har hänt att jag har det ovanpå madrassen också, men skillnaden är liten tycker jag.
Om man pumpar det uppblåsbara fullt blir det lite hårt att ligga på. Jag brukar därför inte pumpa så mycket. Nackdelen med det är att när jag sitter upp komprimeras det uppblåsbara liggunderlaget så mycket att markkyla tränger igenom om jag inte har ett cellplastliggunderlag under.
Liknande trådar
- Svar
- 7
- Visningar
- 82 K
- Svar
- 6
- Visningar
- 3 M
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips