Vilken sida ska man gå på?

Vi har haft högertrafik sen 1967. Det har funnits ett enda undantag från högertrafiken: Om man går på en väg som saknar gångbana.

Nu har undantaget utökats till att gälla även GC-banor.

Högertrafik för fordon men inte för gående! GÅende till vänster är, som man säger nu, sedan gammalt (1967)..
Argument: Gående ska lätt se mötande trafik.

/Patrik
 
Jag gillar hur du motsäger ditt första uttalande med ditt andra.
Nej, det är olika saker. Att man som fotgängare lättare ser mötande trafiken betyder inte att sannolikheten att bli påkörd av den mötande trafiken automatiskt bli mindre. För den som kommer i bil spelar det väl knappast nånm roll om man ser fotgängaren framifrån eller bakifrån?

Jag kan hålla med om att potentiellt skulle det kunna öka sannolikheten för att man hinner kliva åt sidan om man märker att fordonsföraren inte uppmärksammat att det finns en fotgängare på körbanan.

Men på t.ex. GCB verkar det nästan som denna regel ökat risken att bli påkörd. Detta eftersom de är så smala. Om en cyklist möter både en fotgängare (som går på vänster sida) och en cyklist (som cyklar på höger sida) så blir det inte bättre än om fotgängaren hade gått på samma sida som den mötande cyklisten.
 
Högertrafik för fordon men inte för gående! GÅende till vänster är, som man säger nu, sedan gammalt (1967)..
Argument: Gående ska lätt se mötande trafik.

Läs gärna Trafikförordningen. Varför inte söka på ordet "vänster" i Trafikförordningen? Det har nämligen jag gjort förut.

Det går också bra att gräva fram t.ex. den gamla Vägtrafikkungörelsen om man nu vill försöka hitta att det nånstans har stått generellt att man ska gå till vänster.
 
Nej, det är olika saker. Att man som fotgängare lättare ser mötande trafiken betyder inte att sannolikheten att bli påkörd av den mötande trafiken automatiskt bli mindre. För den som kommer i bil spelar det väl knappast nånm roll om man ser fotgängaren framifrån eller bakifrån?

Jag kan hålla med om att potentiellt skulle det kunna öka sannolikheten för att man hinner kliva åt sidan om man märker att fordonsföraren inte uppmärksammat att det finns en fotgängare på körbanan.

Men på t.ex. GCB verkar det nästan som denna regel ökat risken att bli påkörd. Detta eftersom de är så smala. Om en cyklist möter både en fotgängare (som går på vänster sida) och en cyklist (som cyklar på höger sida) så blir det inte bättre än om fotgängaren hade gått på samma sida som den mötande cyklisten.

Sannolikheten att bli påkörd av en mötande bil eller annat fordon är lika om man står kvar på vägen när bilen kommer men jag inbillar mig (med viss fog utgående från mej själv) att de flesta gående som ser en mötande bil eller annat fordon som inte väjer kommer att hoppa åt sidan, därmed ser jag en stor poäng med att gå på vänster sida medan fordon håller till höger.

Om man möts ansikte mot ansikte är samspel (jag ser dig och du ser mig) lättare än ansikte mot rygg.

Om du läser i andra trådar dä rmånga cyklister ivrar för att köra på körbanan istället för kombinerad GCväg (för att slippa väja för långsamma gående) så tror jag också att gående håller vänster är bra. Att sedan cyklisterna kör långsammare än bilister på körbanan bredvid cykelbanan de ignorerar verkar inte bekomma ivrarna av att cykla på körbanan.

/Patrik
 
Läs gärna Trafikförordningen. Varför inte söka på ordet "vänster" i Trafikförordningen? Det har nämligen jag gjort förut.

Det går också bra att gräva fram t.ex. den gamla Vägtrafikkungörelsen om man nu vill försöka hitta att det nånstans har stått generellt att man ska gå till vänster.

Trafikförordningen gällande nu:
"Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen."



VTK 1972:603
Om det inte finns någon gångbana eller vägren, får gående använda cykelbana eller körbana. Gående, som använder körbanan, bör gå längst till vänster i färdriktningen. Förordning (1985:380).

Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/vagtrafikkungorelse-1972603_sfs-1972-603

Det jag minns från trafikundervisningen i skolan på sent 70- och tidigt 80tal är att man går till vänster, undantaget samlad tropp t ex militär trupp på marsch.

Jag hittar inget som ger dig stöd för att man skulle gå till höger efter 1967, länka gärna var du hittat detta.
För mej låter det fel.


/Patrik
 
"På enbart gångbana, trottoar, stigar och motionsspår mm är det inte reglerat på vilken sida man ska gå. Här gäller att visa ömsesidig hänsyn."

Tack för det tydliga citatet! Det bör sätta streck för diskussionen om vad som gäller, dvs. söka svaret på trådens fråga i rubriken som felaktigt undrar vilken sida man ska gå på.
Dock återstår ju att klara ut vilken sida man bör gå på :). Där är min åsikt helt klar: I och med den "nya" regeln om att gående om möjligt ska hålla till vänster på gemensam GCB finns det ingen som helst anledning att enbart på gångbana/trottoar/stig/.... hålla till höger. Så vi som var med om högeromläggningen och fick oss itutat att även hålla till höger i gångtrafiken bör nog söka lära om!
 
Tack för det tydliga citatet! Det bör sätta streck för diskussionen om vad som gäller, dvs. söka svaret på trådens fråga i rubriken som felaktigt undrar vilken sida man ska gå på.
Dock återstår ju att klara ut vilken sida man bör gå på :). Där är min åsikt helt klar: I och med den "nya" regeln om att gående om möjligt ska hålla till vänster på gemensam GCB finns det ingen som helst anledning att enbart på gångbana/trottoar/stig/.... hålla till höger. Så vi som var med om högeromläggningen och fick oss itutat att även hålla till höger i gångtrafiken bör nog söka lära om!
Samma sak försökte jag få konstaterat i inlägg #12...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
Amiedm Vilken svamp? Allmänt om friluftsliv 7
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
Jojosurf Bärryggsäck/Bärstol - Vilken? Allmänt om friluftsliv 16
Alex00 Vilken väska!? (Kajka/Abisko) Allmänt om friluftsliv 7
otr vilken fågel Allmänt om friluftsliv 2
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
veni Vilken GPS skulle ni rekommendera? Allmänt om friluftsliv 15
stortotta Vilken hund för äventyret? Allmänt om friluftsliv 43
Sjolidens Flytta till skogs... vilken skog? GÖTEBORG Allmänt om friluftsliv 12
Bulgakov Lofoten till hosten - vilken linje Allmänt om friluftsliv 0
vannar Vilken blomma? Allmänt om friluftsliv 2
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
7S Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa Allmänt om friluftsliv 255
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.