Vilken sida ska man gå på?

Jag tror ni missar poängen här.

Normalt försöker man göra lagar så teknikneutrala som möjligt, för att inte lagarna ska gå att runda genom att använda annan teknik. Det har man uppenbarligen inte gjort här.
 
Det lustiga eller möjligen sorgliga är att en trafikantkategori som inte behöver någon utbildning för att befinna sig i trafiken har de krångligaste reglerna.

Gångtrafikant på trottoar håller till höger. Om inte sagda trottoar utgör del av gc-körbana varvid gångare håller till vänster. Gångare i korridor inomhus håller till höger. Gångare på allmän väg håller till vänster.

Jag lär hunden kommandot vänster för att underlätta möten. Och sedan går jag helt fräckt på vänster sida även på trottoar när hunden är med. Om någon säger något, svarar jag bara, hunden har inte lärt sig höger ännu.

/John
 
Det är ändå bara i teorin man promenerar så. I verkligheten går alla precis som de känner för, man cyklar på trottoaren, går med barnvagnar i bredd och parkerar bilen på motorvägsfickor osv. Inte mycket ordning längre.
 
Och många parkerar bilen halvvägs uppe på trottoaren, för att de vill underlätta för trafiken.
På många ställen är det fullt tillåtet att parkera på vägen vid trottoaren, det är aldrig ok att parkera med ett hjulpar på trottoaren.

/John
 
Och många parkerar bilen halvvägs uppe på trottoaren, för att de vill underlätta för trafiken.
På många ställen är det fullt tillåtet att parkera på vägen vid trottoaren, det är aldrig ok att parkera med ett hjulpar på trottoaren.

Utanför oss är det P-förbud hela gatan, vilket gör att folk försöker parkera helt på trottoaren istället...
 
Det fungerar så länge gång/cykelbanorna är enkelriktade.
Vadå? Det är ju till för att den som går skall se om det mötande fordonet (cykeln) kommer så nära att man måste kasta sig i diket. (Precis som det fungerar när du går på en landsväg där du möter bilarna som är närmast dig genom att gå på vänster sida)
 
Klarar man inte hålla isär vilken sida man ska gå på, tycker det är förvirrande, inte förstår att det är skillnad mellan fotgängare och fordon samt förväxlar de båda, så kanske man inte ska ge sig ut i trafiken utan ledsagare. ;)

Tror mycket av förväxlingen beror på att man är så inkörd på högertrafik och att färdas med fordon på höger sida att man inte förstår skillnaden gentemot gångtrafikanter.

Vill hävda att hålla till vänster när man färdas till fots (och förmodligen till häst) har varit praxis i århundraden. Anledning är helt enkelt att höger för de flesta är vapenhanden eller svärdshanden och man vill möta en eventuell fiende/fara med vapenhanden närmast fienden. Det är trafikreglerna med motorfordonens intågande som förvirrat många
 
Vadå? Det är ju till för att den som går skall se om det mötande fordonet (cykeln) kommer så nära att man måste kasta sig i diket. (Precis som det fungerar när du går på en landsväg där du möter bilarna som är närmast dig genom att gå på vänster sida)
Är det vad man menar får man väl skriva det på skylten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
Amiedm Vilken svamp? Allmänt om friluftsliv 7
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
Jojosurf Bärryggsäck/Bärstol - Vilken? Allmänt om friluftsliv 16
Alex00 Vilken väska!? (Kajka/Abisko) Allmänt om friluftsliv 7
otr vilken fågel Allmänt om friluftsliv 2
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
veni Vilken GPS skulle ni rekommendera? Allmänt om friluftsliv 15
stortotta Vilken hund för äventyret? Allmänt om friluftsliv 43
Sjolidens Flytta till skogs... vilken skog? GÖTEBORG Allmänt om friluftsliv 12
Bulgakov Lofoten till hosten - vilken linje Allmänt om friluftsliv 0
vannar Vilken blomma? Allmänt om friluftsliv 2
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
7S Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa Allmänt om friluftsliv 255
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.