Vilken pannlampa ska jag köpa?

Kör själv med Petzl Tikka XP2 och finns såklart billigare modeller om du bara skall ha den som lägerlampa. Har använt petzl´s andra lampor men denna är i en klass för sig och väl lämpad för mörkerpaddling utan att kosta en förmögenhet. Om du skall ut på vattnet eller i skogen när det är mörkt kommer du uppskatta möjligheten att använda dess kraftiga ljus och lätt utskilja vad som är vad i mörkret. Fungerar utmärkt att springa i skogen, paddla eller cykla mitt i natten utan att behöva vara oroliga för terrängen.

"Tikka XP 2 // Kraftfull, lätt och kompakt pannlampa med LED teknik samt möjlighet till större ljusspridning på nära håll tack vare en vidvinkellins Ljuskällan består av en vit, mycket ljusstark diod samt en röd diod. Ger ett bra ljusflöde med en räckvidd upp till 60 m på den vita och synligt ljus upp till 1000 m på den röda dioden. Möjlighet till fem olika ljuslägen som är maximal, ekonomisk och blinkande på den vita samt kontinuerligt eller blinkande på den röda. Ställbart lamphuvud och elastiskt pannband. // Batterierna sitter i lamphuset (3 st AAA). Batteriladdningsindikator börjar lysa när lampan understiger 5 m i räckvidd och det bara återstår 50 % av batterikapaciteten. Kompatibel med litiumbatterier. Regn- och snösäker. 3 års garanti. // Ljusflöde: 60 lumen // Ljuskälla: 1 vit super-LED, 1 röd LED // Räckvidd/brinntid maxläge: 60 m/80 h // Räckvidd/brinntid ekonomiskt läge: 17 m/160 h // Kapslingsklass: IP X4 // Vikt inkl batterier: 88 g"
 
Kör själv med Petzl Tikka XP2 och finns såklart billigare modeller om du bara skall ha den som lägerlampa. Har använt petzl´s andra lampor men denna är i en klass för sig och väl lämpad för mörkerpaddling utan att kosta en förmögenhet. Om du skall ut på vattnet eller i skogen när det är mörkt kommer du uppskatta möjligheten att använda dess kraftiga ljus och lätt utskilja vad som är vad i mörkret. Fungerar utmärkt att springa i skogen, paddla eller cykla mitt i natten utan att behöva vara oroliga för terrängen.

"Tikka XP 2 // Kraftfull, lätt och kompakt pannlampa med LED teknik samt möjlighet till större ljusspridning på nära håll tack vare en vidvinkellins Ljuskällan består av en vit, mycket ljusstark diod samt en röd diod. Ger ett bra ljusflöde med en räckvidd upp till 60 m på den vita och synligt ljus upp till 1000 m på den röda dioden. Möjlighet till fem olika ljuslägen som är maximal, ekonomisk och blinkande på den vita samt kontinuerligt eller blinkande på den röda. Ställbart lamphuvud och elastiskt pannband. // Batterierna sitter i lamphuset (3 st AAA). Batteriladdningsindikator börjar lysa när lampan understiger 5 m i räckvidd och det bara återstår 50 % av batterikapaciteten. Kompatibel med litiumbatterier. Regn- och snösäker. 3 års garanti. // Ljusflöde: 60 lumen // Ljuskälla: 1 vit super-LED, 1 röd LED // Räckvidd/brinntid maxläge: 60 m/80 h // Räckvidd/brinntid ekonomiskt läge: 17 m/160 h // Kapslingsklass: IP X4 // Vikt inkl batterier: 88 g"

Lite offtopic kanske men 60 lumen kan väl inte kallas kraftfullt. Till MTB-cykling i mörker duger det inte men som lägerlampa räcker det gott. Till cykling bör man ha ca 1 000 lumen.
 
Lite offtopic kanske men 60 lumen kan väl inte kallas kraftfullt. Till MTB-cykling i mörker duger det inte men som lägerlampa räcker det gott. Till cykling bör man ha ca 1 000 lumen.

Korrekt och OT, är såklart i svagaste laget för att användas som renodlad cykellampa och finns kraftfullare lampor att montera direkt på cykeln för ändamålet. För att vara en lätt pannlampa utan batteripack med en kostand runt 400:- ger den många användingsområden än att bara fungera runt lägret. Har cyklat, klättrat, paddlat och sprungit med den och 1000 lumen är såklart bättre men finns det inte tillhands ger lampan tillräckligt med ljus för att kunna ta sig fram säkert.
 
Lite off topic kan jag meddela att jag beställt en 1600 lumens pannlampa. Har en polare som har en sån som han brukar använda ute på gården, mestadels vintertid då det blir väldigt mörkt där han bor (inga gatlysen o så).

Har sett den in action och det lyser nå fruktansvärt! Förmodligen lite overkill för vandring och så dock =)

Väger 110 gram så borde vara lugn att bära på huvudet samt i packning. Dock så tror jag inte batteripacket är inräknat i den vikten. Men den verkar vara nån kardborrfastsättning på så kanske går att ha på armen, på ryggsäcken eller liknande. Säkert bättre så än att ha på huvudet vid längre användning.

Någon som själv har kraftfullare pannlampa?? Kommer det sluta med att den sitter på cykeln eller bara används hemma? =)
 
Tack för alla tips..

.. det blev en Black Diamond Storm tillslut. Den känns kalasbra och än så länge har jag inte upptäckt några direkta nackdelar med den.
 
Petzl och Silva är att kasta pengar i sjön.

Köp en Kina lampa i stället. Själva led-lampan är desamma.
Har själv en T22 från Tunicat som gör natt till dag.

http://www.tunicat.se/sv/

http://dx.com/c/flashlights-lasers-999/headlamps-906

Jag måste bara flika in här att om man ska köpa kinalampor...då tycker jag inte man ska göra det från en amerikansk eller svensk sida som bara lägger på pengar som man inte alls behöver betala. Använd Ebay.
 
Ninox

Jag var medveten att det kunde vara ett problem med batteriluckan innan jag köpte den.
Jag köpte den för några veckor sedan och har bara använt den några gånger. Har använt den för kort tid för att kunna göra en bedömning. Men än så länge verkar den lovande.

Jag kör med en Silva Ninox och är mycket nöjd men tyvärr har även min batterilucka pajat en gång men Silva var lätta att ha att göra med så en ny lucka låg i brev lådan efter någon dag. Där är skillnaden om man köper en Kina lampa eller en Silva eller Petzl.
 
Nu efter höstdagjämningen

är belysning intressant. XXL säljer en "star 900" med cykelfäste hjälmfäste och pannband för 499 Skr. Tror såna lampor är olämpliga i trafiken då de bländar andra trafikanter. Men hur funkar en sån som pannlampa?

Tänker på skidåkning och vandring mellan sjöar vid nattliga skridskoturer.

Thure
 
är belysning intressant. XXL säljer en "star 900" med cykelfäste hjälmfäste och pannband för 499 Skr. Tror såna lampor är olämpliga i trafiken då de bländar andra trafikanter. Men hur funkar en sån som pannlampa?

Tänker på skidåkning och vandring mellan sjöar vid nattliga skridskoturer.

Thure

Skall du använda lampan vid skidåkning krävs betydligt kraftigare och längre ljuskägla är vid vandring, inte minst i nedförsbackar är det viktigt att få bra ljus även långt fram i spåret;)
Skulle rekommendera att du i så fall tittar på samma typ av lampor som orienterare eller MTB cyklister använder på natten typ Silva Sprint eller Sprint Plus mfl.
 
är belysning intressant. XXL säljer en "star 900" med cykelfäste hjälmfäste och pannband för 499 Skr. Tror såna lampor är olämpliga i trafiken då de bländar andra trafikanter. Men hur funkar en sån som pannlampa?

Tänker på skidåkning och vandring mellan sjöar vid nattliga skridskoturer.

Thure

Skall du använda lampan vid skidåkning krävs betydligt kraftigare och längre ljuskägla är vid vandring, inte minst i nedförsbackar är det viktigt att få bra ljus även långt fram i spåret;)
Skulle rekommendera att du i så fall tittar på samma typ av lampor som orienterare eller MTB cyklister använder på natten typ Silva Sprint eller Sprint Plus mfl.

Snön dubblerar som reflektor förutom underlag så kanske riktigt lika mycket dunder som för cykling eller nattorientering behövs nog inte. Men man bör ju ha hyfsat fokuserad ljusbild.

Jag undrar om inte Fenix HP 25 skulle vara en bra kompromiss för skidåkning och lugnare aktiviteter med sina dubbla- och separat kontrollerade ljuskällor som tillsammans ger ett max på 360 lumen, ena bred ljusbild och den andra fokuserad. Brett spann på effekt också.

http://www.fenixtorch.co.uk/led_torches/fenix-hp25.html
 
...eventuellt också för paddling i mörker.

Lite speciellt med pannlampa och paddla i mörker. Jag kan inte säga att jag har hittat någon bra lösning på problemet med att bli bländad av däcket. Jag tyckte det funkade bäst med pannlampan avstängd och bara lanternan (bakom mig på en stolpe) påslagen.
Naturligtvis behövs pannlampan när man behöver se stranden för att gå iland. Eller med rött ljus för att kolla karta o kompass.

Men slår man vitt ljus i kajakdäcket ser man ingenting på en bra stund.

mvh thomas
 
Motorhuvarna var ju populära förut att ha svarta på bilar som rulla mycket och med massa ljus - t.ex ambulanser.

Du får pimpa den med mattsvart sträckfilm,måla eller så - kan ju funka om du inte vill montera en lampa längst fram
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
pirrepirraya Pannlampa -vilken modell? Utrustning allmänt 9
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.