Vilket frilufskök använde du sist?

Vilket frilufskök använde du senast?

  • Ett kök från Primus

    Röster: 137 26.0%
  • Ett kök från Optimus

    Röster: 80 15.2%
  • Ett kök från Trangia

    Röster: 184 35.0%
  • Ett kök från annan tillverkare.

    Röster: 125 23.8%

  • Totala väljare
    526
Trangia 25 med gasbrännare till.

Peters fråga om tråkiga följder med T-sprit så var jag närvarande vid en otäck olycka när jag låg i lumpen.
En kille fyllde på sin spritbrännare innan brännaren hade kallnat tillräckligt, det fick till följd att spriten antände och brann iväg upp i flaskan som förvandlades till en eldkastare, rakt över ryggen och nacken på killen som satt bredvid. Olyckligtvis hade han en WCT-overall på sig som smälte av värmen. Detta var ute i skogen, typ 1 mil från Boden. Vi lyckades snabbt att släcka honom och fick i honom i älven för avkylning innan vi fick skicka iväg honom i befälsbilen med killen invirad i blöta handdukar. Han kom tillbaka efter en månad eller liknande och såg inget vidare ut då.

Detta var självklart en rejäl olycka, men det är en sekunds otänksamhet som gjorde detta.
Var försiktiga med spriten där ute, det samma gäller bensinen i bensinkök.

/Rob
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Charmiga burkar.
Lite som förr, optimus och primus kök med tank och pump under brännaren.
Lova att skriva om det i någon tråd. Hoppas det gör dig lycklig. Eller åtminstone är bra.

Patrik

Pump eller inte är iofs oviktigt,tidsaspekten också för den delen."Paketlösningen" och formatet är det som tilltalar mest.


peter

PS:Lovar att blyfri bensin inte kommer ens i närheten.DS
 
Senast ändrad:
Trangia 25 med gasbrännare till.

Peters fråga om tråkiga följder med T-sprit så var jag närvarande vid en otäck olycka när jag låg i lumpen.
En kille fyllde på sin spritbrännare innan brännaren hade kallnat tillräckligt, det fick till följd att spriten antände och brann iväg upp i flaskan som förvandlades till en eldkastare, rakt över ryggen och nacken på killen som satt bredvid. Olyckligtvis hade han en WCT-overall på sig som smälte av värmen. Detta var ute i skogen, typ 1 mil från Boden. Vi lyckades snabbt att släcka honom och fick i honom i älven för avkylning innan vi fick skicka iväg honom i befälsbilen med killen invirad i blöta handdukar. Han kom tillbaka efter en månad eller liknande och såg inget vidare ut då.

Detta var självklart en rejäl olycka, men det är en sekunds otänksamhet som gjorde detta.
Var försiktiga med spriten där ute, det samma gäller bensinen i bensinkök.

/Rob

Jag har varit med om olyckor både med bensin-kök och sprit-kök och av egen erfarenhet så tycker jag att sprit-kök är säkrare. En brinnande spritflaska är betydligt enklare att kontrollera än en brinnande bensinflaska... Hade en kompis som för många år sedan fick en burk med brinnande bensin över sig. Det såg inte vackert ut men vi kunde släcka det relativt snabbt men för honom slutade det på sjukhuset.

/Stellan
 
Jag har varit med om olyckor både med bensin-kök och sprit-kök och av egen erfarenhet så tycker jag att sprit-kök är säkrare. En brinnande spritflaska är betydligt enklare att kontrollera än en brinnande bensinflaska...
/Stellan

För att det öht ska bli farligt måste ju vätskan exponeras för eld/hetta,i de flesta sammanhang öppnas inte en bensinflaska alls.Att lågan ska 'krypa' genom slangen finns inte.En spritflaska öppnas åtminståne mellan varven,i det här fallet T-doja för spritkök.


peter
 
Bensinfylld flaska...

Alla vet väl vad en bensinfylld flaska kallas - Molotovcocktail!
Åtminstone när det finns eld utanför flasköppningen...
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
För att det öht ska bli farligt måste ju vätskan exponeras för eld/hetta,i de flesta sammanhang öppnas inte en bensinflaska alls.Att lågan ska 'krypa' genom slangen finns inte.En spritflaska öppnas åtminståne mellan varven,i det här fallet T-doja för spritkök.

peter

Det som kan hända med ett bensinkök är att det läcker i någon packning och den bensin som kommer ut kan lätt fatta eld. Om packningen mellan slangen och pumpen läcker är det inte helt osannolikt att elden "hoppar" till pumpen. Får man lite panik då kan det gå riktigt illa... På mitt kök är pumpsatsen av plast och den kan mycket väl smälta om det brinner runt den och mer bensin kommer ut.

/Stellan
 
Jovisst, och man kan råka sätta fyr på både tält och sovsäck om man tappar en tändsticka. Man ska vara försiktig med brännbara saker i största allmänhet och brännbara vätskor i synnerhet.

Själv kör jag med spritkök ibland (eftersom de är tysta och okomplicerade) eller SVEA eftersom jag bara älskar att de är gjorda i mässing. Och för att det är ett bra kök. Men mest för att det är gjort i mässing.

Förresten har jag aldrig varit med om T-doja i maten. Jag brukar hälla den i brännaren istället. Kryddar gör man bättre med salt och peppar.
 
Det som kan hända med ett bensinkök är att det läcker i någon packning och den bensin som kommer ut kan lätt fatta eld. Om packningen mellan slangen och pumpen läcker är det inte helt osannolikt att elden "hoppar" till pumpen. Får man lite panik då kan det gå riktigt illa... På mitt kök är pumpsatsen av plast och den kan mycket väl smälta om det brinner runt den och mer bensin kommer ut.

/Stellan

Jo,jag är väl medveten om vad som kan hända,och den första reaktionen är oftast att försöka blåsa ut elden,det brukar räcka om man hinner innan den brinner ut av sig själv.Får man lite panik av det så är det ett under att man tog sig ut över huvud taget.


peter
 
Hej!

Senast var det ett Optimus 111 som alltid får följa med vintertid. På sommaren blir det öppen eld i skogen och Trangia med gasbrännare på fjället.

VH/Anders
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.