Vilken kniv ?

Eftersom mitt frilufstliv inskränker sig till bergsvandring någon månad varje år har jag inget behov
av kniv. I sjukvårdutrustningen ingår dock
en sax; jag tror den väger 9 gram.

Re: Re: Re: Re: Re: Victorinox Spartan

Durin; sa:
Nordesjö; sa:
Korkskruv är ett bra överlevnadsverktyg, eftersom det är ganska svårt att improvisera om man skulle sakna en.

Dricker du bara hembränt och fulöl på festivaler?? :)
Improvisation sker med blyertspenna, bara att trycka ner korken ner i vinaren.

Att få NER korken kräver ingen improvisation. Jag snackar om att få UPP den. :)
Sen handlar det såklart om stil. Man får knappast extrapoäng hos sin omgivning av att "lyckas" med att trycka ner en kork i en vinflaska, men det får man alltid när man halar upp en Victorinox när korksrkuven har glömts hemma.
Men det beror såklart vilken typ av vindrickare man omger sig med...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Va? Är det ingen som slår av flaskhalsen med ett välriktat karateslag?? Va är ni för mjäkisar :)

Om ni inte kan karate så skulle jag rekommendera en BK9 att utföra arbetet med både flaskan och naturen ;)

~Paul~

Knivmannen.

Paul,du som brukar ha en hum om knivar och deras utformning,kan du berätta nåt om den här:

http://www.bladezz.com/uzithkn.html

Är inte tänkt att kastas i fösta hand,det jag tycker verkar schysst är de olika greppen den ger möjlighet till,klicka på kniven så syns det bättre.Tror du den kan funka i frilufts-sammanhang?

Måste nog göra dig besviken Peter. Stålet är inte helt optimalt i det här sammanhanget. Det är absolut inte en kniv som jag skulle välja i friluftssammanhang, såvida du inte kommer att vistas i mycket våta miljöer eller använda kniven som en dykarkniv. Det finns andra stålsorter (i stort sett alla) som är mycket lämpligare.

Den andra invändningen jag har är slipfasens utformning. En skålslipad kniv är inte vad jag själv skulle välja i en sådan här typ av knivar.

Den tredje är handtagets utformning. Inte helt bekväm att hantera i längden i samband med påfrestande arbeten. Jag lovar, efter någon minut så får du din första blåsa.

Priset är ok, men å andra sidan så kan du få en lika billig och bättre kniv om du köper en (och nu blir alla nissar glada) vanlig Mora.

~Paul~

dePaul; sa:
Måste nog göra dig besviken Peter. Stålet är inte helt optimalt i det här sammanhanget. Det är absolut inte en kniv som jag skulle välja i friluftssammanhang, såvida du inte kommer att vistas i mycket våta miljöer eller använda kniven som en dykarkniv. Det finns andra stålsorter (i stort sett alla) som är mycket lämpligare.

Den andra invändningen jag har är slipfasens utformning. En skålslipad kniv är inte vad jag själv skulle välja i en sådan här typ av knivar.

Den tredje är handtagets utformning. Inte helt bekväm att hantera i längden i samband med påfrestande arbeten. Jag lovar, efter någon minut så får du din första blåsa.

Priset är ok, men å andra sidan så kan du få en lika billig och bättre kniv om du köper en (och nu blir alla nissar glada) vanlig Mora.

~Paul~

Nja,lite besviken blev jag :(.
Grejen är den att jag har använt en sån där långbladig Mora hur länge som helst,men det kan ju vara kul att ha nånting annat också.Om man nu inte ska rostfritt kolstål, vad ska man ha då?
Och varför inte skålslipning?

peter

ping; sa:
1. Grejen är den att jag har använt en sån där långbladig Mora hur länge som helst,men det kan ju vara kul att ha nånting annat också.

2. Om man nu inte ska rostfritt kolstål, vad ska man ha då?

3. Och varför inte skålslipning?

peter
1. Jag håller med om att det kan vara kul med lite andra knivar än moror. Jag kan ge dig hundratals tips om andra minst lika lämpliga (om än kanske inte lika billiga). En av mina personliga favoriter är Bark River knivar. Helt otroliga för ett moderat pris (mellan 300-2000).

BarkRiverNorthStar.jpg

2. Det finns inget rostfritt kolstål, Peter. Det finns däremot rostfritt stål med hög kolhalt eller kolstål. I samband med en friluftskniv skulle i alla fall jag satsa på rostfritt (eller om jag hade haft råd: INFI).

3. Ett skålslipat blad har sina begränsningar. Det är ok om du skall skära av ett snöre eller material vars tjocklek inte överstiger skålslipningens bredd. I alla andra fall hugger materialet fast i övergången mellan faserna. Det är bla annat därför som en kockkniv inte är skålslipad.

En annan begränsning är att själva eggens tunnhet gör kniven mer benägen till chippning och annan deformering. En friluftskniv skall ju användas också till att tälja med, kanske hugga av kvistar och liknande. En tunn skålslipad egg är i det här sammanhanget inte lika lämplig som en konvex (som t ex Fällknivens modeller), sabel- eller flatslipad dito.

~Paul~

dePaul; sa:
ping; sa:
1. Grejen är den att jag har använt en sån där långbladig Mora hur länge som helst,men det kan ju vara kul att ha nånting annat också.

2. Om man nu inte ska rostfritt kolstål, vad ska man ha då?

3. Och varför inte skålslipning?

peter
1. Jag håller med om att det kan vara kul med lite andra knivar än moror. Jag kan ge dig hundratals tips om andra minst lika lämpliga (om än kanske inte lika billiga). En av mina personliga favoriter är Bark River knivar. Helt otroliga för ett moderat pris (mellan 300-2000).

BarkRiverNorthStar.jpg

2. Det finns inget rostfritt kolstål, Peter. Det finns däremot rostfritt stål med hög kolhalt eller kolstål. I samband med en friluftskniv skulle i alla fall jag satsa på rostfritt (eller om jag hade haft råd: INFI).

3. Ett skålslipat blad har sina begränsningar. Det är ok om du skall skära av ett snöre eller material vars tjocklek inte överstiger skålslipningens bredd. I alla andra fall hugger materialet fast i övergången mellan faserna. Det är bla annat därför som en kockkniv inte är skålslipad.

En annan begränsning är att själva eggens tunnhet gör kniven mer benägen till chippning och annan deformering. En friluftskniv skall ju användas också till att tälja med, kanske hugga av kvistar och liknande. En tunn skålslipad egg är i det här sammanhanget inte lika lämplig som en konvex (som t ex Fällknivens modeller), sabel- eller flatslipad dito.

~Paul~

Tackar för infon,får väl leta vidare.Jag vill dock att bladet är av kolstål då det blir lättare att fixa till hack odyl.Ska fundera lite mer på bladets utformning, hur kniven ska användas.

peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips