Vilket bränsle körs denna på

Hittade denna värmare på loppis,

b105145


(url:en om bilden inte funkar hur gör man ???)
http://hem.bredband.net/b105145/

han som sålde den kallade det husvagnsvärmare,
tänkte ha den i tältkåtan om det funkar.

Märke: Therm'x Type 22
Det är en katalytisk värmare vad jag förstår av vad
jag hittat än sålänge.

Vilket bränsle kör man den på ?
det står, "Thermixine" på en etikett på den.

Bensin ?

Tacksam för alla tips
[Ändrat av mattiasj 2005-05-07 kl 21:45]
 
Vad söt! Den ser ut som en svamp eller nåt!
Jag hade gjort om den till lampa för inomhusbruk... =)
 
Jag kan inte heller få fram någon bild. Men av Aminida´s beskrivning att döma liknar den en variant vi testade under nyår.

Jag vet inte om det är samma, men den var storleksmässigt ungefär som en Heat-pal, grön undre del, övre delen som en asbestliknande (det är nog inte asbest) "svamp" inkapslad i nät, och en silverfärgad kupa med hål i att sätta över "svampen".

Man fyllde den gröna undre delen med heptan, sen kluckade man lite heptan över "svampen" som en förvärming, innan man satte en tändstiska till "svampen". Gick inte att se om det var tänt eller inte, men efter några försök kom värmen krypande. Burken blev så pass varm att man bara kunde sätta handflatan mot den ett kort tag och den gav lite värme i kåtan, men värmen gick lite upp och ner. Antingen var vår gammal och slut eller så isolerar inte en tältkåta tillräckligt för inte var det värt besväret att släpa med den.

Men jag vet som sagt inte om det var samma.

Raskesven
 
Aminida; sa:
Jag menar att om man trycker på den här länken:

http://hem.bredband.net/b105145/

så ser man bilden (precis som Mattias skriver i första inlägget).

[Ändrat av Aminida 2005-05-07 kl 23:34]
När jag trycker på den länken får jag fram en liten krumelur och inget mer. När jag tryckt och tryckt och tryckt, stängs programmet, explorer, ner. När jag pastar in adressen i browsern får jag en blank sida.

Raskesven
 
[/QUOTE]
När jag trycker på den länken får jag fram en liten krumelur och inget mer. När jag tryckt och tryckt och tryckt, stängs programmet, explorer, ner. När jag pastar in adressen i browsern får jag en blank sida.

Raskesven [/QUOTE]


Hej,

Jag känner mig som Melker i saltkråkan, har inte rätta knycken... Måste lära mig det här med websidor mm.
Jag la upp bilden i min profil under fotoalbum det funkar i.a.f :)

/Mattias
 
cpic427d3ac89105b.jpg


Lite annan form än den vi testade, men "svampen" är densamma, så det är nog heptan eller motsvarande som du ska använda.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
cpic427d3ac89105b.jpg


Lite annan form än den vi testade, men "svampen" är densamma, så det är nog heptan eller motsvarande som du ska använda.

Raskesven

Stiligt !
Ok, hur tänder man ? misstänker att för att få igång processen så behövs värme.
600kcal/h står det på den det motsvarar väl knappt 700W kanske i minsta laget ? Heat Pal ger väl det dubbla minst.

/Mattias
 
Man skvätter lite heptan över svampen, låter den suga åt sig och sen tar man en tändsticka och låter tändstickans låga slicka svampen så det blir lite förvärmningsflammor. Man ser sedan ingen låga eller så, men det glöder antagligen inne i svampen. Vi fick göra några omskvättningar och tändförsök innan det hände något.

Raskesven
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.