Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling?

Det är kul

att diskutera kartor för det finns så många olika preferenser och kartor är en passion för många. Jag minns när jag fick hem min första uppsaättning tyvekkartor och låg minst någon timme i badkaret och studerade kartorna.

Nu finns som Peter påpekar många olika sätt att hantera navigering. Att scanna och trycka ut precis rätt kartutsnitt för en tur kan vara smidigt speciellt om man vill förse alla deltagare med en egen karta för att öka deras utbyte av turen.

Jag sparar färdspåren i datorn och kan titta på gamla färdspår på kartbakgrund. Att publicera färdrapporter med spårplottar på www ger också mycket info till t ex andra skridskoåkare som kan trycka ut plottarna och ha med vid egna turer.

Thure
 
Nu skrev jag ju runt Stockholm, och det blir ju en definitionsfråga hur långt från Stadshuset man tycker det är. Men i grova drag är mitt paddel/skridsko/cykelområde Uppland (inklusive nedre Dalälven) Sörmland och Mälaren för enstaka dagar och helger.

OK.du har rätt. Det är en definitionsfråga.
Hade det varit fred i världen och alla var mätta i magen och jag fick önska mig något ang. dessa kartor,så hade jag önskat mig att man kunde köpa precis som med båtsportkortet "område" tex. Södra,Mellersta-Östra Mälaren och Norra Stockholms skärgård. Och om jag skulle ut och paddla på Dalälven så kunde jag välja att köpa en karta för det tillfället.
Man får ju liksom ändå betala för tex. Dalälvskartan i paketet fast man som i mitt fall hade varit mycket gladare om jag hade fått två kartor som angränsar varandra i det område som jag har valt att paddla i för samma pris.
Jag bor i närheten av Dalarö i Sthlm och jag skulle klara mig länge på tre dubbelsidiga ark enl. nuvarande indelning för SSSK.

Peter.
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
att diskutera kartor för det finns så många olika preferenser och kartor är en passion för många. Jag minns när jag fick hem min första uppsaättning tyvekkartor och låg minst någon timme i badkaret och studerade kartorna.

Nu finns som Peter påpekar många olika sätt att hantera navigering. Att scanna och trycka ut precis rätt kartutsnitt för en tur kan vara smidigt speciellt om man vill förse alla deltagare med en egen karta för att öka deras utbyte av turen.

Thure

Hej Thure!

Om jag har förstått det hela rätt så var du med och tog fram SSSK´s karta?

Kan vi inte bara göra en paddlingskarta......Snälla....med prickar...och lite överlappning,,,,och som flaggan i masten,dubbelsidigt med angränsning. Please = )
 
Kan vi inte bara göra en paddlingskarta......Snälla....med prickar...och lite överlappning,,,,och som flaggan i masten,dubbelsidigt med angränsning. Please = )

Bra idé. Om nån dessutom kan tänka ut en bladindelning som gör att man slipper röra sig i skarven mellan tre kartblad när man sticker ut från Kapellskär blir jag glad. Bladindelningsönskemålen blir andra när man paddlar, man kan ju korsa stora farleder på ett enklare sätt än när man skrinnar.

Jag är dock fortfararande inte övertygad om att angränsande blad skall vara på baksidan av varandra, men nöjd med att inte diskutera just den frågan längre....

Ser förresten att SSSKs Nämndö-Nynäshamnskarta (som täcker Dalarö) har ett stort äverlapp med Nynäshamn - Södertälje - Studsvik. Den senare har f.ö. Uppsala - Sigtuna på baksidan........
 
Bra idé. Om nån dessutom kan tänka ut en bladindelning som gör att man slipper röra sig i skarven mellan tre kartblad när man sticker ut från Kapellskär blir jag glad. Bladindelningsönskemålen blir andra när man paddlar, man kan ju korsa stora farleder på ett enklare sätt än när man skrinnar.



Ser förresten att SSSKs NämndöNämndöNämndöNämndö-Nynäshamnskarta (som täcker Dalarö) har ett stort överlapp med Nynäshamn - Södertälje - Studsvik. Den senare har f.ö. Uppsala - Sigtuna på baksidan........

Hej igen,,, Det var just det, Vad gör Uppsala-kartan på baksidan av Nynäshamn-Södertälje? Ja,ja nu har jag ju fått det förklarat för mig av Thure vad som var tanken med att lägga upp det på det sättet ok,,,,men jag är seg att bryta ner, jag tycker fortfarande att det borde vara dubbelsidigt och angränsande. =-)

Jag föreslog för Thure att vi skulle göra en karta med fokus på paddling. Några fler som vill vara med snickra ihop en paddlings-karta? ;-)

Tänk om man på kartan kunde få information om tex. affärer,bajamajor,stugor för de som inte gillar ligga i tält, ställen där man kan bunkra vatten,undervattensten"stenarna har ju en tendens" att vara där man inte ser dom. och prickar för oss som har snöat in på det. Det är ju bara små symboler så det behöver inte bli för plottrigt, om det nu var någon som tänkte på det.

Och ska självklart vara tryckta på TYVEK "fan of TYVEK" okej nu var jag lite väl nördig men ni förstår säkert min tanke.

Hej på er.
Peter
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips