Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vilken vingpaddel?
- Trådstartare Björnb
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Idén med vingpaddeln är just att den skall slira mindre i vattnet. Det framgår tydligt i patentansökan som registrerades när vingen kom.
Det syns klart att när en plattpaddel slirar bildas stora virvlar och den suger luft, medan vingen suger mer vatten och slirar mindre.
Det finns givetvis en gräns där även vingen börjar suga mycket luft och då tappar den greppet liksom en plattpaddel. Detta är lätt att visa genom enkla tester.
Som Siven var inne på tidigare vill man ha en övertrycksventil när man paddlar med hög intensitet. Greppar paddeln för hårt stumnar musklerna snabbare och tekniken blir lidande.
Kolla på OS finalerna och se hur kanotisterna stumnar på slutet. Van Koeverden brukar stumna rejält på slutet och det syns att han måste kämpa med att paddla effektivt.
När en motionär paddlar i motvind kan samma problem uppstå även om inte lika brutalt. Musklerna stumnar och farten avtar. Ifall paddeln istället slirar lite i dessa lägen kanske vi får en något högre frekvens, men musklerna stumnar inte och vi kan behålla tekniken och behåller farten.
Ifall paddeln slirar i vattnet tar det längre tid att få ner den framåtdrivande kraften, så därför kan man inte säga att man får lägre verkningsgrad. Kroppen reglerar själv effektuttaget beroende på motståndet. Visst går det åt lite extra energi att föra paddeln från ena sidan till den andra, men i sammanhanget är det försumbart.
Det syns klart att när en plattpaddel slirar bildas stora virvlar och den suger luft, medan vingen suger mer vatten och slirar mindre.
Det finns givetvis en gräns där även vingen börjar suga mycket luft och då tappar den greppet liksom en plattpaddel. Detta är lätt att visa genom enkla tester.
Som Siven var inne på tidigare vill man ha en övertrycksventil när man paddlar med hög intensitet. Greppar paddeln för hårt stumnar musklerna snabbare och tekniken blir lidande.
Kolla på OS finalerna och se hur kanotisterna stumnar på slutet. Van Koeverden brukar stumna rejält på slutet och det syns att han måste kämpa med att paddla effektivt.
När en motionär paddlar i motvind kan samma problem uppstå även om inte lika brutalt. Musklerna stumnar och farten avtar. Ifall paddeln istället slirar lite i dessa lägen kanske vi får en något högre frekvens, men musklerna stumnar inte och vi kan behålla tekniken och behåller farten.
Ifall paddeln slirar i vattnet tar det längre tid att få ner den framåtdrivande kraften, så därför kan man inte säga att man får lägre verkningsgrad. Kroppen reglerar själv effektuttaget beroende på motståndet. Visst går det åt lite extra energi att föra paddeln från ena sidan till den andra, men i sammanhanget är det försumbart.
jag tycker man överhuvudtaget inte skall jämföra plattpaddel och vinge pga. massa olika orsaker. Enligt mig är faktiskt inte effektivitetsövertaget, 2-4%?(mindre slip), som avgör utan att man kan utnyttja så mycket större muskelmassa i varje drag så att man blir mindre trött i varje individuell muskel som deltar i arbetet.
Vet inte vad skillnaden i slip mellan plattpaddel och vinge är - men bara det faktum att man eftersträvar en "lagom" stor liten paddel talar ju i viss mån för att slipet inte är den viktiga skillnaden. Man väljer ju helt enkelt slip bl a genom att välja storlek på bladet - i båda fallen.
Så därför känns det närmast uppenbart att det är rörelsen i kroppen som innebär största skillnaden. Har ju personligen märkt en positiv utveckling när jag successivt fått bättre rotation med vingpaddel. I början liknade min vingpaddelteknik mer plattpaddeltekniken, om än ofrivilligt, och efterhand blev det större skillnad. Att sen jämföra resultat är som regel vanskligt eftersom man som regel är på olika träningsnivå vid olika tillfällen och olika material. Jag har ju knappt paddlat med annat än vinge sen jag gick över till det.
Så därför känns det närmast uppenbart att det är rörelsen i kroppen som innebär största skillnaden. Har ju personligen märkt en positiv utveckling när jag successivt fått bättre rotation med vingpaddel. I början liknade min vingpaddelteknik mer plattpaddeltekniken, om än ofrivilligt, och efterhand blev det större skillnad. Att sen jämföra resultat är som regel vanskligt eftersom man som regel är på olika träningsnivå vid olika tillfällen och olika material. Jag har ju knappt paddlat med annat än vinge sen jag gick över till det.
Varför skulle 635 cm2 (t.ex.) vara det ultimata valet?
En paddels egenskaper beror på betydlig mer än yta. Det som påverkar paddlaren/paddlingen är bl.a.
1. fästet i vattnet - hur mycket motstånd skapar paddeln igenom hela draget
2. stabilitet i fästet - hur/när wobblar paddeln?
3 bladlängd - hur långt måste man doppa paddeln?
4 tighthet - hur nära skrovet kan paddeln gå/hur högt måste jag lyfta paddeln - beror på paddelbredd och kajak
5 paddlarens teknik - vilka muskler används? Hur används paddeln, var startat draget, hur långt är draget, när under draget vinklas paddeln, när avslutas draget, hur hålls paddeln, ben, rotation etc. etc.
6 kajakens motståndskurva - hur ser motståndet ut under olika hastigheter/accelerationer?
7 sjögången
8 Paddlarens individuella förutsättningar - paddelvana, tränade/ otränade muskelgrupper, armlängd etc
Sett utifrån det perspektivet så spelar en ytskillnad på 50 cm2 kanske inte så stor roll för oss amatörer...och individuella egenskaper gör (som vanligt) att det inte finns en enda lösning. Det finns alltid en "för liten" paddel och en "för stor" paddel, men de är olika för olika individer och situationer.
Att man kan hålla samma fart med samma frekvens med liten paddel jmfr med större paddel behöver ju inte vara så konstigt. Att hålla jämn fart kräver inte så mycket effekt, och då kan ju paddeln mer "följa med" än att sätta någon större press i varje paddeltag. Följer den bara med så spelar det ingen roll om paddeln är 50 cm2 eller 5000 cm2! En bil på 50 hästar använder samma effekt som en bil på 500 hästar för att hålla 90 km/h!
Intressanta diskussioner, och erfarenhet skall man alltid lyssna på!
/amatörspekulantpaddlare
En paddels egenskaper beror på betydlig mer än yta. Det som påverkar paddlaren/paddlingen är bl.a.
1. fästet i vattnet - hur mycket motstånd skapar paddeln igenom hela draget
2. stabilitet i fästet - hur/när wobblar paddeln?
3 bladlängd - hur långt måste man doppa paddeln?
4 tighthet - hur nära skrovet kan paddeln gå/hur högt måste jag lyfta paddeln - beror på paddelbredd och kajak
5 paddlarens teknik - vilka muskler används? Hur används paddeln, var startat draget, hur långt är draget, när under draget vinklas paddeln, när avslutas draget, hur hålls paddeln, ben, rotation etc. etc.
6 kajakens motståndskurva - hur ser motståndet ut under olika hastigheter/accelerationer?
7 sjögången
8 Paddlarens individuella förutsättningar - paddelvana, tränade/ otränade muskelgrupper, armlängd etc
Sett utifrån det perspektivet så spelar en ytskillnad på 50 cm2 kanske inte så stor roll för oss amatörer...och individuella egenskaper gör (som vanligt) att det inte finns en enda lösning. Det finns alltid en "för liten" paddel och en "för stor" paddel, men de är olika för olika individer och situationer.
