Förslag på pannlampa som också har rött nattljus

Min trogna pannlampa har nu gett upp och jag tänkte köpa en ny. Nästa resa är till Marocko där vi bl.a. ska på ökensafari, och den fantastiska stjärnhimlen man kommer att se fick mig att tänka på att det vore bra med en lampa som även har en night-mode med rödljus som inte förstör mörkerseendet. Utöver Marocko så ska lampan mest användas i vårt eget fuktiga och kalla klimat, mest vid vanlig vandring / tältning, samt även vid fiske (jag har hört att rött ljus inte skrämmer fisken).

Kan någon rekommendera en bra modell? Gärna med batteri framtill, behöver inte en större ”grottdykarmodell”.

Tack på förhand!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Lite OT, men skrämmer ljus fisken? I sydliga vatten hängs ofta en lykta i fören på båten där den glider fram, och fisken både lockas till ljuset och syns för harpuneraren.

Raskesven

Det hela slutade med att jag köpte 2 x Petzl Tikka XP 2, en till mig och en till tjejen. Hon får den lila vare sig hon vill eller ej ;)

En bra recension, på knacking engelska, av lampan finns här även om komentarer längre ned på denna sida hävdar det motsatta. Sen kan man jämföra många lampors ljus irl här.

Lampan verkar bättre än den från Primus (framförallt mycket bättre brinntid på max) samt lättare/starkare än den från Silva, och för våra behov blir de perfekta. Tackar alla för hjälpen.
grayn.jpg

purpleqs.jpg

Är det inte en myt att rött ljus sabbar mörkerseendet mindre?
Jämfört med samma ljusintensitet i andra färgskalor alltså.

Per

Jag använder också Classes lampa till tältturer och skogsvandringar och den är alltid med som reserv på mörka cykelturer. Vi har 3 stycken och de funkar bra och har väldigt bra kvalitet! Jag är supernöjd!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips