Vilket kök ska jag köpa?

Kan inte bestämma mig vilket kök jag ska köpa, någon har kanske lite tips?

Kommer använda köket till alpinism(sommartid) och även när jag är iväg och klippklättrar sommartid. Kommer oftast laga mat till mig själv men ibland kommer jag göra till 2.

En primus lite+ och sedan köpa till den större grytan på 1.0L kanske är ett alternativ?

Eller någon jetboil.
 
beror på vad du ska äta. Jetboil duger bara till att koka vatten och soppor med, men är det det du ska äta så är det klockrent.
 
Fire Maple FMS-F5

Jag skulle vilja slå ett slag för denna. 540 kr inkl frakt (från Kina) på ebay. Komplettera med trangias kastruller 50kr st (på xxl).
 
Traniga 27-1 UL eller 27-2 UL med gasbrännare
En separat toppmonterad gasbrännare.
Tre pajformar, två för vindskydd och en som lock.

Du får bland annat...
*två kastruller som viktmässigt är svårslagna och som rymmer en liter var.
*ett kök som är bränsleeffektivt, stadigt och lätthanterligt för "baslägret" eller liknande
*ett som är lätt och tar liten plats när detta har mer betydelse men som bara tillför 150-170 g extra i den totala vikten.
Använder du inte 8-9 dl vatten per måltid utan snarare runt 5 dl så kan det vara bra att passa på och köpa kaffekannan till Trangian på en gång. Den väger lite mer men det går att bära vatten utan att skvimpa och det är betydligt smidigare än en kastrull när det ska balanseras ovanpå ett toppmonterat kök.
 
Campingasol med trangias orginal i GB74 hatt-brännaren i trangia är bland de tystare alternativet förutom de nästan ljudlösa alkoholbrännarna. Beror också på hur hårt du drar på.

Koppbrännare generellt (flertalet multifuelkök) är mer bullriga än hattbrännare pga arbetssättet de har. Skall man ha multifuel-kök med samma goda reglering som en gasolkök så fins det i princip bara optimus nova (utan +) och optimus polaris - dock är det koppbrännare som bullrar även om det finns hatt man kan köpa till från 3'part som gör den tystare. multifuel-kök är alltid en tyngre lösning än en renodlad gasolkök.


Jetboil mfl. värmare av samma stuk är inte tysta om man nu skulle tro det. primusversionen av jetboil (säljs inte längre) är väldigt bullrig då man verkar göra turbulens av lågan avsiktligt för att göra den mer vindtålig och turbulens ger alltid buller. dagens versioner har jag inte koll på hur brännaren låter.
 
Trangia

Sällar mig till kören och föreslår Trangia med gas, det är en väldigt bra start som med enkla medel kan optimeras beroende på vilken typ av tur du gör. Både tillbehör du kan göra själv och köpa finns i oändlighet, väldigt många köksprylar tycks vara designade för att gå ner i ett Trangia.

Det är ett väldigt trevlig kök som det går att laga mat på och inte bara värma vatten. Det är stadigt nog för att kännas tryggt inne i abside vilket jag sätter rätt stort pris på.

Även om vindskyddet på trangia tillför en del vikt är det enligt mig svårslaget vad gäller stabilitet och skyddande förmåga, det sparar tillräckligt med gas på en längre tur för att vara värt det, även om det finns andra lösningar som kan kapa ytterligare vikt.

Gällande att köket låter, så ska du inte underskatta säkerhetsaspekten och den praktiska nyttan av detta. När man drar på för att tända är det väldigt smidigt att höra hur pass hårt tryck man drar på. Vill du ha ett ljudlöst är det nog sprit som gäller, det är bara komplettera med en sådan brännare för en mycket billig peng. Jag har gått från sprit till gas och ljudet vänjer man sig vid, så farligt mycket låter det inte.

Det är nog bara på en tur där jag är ensam och vikten är kritisk eller om vi skulle vara väldigt många som jag skulle fundera på andra alternativ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Magget Vilket multifuel Hong Kong-kök ska jag välja? Kök och brännare 7
personnvik Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 16
sb_stefan Vad ska jag köpa för kök? Kök och brännare 19
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.