Vilken Schweizare?

SAK Service Pocket Tool

Hej, har nu äntligen hittat en bra bild på SAK´s senaste skapelse.

fe2b01cf.jpg.orig.jpg

Mattias ungefär så här såg den där custom SAK-en ut.

Häls. Paul

PS Måtten i tum!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Olika modeller

Jeobald (Björn Åström), glömde svara dig angående McGyver kniven. Efter lite research på Blade Forum så har jag fått veta att den modell som Mac använde mest var "Spartan".
Dock använde han tydligen inte endast en modell, utan växlade ganska mycket.
aknife.gif

Jodå, små knivar har varit tillåtet i handbagage

puide; sa:
Det har aldrig varit tillåtet att medföra knivar under flygningar.
I Sverige gällde max 70 mm bladlängd (fast det var förstås inte nån garanti för att ALLA skulle ses som OK), USAs motsvarighet till LFV sa max 4 tum (vilket alltså var gränsen ingen flygplats fick gå över, en del var mer restriktiva med t ex "kortare än långsidan på ett kreditkort"), i Japan var det det även efter att de fått en pilot dödad med hjälp av just en röd liten fällkniv, El Al som verkligen tänkte på säkerhet hade heller inte nåt totalt knivförbud (och jag har läst antydningar om att de inte har det nu heller).

Ett litet tillägg

Det är riktigt Urban. Det finns dock ett undantag, åtminstone vad gäller Landvetter.

Jag har flugit ca 3 ggr/år ner till Europa de senaste 6 åren och bara haft problem en gång med min fickkniv, för ca 3 år sedan.

Det gällde en liten Puma Cub fällkniv, med en bladlängd på just 7 cm. Jag fick lämna ifrån mig kniven till vakterna eftersom den har ett låsbart blad och det gick inte för sig.

Fick skriva min adress på ett kuvert som jag sände till mig själv med post.

Sedan dess har jag alltid med mig en EKA Swede. Den har samma bladlängd men inte låsbart blad. Med den är det aldrig några problem. Dock har jag inte flugit efter 11. september så jag vet inte hur det fungerar nuförtiden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips