Vilken storlek på ryggsäck har du??

Måste bara slå ett slag för Norrönas klassiska ramryggsäck Hadeng La på 120 liter. 2 stycken avtagbara sidfickor står för 20 liter. Rekommenderas!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Norröna Hadeng La

Håller med föregående inlägg. Visserigen tung, men vilken bärkomfort!
Har toppbygeln med extra 30 liters pack, lär det räcka för en månad på fjället.
Sedan har jag en liten billig Polsk ryggsäck för korta turer, Visent 65 liters, inget att bära tungt med, aj!

The North Face - Minuteman 80 + 7 liter (kan höja topplocket).

Jag är helt nöjd med den. Aningen varm längs med ryggen, men mycket bekväm att bära även tung packning med.

Det jag gillar med modellen är att topplocket kan fungera som en midjeväska då det finns en rem och ett spänne för ändamålet. Passlig storlek för mindre dagsturer.

/Johan

80 l Vulcan

Berghaus Vulcan utan sidfickor = ca 80 liter.

För en 10-dagarstur går allt ner inuti ryggan. Jag brukar dock alltid ha liggunderlaget på utsidan, så att det går snabbt att lägga ut när man behöver.

För dagsturer under långturen använder jag en kombinerad kompressionspåse/uppdragssäck (constrictor från Haglöfs) som annars är tältfodral.

För en veckotur Klättermusen Gungner Kev 50 liter + 7 liter sidficka. Tält i kompressionspåse under ryggsäcken, liggunderlag utanpå, allt vattenskyddat. Mycket nöjd.

Har även en Haglöfs Alaska 65 + 25 l, men länge sedan den användes.

70 L Bergans 1988-1999

120 L Nørrøna Recon Pack 1999-????
Anvendes uden sidelommer, dvs 100 L.
Overlegen bærekomfort.

Reconpakken!

Edge; sa:
Måste bara slå ett slag för Norrönas klassiska ramryggsäck Hadeng La på 120 liter. 2 stycken avtagbara sidfickor står för 20 liter. Rekommenderas!

Måste bara hålla med, Norrönas ramsystem är otroligt skönt att bära med även om det blir lite tyngre. Har efter olika tester av olika stora softsäckar fastnat för deras ramis på 125L. Lättpackad och går att lasta lite hur som helst utan att problem uppstår. Passar för +2 veckorsvandringarna och vinterturerna.

Har också en 35L dagturssäck, tillsammans med ytterfickorna till ovanstående har man 60 L vilket räcker bra för en veckotur på sommarfjället med tält och allt.

J

Juvas.

Jag har köpt en Fjällräven JUVAS 90L som jag ej har testat än. Kanske lite overkill men om man ska ut på fjällvandring ensam så måste man ju få med sej allt, typ tält,sovsäck,mat och kök osv.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips