Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling?

Kunde inte se att det var fler farleder markerade på sjökortet, stämmer det?
Tittade igen och såg att det är fler farleder på sjökortet. Men jag hajar inte riktigt vilka man valt att ha med och hur de fungerar. På något ställe t ex bara en kort sträcka markerad.

Sedan undrar jag lite över den minsta sortens "farledspinnar". Är det någon skillnad på såna som står på sjökortet och de som inte gör det? Minns att jag tänkte på att det var en vid sundet mellan Gällnö och Karklö. Och de som vajar i strömmen i Baggensstäket står inte heller med på sjökortet.
 
Tittade igen och såg att det är fler farleder på sjökortet. Men jag hajar inte riktigt vilka man valt att ha med och hur de fungerar. På något ställe t ex bara en kort sträcka markerad.

Sedan undrar jag lite över den minsta sortens "farledspinnar". Är det någon skillnad på såna som står på sjökortet och de som inte gör det? Minns att jag tänkte på att det var en vid sundet mellan Gällnö och Karklö. Och de som vajar i strömmen i Baggensstäket står inte heller med på sjökortet.

Det finns olika sorters sjökort och de har olika mycket detaljer med.

Översiktskorten är de som har med störst område (finns 7 st över Sverige). Skalan varierar mellan 1:500.000 till 1:1.500.000.

Kustkortens skala varierar mellan 1:180.000 till 1:250.000.

Skärgårdskorten 1:50.000 till 1:125.000.

Specialkort 1:10.000 till 1:30.000.

Båtsportkort har skalan från det ordinarie kort de är tagna från. Det är storleken på bladen som skiljer. Natur-, fågel-, sälskyddsområden mm finns utritade.

På kort 621 (1:50.000) som täcker Oxelösund-Söderköping finns ett antal trånga passager. De är då inramade med rött och har texten "See Plan". Då finns en förstoring (1:25.000) av området lagt uppe på land. De prickar du efterlyser som vaggar i strömmen finns bara med i den största tillgängliga skalan - ibland alltså i den lilla förstorade biten...

Det går oftast bra att paddla efter ett Kustkort men var medveten om att all info inte finns med.
 
Gröna kartan

är överlägsen för långfärdskajakbruk IMHO. Vegetationsinformationen ger vägledning vid val av lägerplats men framför allt blir det lättare att identifiera öar och kobbar med hjälp av vegetationen.

Håller också med om att grundinformationen på sjökort kan vara värdefull i grövre sjö. Men om jag bara vill ha med mig en karta blir det alltid en karta med topografisk info.

Finns ett tiotal äldre trådar där det här diskuteras.

Angående varför det är icke angränsande baksidor på SSSKs jubileumskarta är det ett av mina skötebarn. Vill man ha översikt vid navigation/orientering måste man lägga upp angränsande kartbilder bredvid varandra och det blir bara möjligt med den lösning vi valde för kartpaketet med dubbelsidigt tryck. Jag väljer ibland att ha flera kartblad vikta och exponerade på varsin sida i kartfodralet.
Det togs senare fram även en serie med enkelsidigt tryck men den har inte sålt lika bra (i och för sig lite dyrare). Utekartan har inte valt den lösningen vi valde, men de säljer kartorna både enskilt och i paket och deras kartor med mindre bladstorlek täcker också andra områden med vanligen mindre sjöar/sjösystem/skärgårdar än de områden som SSSKs jubileumskarta täcker.

Idag så kombinerar jag oftast den tryckta kartan med en fickfärg-GPSplotter med topografisk karta.

Thure
 

Bilagor

  • pic_22299.jpg
    pic_22299.jpg
    79.7 KB · Visningar: 391
är överlägsen för långfärdskajakbruk IMHO. Vegetationsinformationen ger vägledning vid val av lägerplats men framför allt blir det lättare att identifiera öar och kobbar med hjälp av vegetationen.

Håller också med om att grundinformationen på sjökort kan vara värdefull i grövre sjö. Men om jag bara vill ha med mig en karta blir det alltid en karta med topografisk info.

Finns ett tiotal äldre trådar där det här diskuteras.

Angående varför det är icke angränsande baksidor på SSSKs jubileumskarta är det ett av mina skötebarn. Vill man ha översikt vid navigation/orientering måste man lägga upp angränsande kartbilder bredvid varandra och det blir bara möjligt med den lösning vi valde för kartpaketet med dubbelsidigt tryck. Jag väljer ibland att ha flera kartblad vikta och exponerade på varsin sida i kartfodralet.
Det togs senare fram även en serie med enkelsidigt tryck men den har inte sålt lika bra (i och för sig lite dyrare). Utekartan har inte valt den lösningen vi valde, men de säljer kartorna både enskilt och i paket och deras kartor med mindre bladstorlek täcker också andra områden med vanligen mindre sjöar/sjösystem/skärgårdar än de områden som SSSKs jubileumskarta täcker.

Idag så kombinerar jag oftast den tryckta kartan med en fickfärg-GPSplotter med topografisk karta.

Thure

Hej.

Säg mig, varför måste man lägga upp ca 2kvm karta bredvid varandra för att få en överblick? Går det verkligen inte att bara följa sin planerade rutt med fingret och när man kommer slutet av kartbilden bara vända och fortsätta där man slutade?
Det har i varje fall aldrig varit ett problem för mig att kartan fortsätter på andra sidan på samma blad. det vore ju praktiskt om man bara behövde en karta med sig som täcker ett stort område.
På sjökort använder man sig av överlappning för att göra just övergången från ena sidan till den andra lättare. Hade man haft dubbelsidigt med angränsande områden så kunde man få med sig tex. allt mellan Nämdö och Södertälje på ett enda papper, praktiskt tycker jag.

Hade tex. prickar röd/grön varit utsatta på kartan hade det varit ännu lättare att orientera sig.
I övrigt är ju kartan bra. I fortsättningen kommer jag att köpa enkelsidigt,men som sagt då har man två vita sidor i onödan.

Peter.
 
Både Tyvek Östra Svealand och Tyvek från Utekartan finns med enkelsidigt och dubbelsidigt tryck. Sedan kan jag hålla med om att kombinationen av vilka kartområden som finns på de bägge sidorna på du dubbelsidiga Östra Svealand är korkat.

Känner att jag fick visst medhåll ang. indelningen av olika kartområden. "Korkat" var ordet. Tackar :-D
 
Senast ändrad:
Jag håller med Thure vad gäller bladindelningen (och jag föredrar terrängkartan vid paddling och skridskoåkning). Det är inte alls ovanligt att man vill få överblick över ett område som täcks av mer än ett kartblad - inför grovplanering av en dag på skridskor, cykel eller i kayak. Vindriktningar, öppna passager, mm skall begrundas t.ex. och då lägger man bladen brevid varandra.

Sen finns det ett par vanliga paddlingsområden i skärgården som är besvärliga ur kartskarvssynpunkt, som området utanför Kapellskär.

Tyvekkartorna är suveräna, ett "step change" för friluftslivet i klass med när de första liggunderlagen kom. Om du skall paddla eller åka skridskor runt Stockholm kommer du snart att upptäcka att du behöver alla kartorna i serien (jag har förresten kvar ett stort antal inplastade grönsaksblad från före Tyvek som jag inte haft hjärta att slänga än, de har legat oanvända i många år nu).
 
Känns som jag upprepar mig :)

Tror detta var uppe nyss! Men jag upprepar mig gärna :) Jag använder ett vanligt Båtsportskort i skala 1:50 000 med Specialkort 1:25 000 som är vattenfasta å stryktåliga dom förvarar jag i ett mjukt vikbart sjökortsfodral(med blixlås) Lätt att vända, vika upp den yta du vill se utan att behöva öppna å byta blad!
Men ska jag vara ärlig så paddlar jag ju oftast i hemmavatten där jag känner varje vik å grynna :)

/Janne
 
Jag håller med Thure vad gäller bladindelningen (och jag föredrar terrängkartan vid paddling och skridskoåkning). Det är inte alls ovanligt att man vill få överblick över ett område som täcks av mer än ett kartblad - inför grovplanering av en dag på skridskor, cykel eller i kayak. Vindriktningar, öppna passager, mm skall begrundas t.ex. och då lägger man bladen brevid varandra.

Sen finns det ett par vanliga paddlingsområden i skärgården som är besvärliga ur kartskarvssynpunkt, som området utanför Kapellskär.

Tyvekkartorna är suveräna, ett "step change" för friluftslivet i klass med när de första liggunderlagen kom. Om du skall paddla eller åka skridskor runt Stockholm kommer du snart att upptäcka att du behöver alla kartorna i serien (jag har förresten kvar ett stort antal inplastade grönsaksblad från före Tyvek som jag inte haft hjärta att slänga än, de har legat oanvända i många år nu).

Hej!
Alla har vi rätt till en åsikt och jag respekterar din.
Men jag kan fortfarande inte förstå varför det skulle vara svårare att få översikt och att grovplanera bara för att man skulle få vända på kartbladet. Vi talar här om en skala på 1:50000 varje blad täcker ett stort område så det borde inte vara så svårt att få en god överblick.

Med en väl tilltagen överlappning kommer man också ifrån problematiken med allt för snäva kartskarvar där det kan vara lätt att missa viktig information. ett sjökort har tex. skarvar som i vissa fall överlappar varandra med 1 distans eller mer.

Roligt att du nämnde att "om jag skall tex.paddla i Sthlm" så behöver jag snart alla kartorna i serien.
Helt rätt jag hade tänkt att paddla i Sthlm skärgård,och då undrar jag vad jag ska med en karta över Dalälven till?
Stockholms skärgård inklusive en del av Mälaren täcks av totalt 6 st kartor som skulle kunna om de var dubbelsidiga rymmas på totalt tre stycken separata kartor. Jag har helt enkelt ingen nytta av karta över Västra Södermanland som man får på köpet om man köper en karta över Söderarm-Sandhamn.

Det är min åsikt.
Peter.

PS, Förövrigt är jag helt såld på TYVEK och betaler gärna extra för en karta av denna superkvalité
 
Hej.

Säg mig, varför måste man lägga upp ca 2kvm karta bredvid varandra för att få en överblick? Går det verkligen inte att bara följa sin planerade rutt med fingret och när man kommer slutet av kartbilden bara vända och fortsätta där man slutade?
.

Det är just vid ruttplaneringen man har mest nytta av att se hela området som kan vara aktuellt. Men för den skulle behöver du inte vika upp mer än det aktuella området. Har du vikt upp bara lite kan du t ex ha uppe ytan av A5 från ena kartbladet och ytan A5 från det andra kartbladet bredvid varandra i kartfodralet under själva färden. Det kan vara mycket användbart när man rör sig kors och tvärs i närheten av en kartskarv vem vill röra sig enbart utmed raka linjer?

Att fatta tanken med systemet tror jag inte är så svårt. Men alla är inte begeistrade det medger jag. Å andra sidan är de som någon gång insett svårigheterna med stora kartblad med dubbelsidigt tryck förtjusta.

På en karta som används på vintern har man ingen nytta av prickarna då sjöfartsverket tar bort dessa inför issäsongen.

Thure
 
PS, Förövrigt är jag helt såld på TYVEK och betaler gärna extra för en karta av denna superkvalité[/QUOTE]

Är oxå helt såld på mitt Båtsportskort som är tillverkat av TYVEK :)

/Janne
 
Helt rätt jag hade tänkt att paddla i Sthlm skärgård,och då undrar jag vad jag ska med en karta över Dalälven till?
Stockholms skärgård inklusive en del av Mälaren täcks av totalt 6 st kartor som skulle kunna om de var dubbelsidiga rymmas på totalt tre stycken separata kartor. Jag har helt enkelt ingen nytta av karta över Västra Södermanland som man får på köpet om man köper en karta över Söderarm-Sandhamn.

Stora vitsen med att ta fram ett sånt här kartpaket är att man så starkt kunde reducera priset i och med att många nappade. Jag vill minnas att de som köpte de 2400 första paketen bara betalade 700 kr per uppsättning vilket var en bråkdel av vad motsvarande kartor skulle ha kostat tryckta på de vanliga pappersbladen med 50 X 50 cm. Ursprungspriset förutsatte billig distribution. Priset idag blir förstås högre när man köper lagerhållna kartpaket.

Det blev helt enkelt dyrare för den enskilde att köpa enstaka blad än hela paketet. Jag skulle gärna se att någon tog fram en serie med alla fjällkartor och försökte reducera kostnanden genom att ta upp förhandsbeställningar.

Thure
 
Roligt att du nämnde att "om jag skall tex.paddla i Sthlm" så behöver jag snart alla kartorna i serien.
Helt rätt jag hade tänkt att paddla i Sthlm skärgård,och då undrar jag vad jag ska med en karta över Dalälven till?

Nu skrev jag ju runt Stockholm, och det blir ju en definitionsfråga hur långt från Stadshuset man tycker det är. Men i grova drag är mitt paddel/skridsko/cykelområde Uppland (inklusive nedre Dalälven) Sörmland och Mälaren för enstaka dagar och helger.

Jag är nöjd med mina kartor, säkert beroende på vana. I motsats till Thure använder jag inte kartfodral utan har kartorna "naturell". På kayaken kan jag ha typ två A3:eek:r framme utan omvikning, vid skridskoåkning har jag dem i benfickan och då blir ytan mindre.

De av mina paddlingskompisar som är eller varit båtfolk föredrar sjökort. En del kör med GPS också och ett par stycken jag träffat på skriver ut kartor specifikt för varje tur för att optimera storlek och information.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
Vilken typ av torrdräkt? Paddling allmänt 0
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
mabrauns Vilken kajak Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Kal-P-Dal Vilken operatör i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 15
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
kitee Vilken båt? Paddling allmänt 1
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
andyhill Vilken kajaktyp för ruggigt väder på västkusten? Paddling allmänt 15
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
Ace 374 Vilken är snabbast !! Paddling allmänt 9
Stuvarn Vilken är er favoritpaddel? Paddling allmänt 24
Ute är kul Vilken kajak? Paddling allmänt 5
Paddla.se Torrdräkt, vilken? Paddling allmänt 37
Stuvarn Vilken kajak är bäst på allt :-) Paddling allmänt 29
Björnb Vilken vingpaddel? Paddling allmänt 88
Tolla-bolla Vilken kajak? Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Vilken paddel är bra till vad? Paddling allmänt 32
Erik Barkefors Vilken kanot i Ljungskile? Paddling allmänt 2
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken paddel? Paddling allmänt 2
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4
Petrur Vilken dubbelpaddel till Kanadensare Paddling allmänt 8
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
kacka Vilken paddel? Paddling allmänt 5
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
Macke27 Vilken paddel...Vitudden eller Htc? Paddling allmänt 8
henrikjohansson Vilken kajak för en nybörjare? Paddling allmänt 0
joso Vilken kajak, lång i strumplästen Paddling allmänt 23
Staffan_TeamToyota Vilken Flytväst?! Paddling allmänt 4
mellgren Vilken välja?! Paddling allmänt 1
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.