vilken trangia?

Postade denna i fel forum innan...

Hej.
Jag har bestämt mig för att köpa en trangia UL/HA i 27 serien.

Jag undrar om jag ska satsa på en
http://www.outnet.se/trangia/27-7-ulha.php

eller en

http://www.outnet.se/trangia/27-3-ha.php
???

den som är lite dyrare har vindskyddet i UL/HA men väger några gram mer.
Så jag undrar vad det är för skillnad på om man har vindskyddet i UL/HA eller UL? vad jag har förstått så är den mer slitstark... men några mer fördelar ?
27 - 3 har stekpannan i non-stick, är den också värd pengarna?

tackar för svar!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Blev nog lite fel där. Har bestämt mig för att jag vill ha kastrullerna i HA. Men jag undrar om jag tjänar på att betala några extra kronor för att få vindskyddet i HA, eller är det lika bra att ha vindskyddet i UL?

(trode alltså att materialet kallades antingen för "UL/HA" eller "UL" men förstod nu att med UL/HA menades två olika material... :D)

Det värsta som kan hända är att vindskydden blir lite buckliga efter några år och du får byta dem skulle jag tro...knappast en del som du vinner på att ha mer lättdiskad.

Om du ska ha nonstick eller inte i stekpannan beror helt på om du ska steka eller inte och vad för sorts mat.

Det värsta som kan hända är att vindskydden blir lite buckliga efter några år och du får byta dem skulle jag tro...knappast en del som du vinner på att ha mer lättdiskad.

Om du ska ha nonstick eller inte i stekpannan beror helt på om du ska steka eller inte och vad för sorts mat.

okej...så om jag har UL eller HA som vindskydd spelar ingen roll ? blir ändå buckligt? UL verkar vara lite lättare än HA också

Satsa på en gasolbrännare

Om du nu bestämt dig att Trangia är det bästa kastrullsetet på marknaden så skulle jag rekommendera ett köp av gasolbrännaren, såvida du inte ska flyga. Detta med bränsle och flyg är ett problem som det finns massor av trådar här på Utsidan. Men såväl gasol som T-röd är förbjudet att ha med vid flygresor.

Per

Om du nu bestämt dig att Trangia är det bästa kastrullsetet på marknaden så skulle jag rekommendera ett köp av gasolbrännaren, såvida du inte ska flyga. Detta med bränsle och flyg är ett problem som det finns massor av trådar här på Utsidan. Men såväl gasol som T-röd är förbjudet att ha med vid flygresor.

Per

har man kört med gasolbrännare så går man inte tillbaka till spriten igen - jag lovar.

bränsleproblematiken är lika för alla kök - inget får tas med och allt får köpas på platsen man anländer om man flyger.

gasolbrännare är lättast att får 'flygfärdig' (själva gasflaskan får man lämna hemma eller slängas) medans T-spritbrännare och multifuel-kök med bensin/fotogen måste torkas ur noggrant så att det inte luktar bränsle i flaskorna eller i köken innan incheckning - annars kan det fastna i säkerhetskontrollerna...

Ha!

Vikten för HA är den samma som för UL. Viktskillnaden i dina alternativ kommer från skillnader i stekpannans vikt. Mitt råd är att välja vindskydd i HA.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips