Vilken sida ska man gå på?

Lite utanför ämne men på tal om höger respektive vänstertrafik så minns jag historien kring detta och det kopplar faktiskt an till min föregående post. Redan de gamla romarna hade för vana att rida och köra sina stridsvagnar med tömmarna i vänster hand för att kunna hålla vapnet i höger hand. Man ville med andra ord alltid köra på vänster sida för att kunna möta en attack på höger sida. Detta var praxis eller lagstiftat (Storbritannien sedan 1700-talet) i hela Europa fram till Napoleons dagar. Den franske kejsaren var vänsterhänt och föredrog att rida på höger sida. Det visade sig också vara en effektiv taktik att möta fienden på ”fel” sida varför Frankrike, kolonier och allierade började rida på höger sida även utanför det militära.
 
Är det vad man menar får man väl skriva det på skylten.
Skylten talar bara om vad nuvarande lagstiftning säger dvs om fordon och gående färdas på samma väg så skall man gå på vänster sida och framföra fordonet på höger sida. Det är inte så att Luleå kommun har en egen lagstiftning i detta fall. Orsaken till denna lagstiftning är att de mest oskyddade trafikanterna - de gående- skall se om något fordon är farligt nära.
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
I vanliga fall går jag på höger sida men tycker ibland det är svårt att veta. Exempelvis skogsleder där det på senare år börjat cyklas med mountainbike. Ska man gå på vänster sida då bara för att det ibland kan komma cyklar även om det är en typisk gångväg?
 
I vanliga fall går jag på höger sida men tycker ibland det är svårt att veta. Exempelvis skogsleder där det på senare år börjat cyklas med mountainbike. Ska man gå på vänster sida då bara för att det ibland kan komma cyklar även om det är en typisk gångväg?
Skogsleden är att hänföra till allemansrätten och därför har även cyklar laglig rätt att färdas där. Det verkar vettigt - anser i vart fall jag- att tillämpa samma beteende där som om du mött cyklisten på en väg som omfattas av trafiklagstiftningen dvs håll till vänster.
 
Kombinerade gång/cykelbanor är en dålig idé. Tydligen ska luleskylten förstås som en erinran om att det egentligen är en cykelväg och att eventuella gångtrafikanter, precis som på landsvägen, ska hålla sig på kanterna.
 
Skylten talar bara om vad nuvarande lagstiftning säger dvs om fordon och gående färdas på samma väg så skall man gå på vänster sida och framföra fordonet på höger sida.

Ja men det underlättar inte på något sätt jämfört med om man både gick och cyklade till höger. Tvärtom blir det rörigare vid möten än om man körde med konsekvent högertrafik.

Varför ska just gående vara de som behöver se mötande trafik? Borde inte t.ex. cyklister på landsväg ha nytta av att bättre se mötande trafik? Så cyklister på landsväg borde cykla på vänster sida?
 
Ja men det underlättar inte på något sätt jämfört med om man både gick och cyklade till höger. Tvärtom blir det rörigare vid möten än om man körde med konsekvent högertrafik.

Varför ska just gående vara de som behöver se mötande trafik? Borde inte t.ex. cyklister på landsväg ha nytta av att bättre se mötande trafik? Så cyklister på landsväg borde cykla på vänster sida?
Jag håller delvis med men orsaken torde vara att fotgängare är en långsam och oskyddad grupp i trafiken. Även cyklister är oskyddade men skall vi då ha en regel om man går/cyklar på en cykelbana och en annan regel om man går/cyklar på en väg som trafikeras av motorfordon? Sedan uppstår andra problem - är t.ex en moped att anse som ett motorfordon i detta sammanhang?

Sedan är det så att lagstiftningen redan finns och då blir det kaos om man - på grund av egna preferenser- bryter mot den genom att gå på "fel" sida.

Jag föreslår att dom som inte vill acceptera dagsläget jobbar för en ändring av lagen i stället för att bryta mot den!
 
Lagstiftningen att man ska gå på vänster sida på kombinerad GCB är ny. Förut var det bara om man gick på väg utan gångbana som kan skulle gå på vänster sida.

Jag tycker den gamla regeln var enkel: Vi har normalt högertrafik. Enda undantaget är om man går längs en väg som saknar gångbana.

Men jag håller helt med om att de som t.ex. struntar i hastighetsbegränsningar, stopplikt, P-förbud etc borde lobba för att ändra reglerna istället för att bryta mot dem. För att inte tala om de som parkerar med två hjul på trottoaren för att inte hindra andra bilar så mycket.
 
Lagstiftningen att man ska gå på vänster sida på kombinerad GCB är ny. Förut var det bara om man gick på väg utan gångbana som kan skulle gå på vänster sida.

Jag tycker den gamla regeln var enkel: Vi har normalt högertrafik.
Den gamla regeln?
Sedan högertrafiken infördes 1967 har regeln varit att fotgängare skall gå på vänster sida när de går på en fordonsväg, tex en cykelbana.
Sedan 2018 finns det en lag om detta, vilket står redan i #1 i denna tråd.
"Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen."
Men regeln har alltså funnits sedan högertrafiken införande, även om många, inte enbart i den här tråden,
verkar ha valt att ignorera den.
 
Den gamla regeln?
Sedan högertrafiken infördes 1967 har regeln varit att fotgängare skall gå på vänster sida när de går på en fordonsväg, tex en cykelbana.
Sedan 2018 finns det en lag om detta, vilket står redan i #1 i denna tråd.
"Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen."
Men regeln har alltså funnits sedan högertrafiken införande, även om många, inte enbart i den här tråden,
verkar ha valt att ignorera den.
Det handlar nog mest om okunskap. Vi som fick trafikundervisning i skolan när vi var små fick det där med vilken sida av vägen man skulle gå ordentligt inpräntat. Den typen av undervisning försvann nog på 90-talet. Det kan med andra ord vara en generationsfråga. Sedan kan ju förstås vetgirighet råda bot på den mesta okunskapen.
 
fast en GCB är ingen cykelbana - det är en gångväg med cyklister.

Man går var man vill och inget kommer förändras så länge det är anarki. Är lagstiftarna seriösa får de väl bötfälla gångarna när de går på fel sida. Eller så får de måla linjer på GCBn, för nåt ömsesidigt samarbete kommer aldrig uppstå. Så naivt att tro på detta.

När det kommer en flock med ungar eller mammor med sina barnvagnar som går i bredd, får cykelpolisen va där med blåljusen och bötfälla 😄
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips