Feuerhand bränsle

Hej! Har nu haft ett par av mina Feuerhand 276 i ganska många år. Först körde jag på Biltemas lysfotogen(innehåller paraffin),vet att det helst ska vara lampolja. Men tyckte det fungerade bra utomhus. Har nu sista åren kört på Kemetyl lampolja, och kommer "bara" upp i ca 8 timmar på full tank. Och det är inomhus, så ingen kyla,vind påverkar.Läst någonstans om upp till 20 timmar brinntid. Och nej, jag har inte hög låga/veke uppe.
Vad kör ni för bränsle. Några tips.
Mvh
 
Senast ändrad:
De hävdar själva 20 timmars brinntid.
Har försökt leta efter någon som testat detta men det enda jag hittat är någon på ett annat forum som hävdar att 8 timmar är mer normalt om du vill lysa upp ett rum. 20 timmar är med minsta möjliga ljus.

Vidare hävdar någon annan att Feuerhand gick i konkurs 2013 och köptes upp av Petromax, vilket försämrat kvaliteten. Det står tydligen Petromax på botten om det är en nyare variant.
 
De hävdar själva 20 timmars brinntid.
Har försökt leta efter någon som testat detta men det enda jag hittat är någon på ett annat forum som hävdar att 8 timmar är mer normalt om du vill lysa upp ett rum. 20 timmar är med minsta möjliga ljus.

Vidare hävdar någon annan att Feuerhand gick i konkurs 2013 och köptes upp av Petromax, vilket försämrat kvaliteten. Det står tydligen Petromax på botten om det är en nyare variant.
Det där med att Petromax köpt upp visste jag inte. Men kollade nu på mina 4.
De 2 älsta, ca 12 år gamla är av blankare sort än de 2 nyare, ca 5 år är mattare. De gamla har en "räfflad" kant, insidan av bottenplattan. Troligen efter maskin vid tillverkning .Enda skillnaden jag ser. Petromax står det inte iallafall. Men 20 timmar, troligtvis ett av många försäljnings argument.
Mvh
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.