Vilket frilufskök använde du sist?

Vilket frilufskök använde du senast?

  • Ett kök från Primus

    Röster: 137 26.0%
  • Ett kök från Optimus

    Röster: 80 15.2%
  • Ett kök från Trangia

    Röster: 184 35.0%
  • Ett kök från annan tillverkare.

    Röster: 125 23.8%

  • Totala väljare
    526
Om man ska gå in på märken och modeller så är det "XGK Expedition"-köket från MSR som jag har använd de senaste 4 åren och har lagat min mesta mat på det. Jag har även fixat till munstycket på det så att det går att använde bränsle med sämre kvalitet och det blir starkare. Är helt perfekt vid kokning av vatten men är svårt att kontrollera styrkan. Svårt att ha låg värme och vill man ha det så är det inte så mycket mer än att lyfta av katrullen med jämna mellanrum.

Tidigare hade jag ett WhisperLite även detta från MSR men jag gillade aldrig det. Hade ganska mycket problem med rengörning efter att ha använt bränsle med låg kvalitet.

Har även använt ett bensinkök från Primus av modellen "Himalaya VariFuel". Detta kök tycker jag är helt kasst och därför blev det ett kök från en annan tillverkare. Har inte testat fler modeller från Primus men troligtvis finns det bättre kök från dem.

Har även spritkök både från Trangia och Biltema men det är länge sedan jag använde dem. Jag gillar bensinkök bättre och ser ingen anledning att gå tillbaka till ett spritkök igen.

Angående gaskök så har jag även sådana men dessa har inte använts på länge och är inte av lättviktstyp utan mer av campingtyp men ur matlagningssynpunkt så är dessa överlägsna. Ett riktigt campingkök med två gasbrännare som går att kontrollera till fullt går inte att jämnföra med ett lättviktskök...

När jag syftar på vilken kök så tänkte jag mer på vilken brännare som man använder. Min brännare är från MSR men grytorna från Biltema...

/Stellan
 
Stekning av fisk i Västafrika. Här använder jag MSR-köket med en wook som är tillverkad lokalt.

mali_2005_15.jpg


/Stellan
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

gro

Avslutat
Använder nästan uteslutande eld, men sist kök användes så var det ett trangia som jag ärvt av mor och far, av samma årgång som jag.
 
Har en hel drös med kök, men sist jag var ute var det Optimus Crux (-06) med 1,5 l gryta i HA och teflonstekpanna (ø 18) från trangia + 220g gastub som fick följa med. Lagade brunch bestående av äggröra, bacon och amerikanska pannkakor med sirap på den utrustningen. Satt som en spark i skrevet... =)
 
Klickade för Trangia.

Det är bara koppen som används,tillsammans med ett hemmapulat vindskydd/kärlstöd.Gillar ljudnivån i väntan på Coleman Exponent MFS eller Optimus Svea.


peter
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Olika...

..sist var det ett Omnifuel från Primus eftersom jag gick i grupp där alla hade gas och vi finlagade
riktig mat :).

När jag är ute själv blir det oftast XGK, ibland Primus titanium (sommartur och lättvikt) och ibland Kap-Arktic. Kap är favoritköket när stora mängder snö ska smältas eftersom det är relativt TYST. XGK gillar jag för att det alltid går och är avskalat från onödiga finesser och dessutom ett av de lättaste alternativen om man ska ha flytande bränsle.

Ibland vädrar jag också mitt Optimus 111 :). Och mina spritkök...he he, det är ganska fånigt egentligen, jag skulle klara mig med mitt XGK ;)...

Så svaret är att jag alltså klickade primus...

//J
 
Förlåt, de som känner mig vet väl vid det här laget vet att jag är gammalmodig, (har en gps faktiskt, som jag sällan behöver....), men mitt jägarkök fixar all sorts matlagning, det drivs av hör o häpna , av T-sprit !
Ärligt med handen på hjärtat, hur många "tråkiga" följder förutom sot på kastrullerna har ni haft med T-sprit ?
Jag utgår från att ni har minst 20 årig erfarenhet, med minst 20 användningar per år av kök med sådant bränslet ifråga.
Jag själv har givetvis schabblat, slabbat med T-spriten i unga dagar, fått några middagar förstörda,
men man lär sig, nu händer det aldrig efter som med allt annat ,man lär sig hantera "riskprylar", såsom, T- sprit, yxor, sågar, knivar etc.
Det kök jag talar om är okomplicerat, inga slangar, ventiler, eller annat som kan krångla, men visst är de spännande, vackra grejor, de där nya gas/bensinköken.
 

Bilagor

  • ejtrangia.jpg
    ejtrangia.jpg
    38.3 KB · Visningar: 2,199
Senast ändrad:
Det som är bra med dessa kök är ju all hjälp man får !
Tillverkarna anser nog att man inte "har alla hemma", när man ska bruka köket.....
Eller så anser dom att köken är avsedda för Hmmmm.....
Men, det är väl bestämmelser hur det ska se ut för att bli godkänt som produkt, undrar om de beskriver att vi alla ska dö någon gång...., så lev inte för det är farligt....
 

Bilagor

  • komplkök.jpg
    komplkök.jpg
    36.8 KB · Visningar: 1,960
Senast ändrad:

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.