Vilket är bästa paddelområdet?

Re: Myggen!

kajaken@yahoo.com; sa:
Allt det ovan sagda är sant. Men myggen, myggen... Värre myggställe finns knappt. Just det rekommenderade Lövskär (jag håller i och för sig med om att det är ett bra startställe) ligger på ett av de värsta myggträsken, Hertsölandet.
Precis som Jens har jag tillbringat min barndoms somrar på Hertsölandet och i Luleå skärgård. Jag kommer ihåg när jag vandrade på en av öarna med min hund, en svartvit karelsk björnhund. Helt plötsligt bytte hunden färg och blev grå, man såg inte pälsen p.g.a. alla mygg. Så skogsvandringar på öarna rekommenderas bara för den väl förberedde!

Men varför ska man in i skogen? I kajaken är det inga problem och det finns gott om sandstränder där det inte är så mycket mygg på dagen. Kvällarna får man se upp med däremot, så det vanliga kitet rekommenderas (heltäckande kläder, myggsäkert tält mm).

En gång i livet bör man i alla fall ha sett Luleå skärgård tycker jag. Se till att pricka in sandstränderna bara.

Hälsningar,
Anders

Lästips

Stilla bergsglädje

Montafon, en av Vorarlbergs mest populära dalar, lockar många besökare både sommar och vinter. Men under försäsongen visar den sig från sin lugna ...

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Generellt kan man säga att det brukar vara som värst med mygg kring midsommar.

Personligen tycker jag att slutet på juli och början av augusti är allra finast här: mindre mygg, soligt och varmt i luft och vatten, men också att det börjar skymma lite mysigt på kvällarna :)

Västkusten är världsklass.

Göteborgs södra skärgård - Svinesund. Bohuslän kicks. Ont om mygg, men det bästa är kargheten och havskänslan som inte infinner sig på samma sätt i Östersjön även om det så klart finns hur många fina paddelvatten som helst där.

S:t Anna och Gryt i Östergötland är det bästa paddelområdet! Vi har paddlat där varje år i 10 års tid. Där finns hur mycket öar som helst att välja på när man vill slå upp sitt tält. Naturligtvis har vi hittat några favoriter, men det finns alltid nytt att upptäcka.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips