Vilket bränsle körs denna på

Apocalypse now (1979):
Robert Duvall i rollen som Kilgore:

"-I love the smell of napalm in the morning."

Var det jag tänkte på :)

Jag har en Origo HeatPal och den går på T-röd.
Din värmare var vacker men jag har ingen aning om vad den drivs med.

Men prova inte napalm :)

/Patrik
 
Raskesven; sa:
Aminida; sa:
Jag menar att om man trycker på den här länken:

http://hem.bredband.net/b105145/

så ser man bilden (precis som Mattias skriver i första inlägget).

[Ändrat av Aminida 2005-05-07 kl 23:34]
När jag trycker på den länken får jag fram en liten krumelur och inget mer. När jag tryckt och tryckt och tryckt, stängs programmet, explorer, ner. När jag pastar in adressen i browsern får jag en blank sida.

Raskesven

Aha, det beror säkert på att jag (som den nörd jag är) använder Mozilla Firefox. Inte för att Mozilla alltid är bättre, men oftast är den det.
 
Raskesven; sa:
Jag kan inte heller få fram någon bild. Men av Aminida´s beskrivning att döma liknar den en variant vi testade under nyår.

Jag vet inte om det är samma, men den var storleksmässigt ungefär som en Heat-pal, grön undre del, övre delen som en asbestliknande (det är nog inte asbest) "svamp" inkapslad i nät, och en silverfärgad kupa med hål i att sätta över "svampen".

Man fyllde den gröna undre delen med heptan, sen kluckade man lite heptan över "svampen" som en förvärming, innan man satte en tändstiska till "svampen". Gick inte att se om det var tänt eller inte, men efter några försök kom värmen krypande. Burken blev så pass varm att man bara kunde sätta handflatan mot den ett kort tag och den gav lite värme i kåtan, men värmen gick lite upp och ner. Antingen var vår gammal och slut eller så isolerar inte en tältkåta tillräckligt för inte var det värt besväret att släpa med den.

Men jag vet som sagt inte om det var samma.

Raskesven

Nya glasögon måste jag också skaffa, såg inte detta inlägg förut...
Jag köpte lite 4 takts miljöbensin på statoil det ska väl duga att prova med tänker jag.
Tar nog och provar på en öppen plats, och tar med en släckare. Efter anspelningar om Napalm och Apocalypse now samt våra tyska majbrasetändare så bör man vara försiktig.

/Mattias
 
Hittade en liknande värmare i garaget. Nått ljushuvud hade tankat i fotogen, men efter lite rengöring så fick jag igång den. Funktionen verkar vara liknande den i bensinhandvärmarna och dom är det ingen hit att köra med miljöbensin (luktar laban och usel effekt) Kör med heptan direkt...
 
olarantala; sa:
Hittade en liknande värmare i garaget. Nått ljushuvud hade tankat i fotogen, men efter lite rengöring så fick jag igång den. Funktionen verkar vara liknande den i bensinhandvärmarna och dom är det ingen hit att köra med miljöbensin (luktar laban och usel effekt) Kör med heptan direkt...

Hej,

Tack för tipset då avstår jag att prova tills jag skaffat rätt bränsle.

/Mattias
 
om jag hade varit deg så hade jag avståt från och engång førsøka och få igång svampen. vad gjør den? ar det bara til værme eller kan man laga mat på den?
konstig sak ær det iallefall.
lycka till ocg spræng dig inte i luften:)

robert
 
Den är bara till för värme, medioker sådan av den jag testat att döma. Passar nog bäst på ett litet välisolerat dass eller dylikt;-)

Raskesven
 
Svampen av !

Jag skruvade av svampen, fyllde i lite metanol i
behållaren och tände på varefter jag snäppte på överdelen.
Det funkar ganska bra, höljet blev iallafall så hett att man inte kunde ha handen där.
Enda problemet var när bränslet tog slut, "veken" som finns glöder en god stund och luktar inget vidare då. Ska prova att rycka upp den och byta mot nåt annat, glasull kanske ?
Jag tror att det tillslut kan funka rätt bra, känner mig mycket tryggare med sprit som bränsle än bensin.

/Mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.