Att man kan hålla samma fart med samma frekvens med liten paddel jmfr med större paddel behöver ju inte vara så konstigt. Att hålla jämn fart kräver inte så mycket effekt, och då kan ju paddeln mer "följa med" än att sätta någon större press i varje paddeltag. Följer den bara med så spelar det ingen roll om paddeln är 50 cm2 eller 5000 cm2! En bil på 50 hästar använder samma effekt som en bil på 500 hästar för att hålla 90 km/h!
Intressanta diskussioner, och erfarenhet skall man alltid lyssna på!
/amatörspekulantpaddlare
Bra skrivet Chris!
... och har man 500 hk så måste man lära sig att hålla igen annars får man böta oavsett det handlar om fortkörning eller slutkörda muskler ;-)
Det är alltså upp till oss själva att lära oss signalerna från vår egen kropp för att undvika problem.
... och har man 500 hk så måste man lära sig att hålla igen annars får man böta oavsett det handlar om fortkörning eller slutkörda muskler ;-)
Det är alltså upp till oss själva att lära oss signalerna från vår egen kropp för att undvika problem.
En bil på 50 hästar använder samma effekt som en bil på 500 hästar för att hålla 90 km/h!
Nja... Jo föresten, det säkert samma effekt vid bakhjulen, ut på vägen. Men knappast "i" motorn. Den stora 500 hk har mer förluster "i sig", det är nog inte optimalt att ha 500 hk för att marcha på i 90. Mycket skrot skall snurra för att en rätt lagom effekt skall ut på bakhjulen. Mer skrot och internförluster än en 50 hästars. Så tänker jag. Ingalunda metaforiskt om paddling o paddlar - utan bara om motorer vid jämna nittio. Å andra sidan kanske det kan vara metaforiskt om just stora och små paddlar... Accelerationsbehov kontra uthållighetsbehov?
I övrigt håller jag med Erik om ditt inlägg Chris. Och vill tillstå att detta var fanimej den bästa vingpaddeltråden sedan tidernas begynnelse. Rikligt med kloka tankar. Gott! [Och en och annan formulering från både Mezzner och Erik att vingen kanske inte är bäst för alla alltid. Tjusigt! I like!
Blir nu ännu mer nöjd med att jag köpte den lilla av de två jag höll i. Det är nog rätt för mig.
(Klart OT: Apropå detta med bilmotorers effekt och mängden skrot; det stämmer ju inte heller som en generell sanning eftersom det finns motorer på t ex 1600 kubik som har 500 hk, och motorer på flera liter som har 100 hk.)
Så rätt. Så klart. Man får nog konstanthålla fler parametrar om man vill vara generaliserande där. Men det hoppar vi ju glatt över. Tillrättavisad och tacksam.
Tycker inte alls att
är OT.
Att accelerera mer vikt i varje drag kräver också mer energi. Så om man har ett uns övervikt (muskler i vila) så är det billigare att banta än att köpa 9-11 kg speciallåda för att bli snabbare. Sedan pratade jag med en som kan racing under dagens kvällspass och han tyckte att paddelytan har minskat rent generellt i alla klasser i racing och inte bara inom maraton. Kanske för att tekniken har utvecklats vad vet jag.
Apropå detta med bilmotorers effekt och mängden skrot; det stämmer ju inte heller som en generell sanning eftersom det finns motorer på t ex 1600 kubik som har 500 hk, och motorer på flera liter som har 100 hk.)
är OT.
Att accelerera mer vikt i varje drag kräver också mer energi. Så om man har ett uns övervikt (muskler i vila) så är det billigare att banta än att köpa 9-11 kg speciallåda för att bli snabbare. Sedan pratade jag med en som kan racing under dagens kvällspass och han tyckte att paddelytan har minskat rent generellt i alla klasser i racing och inte bara inom maraton. Kanske för att tekniken har utvecklats vad vet jag.
Liknande trådar
- Svar
- 6
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg