Vilket liggunderlag underst resp. överst?

Utan någon som helst utbildning om värmeeffekt:

Måste man inte värma upp luften "inne" i sitt expeed?

Jag tycker mitt 7 cm tjocka expeed känns lite farligt då det är så jäkla mycket luft i det som jag tycker borde kyla ner mig som anvädare...

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Utan någon som helst utbildning om värmeeffekt:

Måste man inte värma upp luften "inne" i sitt expeed?

Jag tycker mitt 7 cm tjocka expeed känns lite farligt då det är så jäkla mycket luft i det som jag tycker borde kyla ner mig som anvädare...

Tvärtom, det är luften som isolerar. Det är jättemycket luft i en dunjacka också, men den isolerar tack vare att luften delas upp bland allt dun som hindrar luften att röra sig. Skulle du däremot trycka ut luften ur jackan så skulle den sluta att isolera.

Men, det är en viktig skillnad mellan ett oisolerat uppblåst liggunderlag och ett isolerat:

I det oisolerade kan luften röra sig fritt, d.v.s. all luft inuti liggunderlaget kommer så småningom att få samma temperatur som luften utanför. Det uppstår konvektion inuti.

I ett isolerat liggunderlag (och även en dunjacka, en dunsovsäck etc) så "binder" dunet luften, luften kan inte cirkulera fritt så men får en temperaturgradient där luften närmast kroppen är varmast och luften som är ytterst är kallast.

Det är därför traditionella luftmadrasser inte fungerar vintertid och Exped har stoppat in isolering i sina liggunderlag.

Om man ser det så så kan man faktiskt säga att man måste värma upp luften som är närmast kroppen, precis som när man sätter på sig en dunjacka om hängt utomhus och blivit nerkyld så är liggunderlaget nerkylt till en början.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips