Vilket kök är rätt för mig?

Lite vassare gas än primus powergas vintertid är biltemas torch-gas 17-602 - kräver dock slang-kök i flesta fallen. ännu bökigare format (högre flaska) men med ännu vassare gas är sievert 2206 och 2208 som är som husvagnspropan och ger gas med anständig tryck utan värmehjälp nedåt -30 grader.

Att tänka på att så fort man använder multifuel så stiger vikten med minst ett par hundra gram för samma mängd uppvärmd vatten som med gas, då pump, bränslebehållare och slatten med soppa som inte kan nyttjas i behållaren men ändå måste finnas där för att det skall fungera, väger en del.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Att tänka på att så fort man använder multifuel så stiger vikten med minst ett par hundra gram för samma mängd uppvärmd vatten som med gas, då pump, bränslebehållare och slatten med soppa som inte kan nyttjas i behållaren men ändå måste finnas där för att det skall fungera, väger en del.

För att få lite mer balans i tyckandet:
-Gas kräver oxå bränslebehållare
-Jag vet inte vilket bensinkök som måste ha en slatt för att fungera men mitt xgk slutar inte brinna förrän flaskan är torr. Jämför det med gaskök som tappar effekt när flaskan börjar ta slut.
-Just slattar som ackumuleras i garderoben och halvfulla flaskor som aldrig tycks ha lagom mycket bränsle för den aktuella turen är en nackdel med gas. Resultatet blir att att man ofta bär med sig två halvfulla flaskor på den längre turen istället för en full. Alternativt en full flaska på den korta turen som bara hade krävt en kvarts flaska.

För att få lite mer balans i tyckandet:
-Gas kräver oxå bränslebehållare
-Jag vet inte vilket bensinkök som måste ha en slatt för att fungera men mitt xgk slutar inte brinna förrän flaskan är torr. Jämför det med gaskök som tappar effekt när flaskan börjar ta slut.
-Just slattar som ackumuleras i garderoben och halvfulla flaskor som aldrig tycks ha lagom mycket bränsle för den aktuella turen är en nackdel med gas. Resultatet blir att att man ofta bär med sig två halvfulla flaskor på den längre turen istället för en full. Alternativt en full flaska på den korta turen som bara hade krävt en kvarts flaska.

Håller med.

Därför gillar jag mitt Primus Omnifuel. Det är alltid lätt att ha med sig lagom mycket bränsle o jag kan själv fylla på flaskan hemma samt att det är lätt att få tag på nytt bränsle utomlands. Inga funderingar över gastillgång o fattningar för tuben.

Men, det väsnas rätt mkt (även på gas), det kräver lite tänkande när man tänder (det är något man lär sig, men det går ju inte att låna ut det hur som helst), det kan vara lite ostadigt m separat vindskydd o kastrullerna ståendes direkt på brännaren (det funkar fint när man är själv men om många människor springer runt kan det kännas lite osäkert o svårt att flytta på, hade jag haft barn runt omkring mig skulle jag definitivt inte valt en sån lösning).

Jag tror att ett trangia m gastillsats är det enklaste valet när man ska hålla sig hemma i Sverige.

Tack för alla svar :) Det lutar mot ett Trangia 27....men vad är egentligen skillnaden mellan alla i 27-serien? Lyckas inte hitta den direkta skillnaden på trangias hemsida.

Tack för alla svar :) Det lutar mot ett Trangia 27....men vad är egentligen skillnaden mellan alla i 27-serien? Lyckas inte hitta den direkta skillnaden på trangias hemsida.

Trangia 27 är alldeles för litet för två skåningar på vandring om man inte vill laga mat i omgångar. För två äldre bridgespelande damer räcker det däremot gott och väl. ;-)

Till två pers hade jag siktat på en kastrull på minst 1.5 liter.
YMMV

Om det är ditt första kök är jag övertygad om att ett Trangia 27 kan vara ett alldeles utmärkt val. Å andra sidan kan du få ett "motsvarande" kök för en tredjedel av kostnaden på Biltema (http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Stormkok-9-delar-26491/)...

I de allra flesta fall funkar ett spritkök alldeles utmärkt och om man inte ska upp på höga höjder, gå riktigt långa turer eller är extremt viktmedveten så tycker jag egentligen inte att det spelar någon större roll vad man har - det handlar då mest om bekvämlighet.

Gasolkök är extremt smidiga att använda, så vill du ha smidighet är det att rekommendera (om du inte tänker dig mer extrema turer). Flerbränslekök funkar "överallt" och i kraftig kyla. Spritkök fungerar bra i Sverige och är billiga.

Hur tänker du använda köket?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips