Paddel
Det är lindrigt sagt viktigt att ha en bra paddel under en dagspaddling kommer man att ta ett antal paddeltag. Känns det obekvämt efter fem minuter kommer det inte att kännas bättre mot slutet av dagen.
Att snåla vid inköpet av paddeln och köpa en påk som bättre lämpar sig att gräva i trädgården med är inte smart.
Paddeln skall vara så lätt som det bara går särskilt viktigt är det att bladen är lätta eftersom man kommer att lyfta dom ett antal gånger.
Paddeln skall ha ett bra grepp i vattnet och inte wobbla fram och tillbaks när man drar den genom vattnet.
Är paddeln delad skall kopplingen vara glappfri annars blir det lätt trist
Ainsworth Professional är en mycket bra paddel som jag rekomederar till alla
här kan du läsa mer om den
http://www.trapperkanot.se/paddlar.htm
OBS jag får inte betalt för att säga detta utan säger det ändå. Det finns säkert liknande paddlar av andra märken som också fungerar bra. Och man behöver inte köpa paddeln här heller. Men denna typ av paddel är väldigt trevlig
Obs man kan spara minuter genom att välja en bra paddel. Medans skillnaden mellan olika skrov typer kan röra sig om sekunder.
Det finns också "vevaxel" paddlar som många tycker fungerar väldigt bra jag har inte provat en sådan så jag kan inte ut tala mig om detta men många tycker att dom fungerar bra