Vilket kök är rätt för mig?

En svår fråga att svara på kanske :) jag letar efter ett komplett kök som ska klara 1-2 personer. Jag tror inte jag kommer använda köket i minusgrader, och i så fall inte extremkyla, snarare någon minusgrad. Det finns ju en hel uppsjö av kök där ute, så jag är lite osäker gas, bensin eller någon multifuel?

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=56.246618,12.868699

låt mig ställa en motfråga.. vilken är den i särklass viktigaste egenskap ett kök ska ha..

vikt?
pris?
portabilitet?
material?
märke?

eller något helt annat?

låt mig ställa en motfråga.. vilken är den i särklass viktigaste egenskap ett kök ska ha..

vikt?
pris?
portabilitet?
material?
märke?

eller något helt annat?

Pris spelar mindre roll, likaså märke och material. Jag är heller inte ute efter ultralätt. Det bör kanske inte vara superstort, men t.ex ett trangia 27 är inte för stort, om jag uttrycker mig så :)

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=56.246641,12.869007

vilken är den i särklass viktigaste egenskap ett kök ska ha..

hygien?
bränslehantering?

något måste väl vara den viktigaste egenskapen..

jag kan ju tipsa om vad jag hade valt men det är skit samma.. bättre att du funderar på vad som är viktigt för dig.. jag har dessutom kört alla ovan nämnda sorter och modeller.. inkl. hemmabyggen och snuskburken..

vilken är den i särklass viktigaste egenskap ett kök ska ha..

hygien?
bränslehantering?

något måste väl vara den viktigaste egenskapen..

jag kan ju tipsa om vad jag hade valt men det är skit samma.. bättre att du funderar på vad som är viktigt för dig.. jag har dessutom kört alla ovan nämnda sorter och modeller.. inkl. hemmabyggen och snuskburken..

Känns svårt att säga vad som är viktigt då jag inte direkt använt kök innan. Vad finns det för för- och nackdelar med de olika bränslealternativen?

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=56.246482,12.868881

sprit - sotar
fotogen - kladdar och behöver förvärmas
bensin/heptan - kladdar
gas - känsligt vid extrem kyla

jag har och har haft samtliga sorter, tycker att det är kul med hemmagjorda spritbrännare, använder fotogen/heptan vid extrem kyla.. men 99% av alla gånger så kör jag gas.. inget kladd, inget strul.. inget sot.. det finns gasbrännare under 100 gram..

något jag inte testat men som borde vara nästan optimalt är solid fuel, esbit.. hade jag köpt nytt idag så hade jag testat esbit..

http://www.addnature.com/search_new.aspx?q=esbit

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Köp nya MSR Whisperlite Universal så stänger du inga möjligheter. Den går på gas och bensin/fotogen. Ska ha bättre möjlighet att justera lågan än tidigare. Sen ett kastrullset, det är en större djungel.

Att starta med ett Trangia 27 på gas är nog min rekommendation också
- och om du sedan sticker ut på någon vintertur (skridskopicnic?) så kan du enkelt komplettera
med deras Multifuelbrännare som du kör på heptan (eller lite meckigare: fotogen)...
Om du får tag i stekpannan/locket i deras gamla DuoSSAL - så köp den!

Hur ska du använda köket? Jag har haft trangia med gasbrännare förr, men det är nu ersatt av ett enkelt billigt toppmonterat gaskök (pocketrocket )som väger en bråkdel. Hur många ska du laga till? Vill man ha ett stabilare kök för större kastruller finns ju även lätta gaskök som står på marken.

Om jag skulle använda köket i hård vind utomhus på vintern kanske jag skulle fundera på att ta trangiat i bruk igen, men som det är nu sparar jag hellre ett antal hekton och en hel del uttrymme.

Läs på om hur gas funkar på vintern. Många tycker det funkar bra ner runt -20C med lite teknik och rätt gas.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips